Siirry pääsisältöön

Viikko 11

Kevyt viikko. Juoksin helpompia ja lyhyempi lenkkejä, ja pidin kaksi lepopäivää. Sunnuntaina kuitenkin varauduin tulevaan viikkoon juoksemalla kunnollisen pitkän lenkin, viikonlopun treenaus jäisi koiranäyttelyreissun vuoksi vähiin.

Juoksua 53 km (5:58 h).


Maanantaina ja tiistaina lepopäivät.

Keskiviikkona juoksin aamulla koirien kanssa kevyen puolituntisen. Illemmalla tein vauhtikestävyyttä. Alkuverkalla (19 min) Zade oli mukana. Verryttelyn jälkeen juoksin puoli tuntia vk1-rasituksella, hieman kiihtyvällä vauhdilla. Harjoitus sujui hyvin, tosin syke nousi alussa hitaasti, minkä vuoksi keskisyke jäi alle 150:n. Loppuverkka melko lyhyt, 5 minuuttia.
   Aamu: PK1 4,29 km, 0:33'12, 7'44 min/km
   Ilta: VK1 5,74 km, 0:30'02, 5'14 min/km, keskisyke 149 + verkat yht. 9 km

Torstaina palauttelin vauhtiharjoituksesta juoksemalla vain lyhyesti: molemmille koirille vuorotellen pikapissatus kahden kilsan hölkällä.
   PK1 3,98 km, 0:29'42, 7'27 min/km


Perjantai-iltana peruskestävyyttä. Olin ulkoiluttanut koirat kävellen ennen lenkkiä, joten jätin kevyen aloituksen väliin ja lähdin suoraan juoksemaan tavoitevauhdilla. Perjantai-ilta ei vaikuta edelleenkään olevan lenkkeilijöiden suursuosiossa, ihmettelen! Mikäpä toimisi parempana siirtymänä työviikosta viikonloppuun. Hyvä lenkki ja kepeät jalat.
   PK2 8,31 km, 0:47'57, 5'46 min/km, keskisyke 146

Lauantana lähdimme aamupäivällä ulkoilemaan koko paikalla olevalla perheellä. Pojalle otimme pulkan mukaan, pieniä hölkkäpätkiä lukuunottamatta hän nauttikin auringosta ja vauhdista istuskellen. Minä otin koirat, miehelle sopi vetää pulkkaa ja vetristellä jalkoja edellisen päivän jalkatreenin jälkeen. Hölkkäilimme jäälle, jossa koirat saattoi päästää juoksemaan vapaana. Nuorempi koira olikin vapaana koko ajan, kun oltiin jäällä. Äksy pappa sai olla kiinni silloin, kun muita koiria oli näkyvillä. Kevyt höntsälenkki, tunnelmaltaan ihan kymppi. Myöhemmin hieman lihaskuntojumppaa.
   PK1 4,93 km, 0:43'28, 8'49 min/km
   Jumppa 30 min

Sunnuntaina aloitin jo seuraavaa, kovempaa treeniviikkoa tekemällä kunnollisen pitkän lenkin. Kevyellä aloituksella koirat olivat mukana vuorotellen, vanhempi alkuun neljä kilsaa ja sitten nuorempi seitsemän. Kummallakaan ei oikein ollut menohaluja, ehkä hiekoitussora pisteli tassuja tai liukkaat tiet arveluttivat. Koiralenkkien jälkeen nostin vauhtia niin, että se oli loppumatkan alle kuuden minuutin, viimeisillä kilometreillä aerobisella kynnyksellä. Juoksu tuntui koko ajan hyvältä ja vahvalta. Lenkki olikin kilometreissä mitattuna vuoden tähänastisista pisin, eipä ole tullut vielä kilometreillä hurjasteltua.
   PK 23,35 km,  2:30'15, 6'26 min/km, keskisyke 121

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…