Juoksuhaasteessa, osa 8

Juoksuhaaste etenee. Tässä jälleen pari varmaa nakkia: viikon mittainen juoksuputki ja aamulenkki auringonnousussa. Näistä molemmat ovat vakiokamaa, ja arvelin niiden tulevan suoritetuksi ennemmin tai myöhemmin vuoden aikana.


9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan
Tämä oli puhdas vahinkosuoritus. Pidän tavallisesti vähintään yhden lepopäivän viikossa, useimmiten se on maanantai. Jos en juokse sunnuntaina pitkää lenkkiä, vaikkapa kevyellä viikolla, voi maanantai kuitenkin olla juoksupäivä. Näin kävi pääsiäisviikolla, jolloin olin ollut edellisen viikonlopun näyttelyreissulla ja juossut sunnuntaina ainoastaan näyttelykehässä. Huomasin juosseeni joka päivä vasta, kun siirsin harjoitukset Suunnon palveluun. Pääsiäisen vapailla ulkoiltiin paljon, joten siinäpä se huomaamatta livahti. Viikko 13 oli siis tälle vuodelle ensimmäinen viikko ilman juoksutonta päivää. 


33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa
No parasta! Keväiset aamut, jolloin tiet ovat sulat, mutta öisin on vielä pakkasta, ovat parhaita lenkkeilylle. Koirat menevät keväällä melko likaiseksi juoksulenkillä, paitsi juuri pakkasaamuina, jolloin rapa ei roisku. Tämä kohta haasteesta olisi voinut tulla suoritetuksi aiemminkin, mutta tämä oli ensimmäinen juoksulenkki, jolloin ei ollut pilvistä ja saimme todella juosta auringonnousussa. Nousee kai se aurinko pilvenkin takana, mutta halusin fiilistellä nimenomaan aurinkoisen aamun lenkkiä. On kiva juosta heräilevässä kaupungissa lintujen laulaessa. Tässä vaiheessa vuotta auringonnousussa juoksemiselle starttiaika on varsin kohtuullinen noin puoli seitsemän.
   12.4.2018 4,47 km, 0:33'31, 7'29 min/km, feeling: excellent

***

Tässä koko juoksuhaaste, yliviivattuna suoritetut kohdat:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. 
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa.
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi.
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. 
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. 
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa.
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. 
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan.
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat