Siirry pääsisältöön

Palautumista ja paluuta harjoitteluun

Maratonista on reilu kaksi viikkoa. Ensimmäiset päivät (ja yöt) juoksun jälkeen olivat vaikeita. Väsytti ja jalkoja särki, öisin heräilin oikeassa sääressä säännöllisesti tuntuneeseen vihlaisuun. Ketteryys oli tietysti täysin kadoksissa ekoina päivinä, mutta raahustin kunnon kävelylenkkejä koirien kanssa, kun liike tuntui auttavan lihaskipuihin. Juoksukrapula väistyi parissa päivässä, melko hitaasti, vaikka söin ja join reilusti.

Ensimmäisen hölkkälenkin tein kolme päivää maratonin jälkeen, kun juoksin koiran kanssa agilitytreeneistä kotiin puoli tuntia. Pahalta tuntui, mutta ei ollutkaan tarkoitus edes yrittää palata treeneihin noin pian maratonin jälkeen, vaan siirtyä paikasta A paikkaan B. Samalla viikolla sain flunssan, jonka vuoksi pidin viisi päivää harjoittelutaukoa. Eipä haitannut sairastaa, kun levätä piti muutenkin.


Viime viikolla juoksin jo säännöllisesti. Pientä ja kevyttä, mutta kuitenkin. Useimmat lenkit olivat puolen tunnin aamu- tai iltalenkkejä tai siirtymiä agilitykentälle tai sieltä kotiin, mutta perjantai-iltana kokeilin reilun yhdeksän kilsan peruskestävyyslenkkiä aerobisella kynnyksellä. Juoksu tuntui hyvältä, mutta väsymys iski nopeasti lenkin loppupuolella. Viikon aikana kertyi kahdeksan pientä lenkkiä, yhteensä 44 km, ja mieliala koheni huomattavasti.

Nyt jalat tuntuvat jo juostavilta, ja kovasti tekisi mieli harjoitella kunnolla, mutta palautuminen on vielä jonkin verran kesken. Vauhtituntuma on täysin kadoksissa: kuusi ja seitsemän minuuttia kilometrille tuntuu ihan samanlaiselta. Vauhtikestävyyttä en ole juossut vielä ollenkaan, mutta lähipäivinä olisi syytä kokeilla: menemme Kymijoki-viestiin lauantaina. Viime vuonna juoksin puolimaratonin kolme viikkoa maratonin jälkeen, joten viestin ajankohta tuntuu ihan sopivalta. Viime vuonna puolimaratonin kisaviikolla olo oli hyvin epämääräinen, varmaankin aika samanlainen kuin nyt. Fyysisesti on vielä hieman väsynyt ja henkisesti jokseenkin pihalla. En vielä tiedä osuuttani tai sitä, juoksenko niitä yksi vai kaksi. Keväisestä Karhu-viestin reissusta on niin kivat muistot, että on tosi mukava lähteä juoksemaan!


Joskus maratonin jälkeen ei viikkoihin jaksa ajatusta seuraavasta maratonista. Raskas kilpailu ja siitä palautuminen ottaa koville. Tällä kertaa olisi jo tässä vaiheessa nälkää aloittaa valmistautuminen seuraavaan juoksuun. Kaipaan erityisesti pitkiä peruskestävyyslenkkejä ja reilun mittaisia vauhtikestävyyslenkkejä. Ehkäpä juhannuksena mennään jo kunnolla.

Kommentit

  1. Jokainen maraton on omanlaisensa, samoin kuin niiltä toipuminen. Hyvä että olet kuunnellut kroppaasi ja aloitellut rauhassa juoksua. Pianhan sä olet taas täydessä terässä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, palautumiselle tekee hyvää kevyt liikkuminen, mutta flunssa teki totaalisen stopin. Onneksi ei kestänyt pitkään! Kiitos, terästäytymistä lähdetään hakemaan. :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…