Siirry pääsisältöön

Viikko 14

Kevyellä viikolla tein vain kaksi juoksulenkkiä, jos lauantain kisaa ei lasketa. Lepäilin edeltävien viikkojen harjoittelusta, valmistauduin kisaan, ja sitten palauttelin kisasta. Juoksua 29,3 km. Lihaskuntoharjoitukset jäivät merkkaamatta, muutamana päivänä lyhyet kotijumpat.

Maanantai oli lepopäivä.

Tiistaina vein poikaa harjoituksiin. Otin mukaan yhden koiran, jonka kanssa juoksin kotiin. Kotona vaihto toiseen koiraan, jonka kanssa takaisin hallille. Kevyesti hölkkäillen.
   PK1 6,22 km, 0:46'08, 7'25 min/km


Keskiviikkona hieman pitempi kävelylenkki koirien kanssa, lepoa juoksusta.

Torstaina lenkitin vanhemman koiran kävellen ja otin sen jälkeen nuoremman reippaalle peruskestävyyslenkille. Molemmilla koirilla oli hankaluuksia sietää hiekoitussoraa, jota ei vielä ollut siivottu kaduilta, erityisesti vanhempi koiramme Olli ei tykkää siitä yhtään. Myös Zaden kanssa hieman normaalia hitaampi vauhti. Sykkeen mittauksessa oli ongelmia, mutta hieman liian kevyeksi jäi rasitus. Lenkin päälle hieman hyppelyjä ja loikkia.
   PK2 8,6 km, 0:51'24, 5'58 min/km

Perjantaina lepopäivä. Oli tarkoitus käydä kevyt iltahölkkä, mutta tiukassa aikataulussa jätin käymättä.


Lauantaina juoksin Karhu-viestissä Porissa. Matkan pituus osoittautui haasteelliseksi, ja vauhti loppui kahdeksaan kilometriin. Hieno reissu kuitenkin ja hyvä porukka joukkueessa!
   Kisa 10,36 km, 0:48'34, 4'42 min/km + verkat yht. 14,49 km

Sunnuntaina oli aivan valtavan väsynyt. Ajomatka, lyhyet yöunet ja tietysti itse kisa tuntuivat. Ei mitään jakoa, että olisin jaksanut lähteä edes kevyelle lenkille. Kävin kuitenkin koirien kanssa metsäkävelyllä ja ulkoilin perheen kanssa, mikä teki jaloille hyvää.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…