Siirry pääsisältöön

Pikakomennuksella Jukolaan

Vuonna 2016 olin Lappeenrannassa Jukolan viestissä ensimmäistä kertaa. Juoksin aamulla neljännen osuuden työpaikan joukkueessa. Tapahtuma oli ikimuistoinen, mutta siitä huolimatta vierähti kaksi vuotta ennen seuraavaa suunnistuskertaa. Iltarasteilla käyminen haukkaa matkoineen arki-illasta ison osan, eikä juoksutapahtumiin harjoitellessa ole tullut lähdettyä huvikseen rasteille. Tiistaina hyvä ystäväni (ja Lappee-Jukolan joukkuetoveri) soitti ja kysyi, kiinnostaisiko lähteä juoksemaan, hänen tuttavillaan oli suunnistajan paikka auki. Varmistin mieheltä, ettei viikonloppuna ollut mitän erityistä ohjelmaa, ja sanoin lähteväni ilman muuta.


Jukolan viesti järjestetään tänä vuonna Lahti-Hollolassa. Meiltä pääsee helposti kisapaikalle vaikka junalla. Maastotyyppi on osittain hankalaa suppamaastoa ja osittain helppokulkuista kangasmetsää. Supikot huolettavat jonkin verran, Suppia on hankala hahmottaa maastossa ja pitkillä rastiväleillä on helppo tehdä virheitä niitä kiertäen. Toisaalta helpommat maaston kohdat voivat antaa mahdollisuuden nopeampaan etenemiseen välillä.

Ehdin huokaista helpotuksesta päästessäni yöunien jälkeen ankkuriosuudelle klo 9 lähtöön, mutta osuudekseni vaihtuikin kolmonen, jolloin lähden juoksemaan joskus aamuyöllä, joko pienessä hämärässä tai auringon noustessa. Kolmososuus tuntuu kuitenkin nyt todella kiehtovalta. Aamuöisen metsän tunnelma on todennäköisesti upea, ja pääsen näkemään myös kärkijoukkueiden etenemistä maastossa. Viime vuonnahan kärki tuli maaliin hieman sen jälkeen, kun olin itse lähtenyt metsään. Osuuteni pituus on vajaa 13 kilometriä. Viimevuotisella vauhdilla arvioiden voisin viipyä osuudellani noin 2 tuntia 10-20 minuuttia. Matka on toki pitempi ja isoilla virheillä aikaa voi tulla helposti paljonkin lisää.

Tänään torstaina jätin agilitytreenit väliin ja lähdin iltarasteille. Olikin viimeinen mahdollisuus käydä testaamassa suunnistuskuntoa ja kartanlukua ennen viestiä. Maasto oli harmittavasti melko helppoa ja alueella risteili paljon polkuja. Kompassisuuntaa ei tarvinnut käyttää kertaakaan. Kartanluku sujui hyvin, kunhan silmä tottui mittakaavaan, joka oli 1:5000, Jukolassahan se on 1:10 000. Juoksin A-radan kevyesti. Edellisen illan polkulenkki oli tuntunut raskaalta, lisäksi halusin keskittyä karttaan, kun pitkästä aikaa sellaista olin lukemassa. A-rata oli 3,9 km mittainen, minä juoksin kelloon 4,8 km. Keskivauhti oli 10'18 min/km, rauhallinen vauhti, kun se on suurelta osin poluilla ja teillä juostu.


Mutta emit siis toimii ja kengät tuntuvat hyvältä. Metsässä juokseminen oli yllättävän kevyttä, eikä helpolla kartalla tullut isoja virheitä. Suunnalla olen juossut viimeksi kaksi vuotta sitten Jukolassa, eikä sitä tullut tämän päivän harjoituksessa yhtään, mutta näillä mennään nyt.

Lauantai-iltana matkustan kisapaikalle ja etsin joukkueeni. Toivon tapaavani ainakin kakkososuuden juoksijan, jotta tiedän, minkä näköistä suunnistajaa odottelen vaihtopaikalla. Yhdentoista aikaan käyn katsomassa startin, sitten muutamaksi tunniksi makuupussiin nukkumaan. Herätys on viileään kesäyöhön kesken unien, mutta kevyt syöminen ja lämmittely herättävät kyllä. Sitten vain valtavan Jukola-kartan kanssa rasti kerrallaan eteenpäin.


Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…