Ravitsemusviilausta puhelinsovelluksella

Olen melko huoleton syöjä. En noudata mitään ruokavaliota eikä minulla ole rajoitteita ruokaan liittyen. Tykkään syödä hyvin ja säännöllisesti, erityisesti tankkaan energiaa aamupäivisin. Ruuassa minua kiinnostaa yleensä ensisijaisesti se, että onhan sitä riittävästi... Pidän erityisen paljon kasviksista, ja ruokavalioni on tällä hetkellä hieman kasvispainotteisempi kuin aikaisemmin.

Aloitin rautakuurin ennen nyt meneillään olevaa maratonharjoittelun jaksoa. Hemoglobiinini on välillä matala, ja kuuri silloin tällöin on tarpeen. Raudansaannin riittämättömyyden lisäksi olen arvellut, että en ehkä aina saa proteiinia riittävästi, koska en (siihenkään) asiaan kiinnitä kunnolla huomiota. Päätin ladata sovelluksen, jolla voisin arvioida syömisteni laatua muutaman päivän ajan.


Lataamani sovellus oli MyFitnessPal. En juurikaan vertaillut, tuo vain sattui vaikuttavan sellaiselta, joka vastaa tarpeisiini. Etukäteen arvelutti eniten ruokien kirjaaminen sovellukseen. Syön päivän aikana paljon ja monenlaista, niiden kaikkien merkkaaminen ja määrien arvioiminen tuskastutti, mutta tärkeän asian vuoksi päätin nähdä vaivaa.

Asetin aktiivisuustasoni luokkaan 3/4. Päivittäinen energiantarve olisi noin 2000 kcal, mikä ilman harjoittelun energiankulutusta vaikutti järkevältä. Aktiivisuustasolla 2 energiantarpeeni olisi ollut noin 1800 kcal. Luokittelin siis itseni postinkantajaksi opettajan sijaan, eihän se toki toimistotyöläisen energiankulutusta vastaa, mutta näppituntumani oli, että varmasti syön lepopäivinäkin vähintään parituhatta kaloria. En halunnut, että sovellus alkaa huomauttelemaan liiallisesta syömisestä, vaan tarkoitus oli nimenomaan saada tavoitteet suhteutettuna tarvitsemaani energiamäärään.

Syömisen kirjaamista juuri tuohon sovellukseen helpottaa se, että se muistaa aiemmin tehdyt valinnat. Jos vaikka aamupala toistuu suunnilleen samanlaisena päivästä toiseen, on ruuat ja määrät helppo löytää uudelleen. Samoin ihan ehdoton nopeuttaja on sovelluksessa oleva viivakoodin lukija, jolloin pakkauksen viivakoodin perusteella se hakee täsmälleen oikeat ravintoarvot. En yhtään tunne sovelluksen toteutustapaa, mutta sen tietokannasta on yllätyksekseni löytynyt esimerkiksi suomalaiset marjapakasteet ja kaurahiutaleet.



Syömisten lisäksi kirjaan sovellukseen harjoitukset. Niiden perusteella ravintoaineiden tarvetta päivitetään. MyFitnessPal antaa mielestäni liian suuret lukemat esimerkiksi juoksemisen energiankulutukselle, joten olen vilkaissut lenkin jälkeen Suunnon arvion kulutuksesta ja syöttänyt sovellukseen jotain, yleensä vähemmän harjoituksen kestoa, jolla olen saanut Suunnon arviota vastaavan energiamäärän kirjattua.

Päivittäinen ravintoaineiden saantini näyttää toistuvan melko samantyyppisenä päivästä toiseen. Raudansaanti ilman rautalisää jäisi puoleen suosituksesta, mikä on tärkeä havainto. Kuurin jälkeen on varmaan syytä ottaa jonkinlainen kevyempi rautavalmiste säännölliseen käyttöön. Proteiininsaanti jäisi usein hieman alle suosituksen, jos en paikkaisi tilannetta proteiinijuomalla, siis helpolla ja nopealla korjausliikkeellä. Rasvan saanti jää säännöllisesti alle suosituksen, mutta luulen sen johtuvan osittain unohduksista kirjauksissa: salaatissa on kyllä aina oliiviöljyä ja leivän päällä jotain. Vitamiinien saanti on hyvällä tasolla.





Kaikkina menneinä seurantapäivinä (sunnuntaista torstaihin) olen syönyt aamupalan, kaksi lämmintä ruokaa ja välipaloja eli ihan tavallisesti. Lenkkipäivinä energiansaanti on vajaalla ja lepopäivinä plussalla, mutta nuo kaikki ovat tietysti melko karkeita arvioita. Energiantarpeen, -kulutuksen ja syömisten kirjaukset ovat täysin laskennallisia ja osin keskiarvoihin perustuvia. 

Seurantaa olisi mukava jatkaa, jos vain viitsisin kirjata syömisiä ylös. Nämä päivät olivat hyvin paljon toistensa kaltaisia ja luulenkin, että osittain sovellus ohjaa syömisiä. On paljon helpompi syödä viiliä ja marjoja kuin pohtia, miten saisi kotitekoisen kanapiirakan kirjattua mahdollisimman oikein. Palanen totuutta on kuitenkin varmasti paljastunut, ja hieman huolellisuutta syömisessä tarvitaankin jatkossa, jotta ravintoaineiden saanti vastaisi niiden tarvetta.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat