Viikot 30 ja 31

Matka kohti Vantaan maratonia jatkui suunnitelmien mukaan. Harjoittelurytmini on 2 normaalia viikkoa ja yksi kevyt. Viikko 30 oli kevyempi palautteluviikko ja viikko 31 normaali harjoitusviikko. Molemmat viikot olivat helteisiä, ja nautin kyllä ihan täysillä kesäisistä päivistä, vaikka ne eivät tietenkään tehneet harjoittelua yhtään helpommaksi.


Viikko 30: juoksua 42 km
  ma:
  ti: aamu PK1 4,04 km, 0:29'41, 7'20 min/km
      ilta: PK2 11,21 km, 1:06'51, 5'57 min/km, keskisyke 143, jumppa 22 min
  ke: PK1 4,23 km, 0:29'06, 6'53 min/km
  to: PK 8,5 km 0:51'25, 6'03 min/km, keskisyke 124
  pe:
  la: PK1 kävely 4,59 km, 0:50'49
      VK2 4 x 1000 m (4'47, 4'52, 4'52, 4'42 min/km) + verkat yht. 8,08 km
  su: PK1 kävely 5,28 km 0:57'13 + juoksu 6,33 km 0:47'26, jumppa 30 min

Kevyen viikon arkipäivinä juoksin vain peruskestävyyslenkkejä. Koirat olivat mukana vain tiistaiaamun puolen tunnin hölkällä, kuuman ilman vuoksi en saanut niistä lenkkikavereita. Tiistai-illan reippaammalla pk-lenkillä syke oli korkealla (143) ja vauhti hidas, ehkä hellepäivä verotti. Lauantaina juoksin kilometrin vetoja anaerobisen kynnyksen alapuolella, kävelylenkki ennen sitä toimi osittain lämmittelynä. Harjoitus oli raskas, ja jätin vedot neljään, vaikka olin suunnitellut tekeväni viisi. Nousujohteinen harjoitus kuitenkin. Sunnuntain pitkän lenkin tilalla kävelyä ja hyvin kevyttä juoksua yhteensä tunti ja kolme varttia.


Viikko 31: juoksua 78 km
  ma: aamu: PK1 3,93 km, 0:29'11, 7'25 min/km
      ilta: PK2 12,3 km, 1:12'44, 5'56 min/km, keskisyke 138
  ti: PK1 8,1 km 0:51'18, 6'18 min/km, keskisyke 114
  ke: VK1 8 km, 0:42'19, 5'17 min/km, keskisyke 147 + verkat yht. 14,5 km
  to:
  pe: PK 8,79 km, 0:51'33, 5'51 min/km, keskisyke 122
  la: VK2 5 x 1000 m (4'57, 4'48, 4'53, 4'54, 4'44 min/km) + verkat yht. 10,42 km, jumppa 15 min
  su: PK1 kävely 4 km, 0:45'34 + juoksu 19,87 km, 2:12'06, 6'38 min/km, keskisyke 117

Kevyen viikon jälkeen oli helppo harjoitella hyvin jo alkuviikosta. Maanantaina juoksin hieman pitemmän (12 km) peruskestävyyslenkin, tiistaina palautellen 8 km. Keskiviikkona 8 km maratonvauhdilla, vaikea lenkki, jossa kuumuus vei voimia niin, että jätin harjoituksen suunniteltua lyhyemmäksi. Torstaina ja perjantaina kevyet palauttelupäivät. Lauantaina juoksin kilsan vetoja kahden minuutin palautuksilla, tällä kertaa onnistuneesti viisi. Sunnuntain pitkälle lenkille tein kävelyaloituksen koirien kanssa, jolloin sain harjoitukselle lisää pituutta ja hyvin kevyen aloituksen. Juoksuosuus hieman vajaa 20 km sujui hyvin loppua kohti hieman kiihdyttäen.




Molemmilla viikoilla kaipasin usein lenkeille koiraseuraa. Dallut ovat joutuneet viettämään laiskempaa kesää, kun niiden ulkoilu on nyt kuumina päivinä ollut kävelyä, uintia ja satunnaisia metsälenkkejä. Toisaalta olen voinut suunnitella lenkit täysin omilla ehdoillani, jolloin reitit ovat olleet hieman toisenlaisia kuin koirien kanssa, ei juomapysähdyksiä lammilla tai kotikäyntejä koiranvaihdoissa. Puolensa kaikella, mutta on kyllä kiva saada viileiden ilmojen myötä koiria taas enemmän mukaan.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat