Siirry pääsisältöön

Adidas Ultra Boost Laceless: nauhattomat juoksukengät

Olen juossut peruslenkkini Adidaksen Ultra Boosteilla vuosien ajan. Vaikka uusi versio kengästä voi joskus olla ominaisuuksiltaan hieman edellisestä versiosta poikkeava, ei silti ole ollut mitään ongelmaa ostaa uudet aina sovittamatta alennusmyynnistä. Ultra Boostien versiokohtaiset erot eivät sitä paitsi ole kertaakaan minun kohdallani olleet niin suuria, mitä ne Asicsin Nimbuksilla juostessa joskus olivat. Niinpä tarkoitukseni oli nytkin tilata alennus-boostit jossain sopivassa värissä, kun yhdet kengät olivat jo toivottomaan kuntoon kulutetut ja kahdet muutkin pian saattohoitovaiheessa. Sattuipa kuitenkin silmääni saman mallin nauhaton versio Ultra Boost Laceless, houkuttelevasti myös reilussa alennuksessa. Luotto vakiokengän muunnoksen toimivuuteen oli vankka, olihan perusversiokin osoitautunut alkuhämmennyksen jälkeen suureksi rakkaudeksi, joten ostoskoriin päätyi ensimmäistä kertaa nauhaton versio.


Ultra Boost Laceless on neutraalille jalalle suunniteltu hyvin vaimennettu peruslenkkari. Perusversion tapaan pohja on pehmeä ja omiaan pitkille peruskestävyyslenkeille. Kevyesti kuvioitu ulkopohja sopii asfaltille. Päällinen on joustavaa neulosta, lukuunottamatta keskiosaa, siis sitä kohtaa, jossa tavallisissa kengissä on nauhat. Keskiosa on napakka ja joustamaton, mikä saa miettimään, voiko kenkä sen puolesta sopia kaikenlaisille jaloille. Minulla istuvuus on loistava. Joustava kärkiosa on ehkä vieläkin sukkamaisempi kuin nauhallisissa Ultra Boosteissa, joissa neulos on ainakin aiemmissa malleissa ollut reunoilla keskiosaa tiheämpi. Nyt tihempää neulosta on ainoastaan isovarpaan kohdalla, kieltämättä riskipaikka on paikannettu oikein. Perusmallin neulos on ollut ihmeellisen kestävä, saa nähdä, päteekö sama näihin. Kengän suuaukon joustava, ohut reunus nousee korkealle nilkkaan ja vahvistaa sukkamaista fiilistä.




Ultra Boostit ovat minulla aina olleet heti "käyttövalmiita" lukuunottamatta ensimmäistä paria, jolloin vaihdoin eri tyyppisestä kengästä ja käytin tietoisesti vanhoja rinnalla hieman pidempään. Kengät eivät tarvitse sisäänajoa, jalat eivät niistä kipeydy millään tavalla. Olen aiemmin juossut uusilla Ultra Boosteilla suoraan pitkiä lenkkejä, kisoja en sentään, mutta eipä jännittäisi sekään.

Testilenkit näillä kengillä ovat olleet peruskestävyyslenkkejä. Ensimmäisellä lenkillä oikean jalan suuaukon reunus tuntui painavan nilkkaa hetken aikaa. Syy ei selvinnyt, eikä se ole ollut ongelma sen jälkeen. Ehkä sukka oli rutussa tai lievästi virheasentoinen jalka oli aavistuksen eri asennossa kuin toinen. Kengät ovat tutusti pehmeät, eivätkä kovin vakaat. Vaimennus ja pehmeys tekevät niistä asfalttijyrät, poluille ne eivät sovi. Kengät on mukava sujauttaa jalkaan, kun nauhoja ei tarvitse sitoa tai niiden kiristystä säätää. Nauhojen puuttuminen tekee päällysosasta kevyemmän oloisen kuin tavallisissa kengissä, mikä korkeammalle nousevaan suuaukkoon yhdistettynä saa reilusti vaimennetun kengän tuntumaan kevyeltä, jalkaan suoraan kudotulta tossulta. Perusmallin ensimmäisellä lenkillä muutamia vuosia sitten kengän erikoinen sukkamaisuus tuntui aluksi siltä, kuin kenkä putoaisi jalasta. Laceless-mallissa tuntuma oli päinvastainen ja istuvuus parempi kuin nauhallisessa mallissa.




Perusmallista kirjoitin aiemmin juuri otettuani ensimmäisen parin käyttöön ja myöhemmin niiden ollessa jo käyttöikänsä päässä.

Minulle Laceless-malli oli päivitys parempaan, vielä sopivampaan peruskenkään. Se ei ollut yllätys, kun Ultra Boostit ovat tuntuneet ominaisuuksiltaan hyvin sopivilta, mutta nauhattomuus oli ajatuksena etukäteen omituinen. Vaikka olen mielelläni käyttänyt näitä uusia kenkiä siitä asti, kun ne sain, joudun välillä käyttämään vanhoja kenkiä yllättävästä syystä: vanhemmalla pojallani on juuri nyt samankokoinen jalka kuin minulla, ja nämä vaikuttavat kelpaavan esiteinillekin.


Kommentit

  1. Vau, onpa kivan näköiset kengät. :) Täytyy laittaa harkintaan viimeistään sitten, kun omista Boosteista aika jättää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykkään itsekin. :) Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos Ultra Boostit on tuntuneet sopivilta!

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…