Siirry pääsisältöön

Viikko 13

Pääsiäisviikko oli toinen peräkkäinen kovempi treeniviikko. Edellinen jäi tavallista kevyemmäksi viikonloppureissun vuoksi, mutta nyt oli helppo juosta tavalliseen tapaan.

Juoksua 69 km (7:08 h), lihaskuntoharjoittelu pienissä pätkissä pitkin viikkoa.



Edellisen viikon matkailun vuoksi sunnuntai ei ollutkaan pitkän lenkin päivä, joten pystyin tekemään maanantaina kovemman harjoituksen. Aikatauluhaasteiden vuoksi päädyin vetoharjoituksen sijaan tekemään harjoituksen yhtäjaksoisena ja lyhyempänä. 4 km lämmittelyä, 3 km kovaa ja 2 km loppuverryttelyä. Napakka, lyhyehkö treeni. Anaerobisen kynnyksen vauhti (4'58 min/km) ei ollut kummoinen, lopussa sain vielä hidastettua keskivauhtia mutkittelemalla osuudelle pituutta ennen keskustaan palaamista. Ihan hyvä harjoitus kuitenkin.
   VK2 3,05 km, 15:09'09, 4'58 min/km + verkat yht. 9,11 km

Tiistaina palauttelulenkki Zaden kanssa. Puoliväliin lenkkiä tuli pitempi tauko, kun kävimme hetken koirapuistossa. Helppo hölkkä.
   PK1 4,7 km, 0:33'21, 7'05 min/km

Keskiviikon reippaampi peruskestävyyslenkki jäi suunniteltua kevyemmäksi. Juoksin ensin Ollin kanssa 3,3 km ja tuntui, että ei ole paras menopäivä, joten jatkoin Zaden kanssa vain 5,3 km kevyemmin kuin oli tarkoitus. Hieman kiihtyvä, helppo peruskestävyyslenkki.
   PK 8,53, 0:56'09, 6'35 min/km, keskisyke 118


Torstaina tein viikon toisen vauhtilenkin, hieman maanantaista kevyemmän ja pitemmän. Pari kevyempää päivää oli tehnyt hyvää ja juoksu kulki. Rasitus oli keskimäärin melko kaukana anaerobisesta kynnyksestä, mutta vauhti oli hyvä 5'01 min/km, joka on hauskasti lähes sama kuin maanantain kovalla lenkillä. Reitillä on merkitystä ja päivän ololla toki myös. Tällä kertaa kulki erinomaisen hyvin.
   VK1 8,05 km, 0:40'26, 5'01 min/km, keskisyke 152

Perjantaina matkustimme pääsiäisen viettoon. Kävin kevyellä iltalenkillä Zaden kanssa, joka halusi mukaan, vaikka molemmat koirat oli ulkoilutettu jo aiemmin reippaammilla potkurilenkeillä. Mikäs siinä, yhdessä on hauskempi juosta.
   PK1 4,35 km, 0:27'32, 6'19 min/km

Lauantaina juoksin yksin reippaamman peruskestävyyslenkin. Kulki hieman nihkeästi, ehkä valvomisen vuoksi. Juoksin vain 8 km, vaikka tunnin lenkki oli ollut mielessä. Keskisyke oli matalahko, ehkä palautuminen oli vielä kesken.
   PK2 8,1 km, 0:46'08, 5'41 min/km, keskisyke 132


Sunnuntain pitkän lenkin juoksin kolmessa osassa. Ensin Ollin kanssa puoli tuntia, sitten Zaden kanssa tunti ja vartti, loput yksin. Koirien vaihdolla sain juomatauot itselleni sopivaan saumaan, viimeisellä varikkopysähdyksellä täytyi kyllä luopua kerraston housuistakin trikoiden alla: kevät yllätti juoksijan. Loppumatkalla ei ollut samanlaista lentoa kuin viikontakaisella pitkällä, mutta perussuorituksella 2,5 tuntia mittariin. Loppumatka alkua hieman vauhdikkaammin.
   PK1 22,6 km, 2:28'12, 6'33 min/km, keskisyke 116

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…