Siirry pääsisältöön

Viikko 15

Upean keväiset säät ja sulat tiet ovat kyllä parasta pitkän talven jälkeen! Harjoittelu tuntuu nyt muutenkin tosi hyvältä. Maratontreenin viimeiset kunnolliset viikot ovat menossa ennen keventelyä, ja vähän jo harmittaa ajatus juoksemisen vähentämisestä. Tällä viikolla juoksua 69 km.


Maanantaina juoksin palauttavan lenkin vuorotellen koirien kanssa. Satoi vettä, eivätkä säärajoitteiset koiramme olleet mitenkään innokkaita ulkoilemaan, mutta eipä tullut niiden lenkeillekään pituutta juuri mitään. Itseäni väsytti vielä lauantain urakointi Karhu-viestissä.
   PK1 5,5 km, 0:41'20, 7'30 min/km

Tiistaina peruskestävyyttä. Lämmittelyhölkkä pappakoiran kanssa, joka on taas liikkunut nihkeämmin. Toivottavasti se johtuu nyt vain keväisistä olosuhteista, nivelrikko tai spondyloosi voi toki oireilla taas enemmän. Joka tapauksessa vauhti hyytyi välillä ihan kävelyyn. Nuoremman koiran kanssa mentiin hyvää vauhtia. Jonkin verran tuli pysähdyksiä, ja loppuvaiheessa menimme hieman hitaammin, jolloin keskisyke jäi melko matalaksi.
   PK2 8,54 km 0:49'47, 5'45 min/km, keskisyke 131 + alkuverkka yht. 11,38 km

Keskiviikkona kävin ystävän ja hänen koiransa kanssa kevyellä kävelyllä. Minulla oli vain Olli mukana, kun Zade oli aiemmin käynyt metsälenkillä. Puhuttavaa olisi riittänyt vaikka kuinka, kun nykyisin näemme niin harvoin. Kaksivitosina olimme yhtä aikaa kotiäitenä ja naapureina, ja tapasimme päivittäin. Those were the days!
   PK1 kävely 8,65 km, 1:40'40, 11'38 min/km


Torstaiaamuna juoksin lyhyen lenkin koirien kanssa. Oli kaunista ja aurinkoista! Illemmalla tein vauhtikestävyyslenkin. Lämmittelyksi pikku lenkki Zaden kanssa, varsinainen lenkki yksin. Vauhti arvelutti etukäteen, kun Karhu-viestin vauhtitraumat pyörivät edelleen ajatuksissa, mutta reilu viisi minuuttia kilometrille tuntui sopivalta tuolle päivälle. Ei tehnyt mieli kiristää yhtään, rennon reipasta koko 9 km matka.
   Aamu: PK1 4,47 km, 0:33'31, 7'29 min/km
   Ilta: VK1 9 km, 0:46'05, 5'09 min/km + verkat yht. 13,85 km

Perjantaina palautavaa. Aluksi kävelylenkki Ollin kanssa, sitten vajaa 7 km hölkkää Zaden kanssa. Taas hieno, aurinkoinen ilta! Valkoisesta koirasta tuli kyllä aivan harmaa katupölyn ja osittain märkien teiden vuoksi.
   PK1 6,89 km, 0:46'53, 6'48 min/km, keskisyke 111

Pitkä lenkki poikkeuksellisesti jo lauantaina, vieläpä heti aamulla alkaen kahdeksalta. Jälleen kolmeosainen lenkki. Lenkitin koirat siten, että sain aina sopivasti juomatauon kotona, jolloin mukana ei tarvinnut kantaa mitään. Ollin kanssa 4 km, Zaden kanssa 10 km, 11 km yksin. Vauhti nousi joka kierroksella hieman, keskisykkeet 109, 115, 130. Koko päivän olikin sitten ihan sunnuntai-olo.
   PK1 25 km, 2:32'51, 6'20 min/km, keskisyke 119

Sunnuntai oli kevyt päivä. Ulkoilin koirien kanssa aamulla metsässä, hanki kantoi vielä. Illalla tein 20 minuutin jumpan ja kävimme parin kilometrin perhehölkällä.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…