Juoksuhaasteessa, osa 7

Juoksuhaasteesta on nyt suoritettu pari helppoa kohtaa. Maratonille harjoitellessa puolimaratonin mittaisia lenkkejä tulee useita, ja silloin tällöin tulee tilaisuus juosta uusissa maisemissa.

6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä



Pitkät lenkit eivät tänä vuonna ole olleet vielä kovin pitkiä. Parinkymmenen kilometrin lenkkejä olen juossut muutaman, mutta osan pitkistä lenkeistä olen alkuvuonna tehnyt hankikävelyinä. Toukokuun maratonin lähestyessä juoksupitkät saavat nyt pituutta lisää. Ensimmäisen vähintään puolimaratonin mittaisen lenkin tein sunnuntaina 18. maaliskuuta. Sää oli tosi hyvä, leudon keväinen. Lenkitin alkuun vanhemman koiran ja sitten nuoremman. Hiekoitussora ja liukas alusta ei innostanut koirista kumpaakaan, joten ne juoksivat vain peruslenkin verran. Loppumatkasta lisäsin hieman vauhtia. Juoksu tuntui hyvältä ja vahvalta koko matkan. Hieman reippaampi pk-vauhti on helpompi juosta kuin aivan kevyt hölkkä, joten loppumatka sujui senkin vuoksi mukavasti.

18.3.2018 23,34 km, 2:30'15

11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt


Viime viikonlopun koiranäyttelyreissulla Tallinnassa majoituimme pieneen hotelliin, jossa emme olleet aiemmin yöpyneet. Sijainti oli aivan näyttelypaikan vieressä, ja hotellilta pääsi hyvin lenkkeilemään rauhalliselle omakotitaloalueelle. Lauantain näyttelypäivän jälkeen lähdin Zaden kanssa ulkoilemaan. En viitsinyt katsoa karttaa etukäteen tai tehdä reittisuunnitelmaa, vaan teimme sinne ja takaisin -lenkin. Alue oli vauraan oloista: isoja ja myös aivan valtavan isoja taloja ja pihoja. Liikenne oli rauhallista ja kevyenliikenteen väylä oli leveä. Näimme paljon perheitä ja koiranulkoiluttajia, muutaman juoksijankin. Jälkeenpäin kartasta katsottuna harmittelin, että emme juosseet merenrantaan, jonne olisi ollut vain vajaan kilometrin matka kääntymispaikaltamme. Kävimme siis näköjään Kakumäen niemellä Tallinnassa. Siellä en ollut aiemmin käynyt.

24.3.2018 PK2 8,18 km, 0:44'11

* * *

Tässä koko juoksuhaaste, yliviivattuna suoritetut kohdat:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. 
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa.
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi.
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. 
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. 
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa.
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. 
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan.
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat