Viikko 16

Neljä viikkoa maratoniin! Tästä eteenpäin harjoittelu kevenee. Edellisestä maratonista on aikaa tasan vuosi, jos syksyn poluilla juostua Vaarojen Maratonia ei lasketa. On tosi kiva päästä taas juoksemaan, vaikka jonkin verran täytyy vielä tehdä vauhtisuunnitelmia, tsekkailla säätiedotuksia ja valmistella kisapäivää. Ja malttaa olla juoksematta liikaa!

Tällä viikolla juoksua 80,7 km. Lihaskuntotreeni jäi pariin lyhyeen harjoitukseen.




Maanantaina oli todellinen spesiaalipäivä, kun juoksin 1000 metriä kilpaa hallissa. Hauskaahan se oli, ja oli mukava ylittää ajatus siitä, että jotain ei voisi tehdä, koska ei ole ennen tehnyt.

Tiistaiaamuna pikku lenkki koirien kanssa. Maanantain kisailu tuntui lihaksissa. Iltalenkille lähdin vasta ennen yhdeksää. Koirat olivat jo menossa nukkumaan, mutta pienellä houkuttelulla sain Zaden mukaan, haukottelujen ja venyttelyjen jälkeen. Juoksimme vain muutamalla pysähdyksellä, koiran väsymys taisi näkyä siinä, että se ei jaksanut haistella, vaan laittoi kevyen ravivaihteen päälle ja pysyi siinä. Siinä me sitten menimme, kaksi narttua aivot narikassa. Hyvä lenkki aerobisen kynnyksen tuntumassa.
   Aamu: PK1 3,52 km, 0:27'21, 7'45 min/km
   Ilta: PK2 8,69 km, 0:49'19, 5'40 min/km

Keskiviikkona lepopäivä.


Torstaina juoksin aamulla ja illalla. Aamulla tavalliseen tapaan vain kevyt puolen tunnin hölkkä koirien kanssa. Töiden jälkeen lähdinkin melkein heti vk-lenkille. Juoksin lämmittelyn koirien kanssa. Molemmat saivat vuorotellen vain pikaisen vessareissun, jonka jälkeen jatkoin yksin. Lämmittelyssä jalat tuntuivat epämääräisiltä. Voisiko todella olla niin, että maanantaina juostu neljäminuuttinen kummitteli edelleen? Mietin hetken suunnitelman muutosta ja kevyempää lenkkiä, mutta laitoinkin sitten varikkopysähdyksellä musiikkia korville ja kevyempää paitaa päälle ja lähdin menemään. Ensimmäisten satojen metrien jälkeen viiden minuutin vauhti tuntui tutulta ja hyvältä. Valitsin reitin, jossa tienylitykset olivat minimissä, jolloin tasaista vauhtia ei tarvinnut katkaista pysähdyksiin. Tosi hyvä, helpon tuntuinen juoksu. Juoksin kympin täyteen ja verryttelin kymmenisen minuuttia kotiin.
   Aamu: PK1 4,02 km, 0:29'42, 7'23 min/km
   Ilta: VK1 10,17 km, 0:51'11, 5'02 min/km, keskisyke 148 + verkat yht. 16,4 km

Perjantaina lepoa juoksusta. Illalla koirien kanssa kävelyä 9 km.


Lauantaiaamuna satoi, joten säästin lenkin iltapäivään. Torstain vk-lenkki tuntui vielä yllättävän paljon, ja energiat tuntuivat olevan vähissä. 15 minuuttia hyvin kevyesti, sitten 8,6 km keskivauhdilla 5'43 min/km. Väsymyksestä huolimatta ihan ok peruskymppi.
   PK2 10,44 km, 1:01'55, 5'56 min/km

Sunnuntai oli lauantaita parempi juoksupäivä. Pitkää lenkkiä helpotti myös se, että totutin vatsaa kisaeväisiin. Ensimmäiset 5 km juoksin Ollin kanssa. Noin 35 minuutin kohdalla otin ensimmäisen geelin ja vaihdoin koiran nuorempaan. En viitsinyt kantaa vettä mukana, joten otin GU:n pehmeitä nappuloita mukaan ja söin niitä seuraavan 15 km aikana, kun juoksin Zaden kanssa. Viimeisen kympin juoksin yksin, sitä edeltävällä koirapalautuksella otin taas vettä ja geeliä. Lenkki sujui tosi hyvin alusta loppuun. Ekalla pätkällä vauhti oli hyvin hidas, yli 7 min/km. Zaden kanssa mentiin vauhdikkaammin, kuuden ja puolen minuutin vauhtia. Viimeinen kymppi sitten reilusti alle kuuden minuutin vauhtia. Syke nousi alkupuolen reilusta sadasta lopussa lähelle aerobista kynnystä. Lisäenergialla oli iso vaikutus jaksamiseen, kuten asteittaisella vauhdin lisäämiselläkin. Pisin pitkä lenkki tänä vuonna, jää myös pisimmäksi ennen maratonia.
   PK 30,15 km, 3:06'45, 6'11 min/km, keskisyke 120


Kommentit

  1. Huippu juoksuviikku, hienot kilometrit. Juokset munkin puolesta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisikin olla tämän vuoden kilometripitoisin viikko, mutta tästäpä se sitten kevenee kisaa kohti.
      No, kyllä se jalka siitä tokenee ja juokset taas entiseen malliin. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat