Viikko 9

Ihanan aurinkoiset päivät ja pitenevä valoisa aika on virkistänyt mieltä, vaikka edelleen menneellä viikolla oli kovia pakkasia. Dallut olivat vain muutamana päivänä mukana juoksemassa. Enimmäkseen ne kävivät vain pikaulkoilulla ja odottivat kesää sohvalla.

Maratonille on aikaa 2,5 kuukautta, ja harjoittelu siirtyy pykälän vauhdikkaampaan suuntaan. Olen treenannut paljon peruskestävyyttä talven aikana, nyt yritän saada vauhtia kohdalleen. Viikolla 9 juoksua 67 km.



Maanantaina juoksin pitemmän peruskestävyyslenkin napakassa pakkasillassa. Viidentoista minuutin kevyemmän (6'31 min/km) aloituksen jälkeen noin kuuden minuutin vauhtia. Pakkanen tuntui, eikä sykkeen mittaus toiminut kunnolla. Ihan hyvä lenkki kuitenkin.
   PK2 15,46 km, 1:33'48, 6'04 min/km

Tiistaina lepopäivä.

Keskiviikon reippaamman harjoituksen kävin tekemässä juoksumatolla. Pakkasessa pärjää peruslenkeillä pukeutumalla sopivasti, mutta kovemmilla lenkeillä ei kylmän ilman hengittäminen enää tunnu hyvältä. Matolla juokseminen sujui yllättävän hyvin. Asetin kaltevuudeksi 2 % kompensoimaan ilmanvastuksen puuttumista. Lämmittelin reilu 20 minuuttia vähitellen kiihtyvällä vauhdilla. Sitten tein kaksi 8 minuutin vetoa anaerobisella kynnyksellä, välissä kahden minuutin palautus. Ensimmäinen veto sujui vauhtiin nähden mukavasti, toisessa teki tiukkaa parilla viimeisellä minuutilla. Vauhti 4'50-5'00 min/km. Pitkä, 25 minuutin palauttelu loppuun.
   VK2 (juoksumatolla) 2 x 8 min + verkat n. 10,8 km, 0:59'20


Torstaina kevyttä palautushölkkää. Lähdin iltapäivän lauhtuneessa ilmassa lenkittämään koiria vuorotellen, mutta molemmat olivat sitä mieltä, että ilman lämpötila ei edelleenkään yllä dalmatiankoiran standardeihin. Aivan lyhyet pyrähdykset siis, Zade 10 minuuttia ja Olli 15 minuuttia.
   PK1 3,48 min/km, 0:26'05, 7'30 min/km

Perjantaina oli taas kylmä, -18. Juoksin illalla peruslenkin: vartin verran 6'32 min/km, loppu 5'48 min/km. Jostain syystä sormia paleli koko lenkin ajan, vaikka talvihanskat ja villalapaset yleensä pitävät hyvin kädet lämpimänä. Kellosta loppui akku kilometri ennen kotia, joten lenkin lukemat eivät ole tarkkoja.
   PK2 8,8 km 0:52'00, 6,02 min/km, keskisyke 138


Lauantaina viikon toinen vauhtikestävyyslenkki. Pääsin juoksemaan kauniiseen, aurinkoiseen säähän. Tiet olivat jäiset ja liukkaat, oikein alkukevään auringon viimeistelemät. Nastakengillä ei ollut mitään ongelmia, ilman nastoja olisi ollut aika paljonkin ongelmia. Lämmittely 20 min, harjoitus suunnilleen maratonvauhdilla 7 km, ja lyhyt loppuverkka kotiin. Juoksu tuntui helpolta, mutta silti vauhtikestävyysosuuden keskisyke (150) on hieman alakanttiin, tuntuma oli vähän enemmän.
   VK1 7 km, 0:36'31, 5'13 min/km, keskisyke 150 + verkat yht. 11,33 km

Sunnuntain pitkälle lähdin heti, kun tulin lasten kanssa elokuvista. Ei paras valmistautuminen, eikä ollut lenkkikään kummoinen. Päätin kuitenkin lähteä ja juosta hitaasti nautiskellen pari tuntia - ja vain pari tuntia. Energian vähyys tuntui jo puolentoista tunnin jälkeen. Zade oli mukana 45 minuuttia, jolloin juoksimme pääasiassa jäällä. Ollin kanssa puolen tunnin lenkki, loppumatka yksin.
   PK1 16,92 km, 2:11'28, 7'46 min/km, keskisyke 104

Kommentit

  1. Vastaukset
    1. Noo, välillä enemmän ja välillä vähemmän. :) Kovempaa treenatessa rankaisee kyllä heti, jos valmistautuminen lipsuu, mikä näkyi sunnuntain pitkällä lenkillä. Mutta kun on elämä, niin ei aina muista... :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat