Lajivoimaa

Lauantai-iltana toteutin jonkin aikaa mielessä olleen voimatreenin. Avustajana eli lisäpainona toimi 8-vuotias kuopukseni. Tokaluokkalainen oli vielä helppo puhua mukaan äidin lenkille.

Kun säät sattuvat sopivasti, tiet jätetään hiekoittamatta. Nyt oli ollut sopivan kylmää jo pitempään ja luntakin sadellut useana päivänä. Niinpä olosuhteet olivat oikein sopivat pulkan vetämiseen. Ensin juoksin kuitenkin lämmittelyn Zaden kanssa: 25 minuuttia kevyttä ulkoilutushölkkää. Sitten vein koiran kotiin, käänsin vetovyön toisinpäin ja kiinnitin siihen pulkan. 25-kiloinen kuopus kyytiin, pikainen reittisuunnitelman teko ja menoksi. Sovimme, että tehdään noin parinkymmenen minuutin lenkki. Siinä ajassa ei kyytiläiselle ehtisi tulla kylmä, eikä aika käydä pitkäksi.



Lauantai-iltana oli rauhallista. Tiet olivat reitillämme tosi hyvässä kunnossa pulkkailuun, ei yhtään hiekkaa. Juoksin kohtuullista vauhtia (6'07 min/km). Lisäpainon vaikutus oli suurinpiirtein loivaa ylämäkeä vastaava. Pulkan vetäminen aktivoi keskivartalon lihaksia sekä takareidet ja pakarat. Alamäissä pulkka liukui itsestään, ylämäissä vastus tuntui reilusti. Tasaisella juoksu oli varsin mukavaa. Rasitus tuntui hyvältä ja askel reippaalta. Edellisen päivän vauhtikestävyysharjoitus ei yllätyksekseni painanut, vaan jalat tuntuivat vetreiltä ja napakoilta. Syke nousi vähitellen, vaihtelua siihen toi reitin ylä- ja alamäet. Viimeisessä nousussa ylittyi anaerobinen kynnys.


Loppuverryttelykaverina oli vanhempi dalmis Olli. Parina edellisenä päivänä sen juokseminen on taas ollut huono näköistä, sitä se oli nytkin alkumatkasta. Juoksimme vain kaksi kilometriä kevyesti.

Lenkin kokonaismatka 8,83 km, 0:57'18.
Voimajuoksuosuuden matka 3,31 km, 0:20'08, keskisyke 151 (max 164).



Kommentit

Kuukauden luetuimmat