Siirry pääsisältöön

Lajivoimaa

Lauantai-iltana toteutin jonkin aikaa mielessä olleen voimatreenin. Avustajana eli lisäpainona toimi 8-vuotias kuopukseni. Tokaluokkalainen oli vielä helppo puhua mukaan äidin lenkille.

Kun säät sattuvat sopivasti, tiet jätetään hiekoittamatta. Nyt oli ollut sopivan kylmää jo pitempään ja luntakin sadellut useana päivänä. Niinpä olosuhteet olivat oikein sopivat pulkan vetämiseen. Ensin juoksin kuitenkin lämmittelyn Zaden kanssa: 25 minuuttia kevyttä ulkoilutushölkkää. Sitten vein koiran kotiin, käänsin vetovyön toisinpäin ja kiinnitin siihen pulkan. 25-kiloinen kuopus kyytiin, pikainen reittisuunnitelman teko ja menoksi. Sovimme, että tehdään noin parinkymmenen minuutin lenkki. Siinä ajassa ei kyytiläiselle ehtisi tulla kylmä, eikä aika käydä pitkäksi.



Lauantai-iltana oli rauhallista. Tiet olivat reitillämme tosi hyvässä kunnossa pulkkailuun, ei yhtään hiekkaa. Juoksin kohtuullista vauhtia (6'07 min/km). Lisäpainon vaikutus oli suurinpiirtein loivaa ylämäkeä vastaava. Pulkan vetäminen aktivoi keskivartalon lihaksia sekä takareidet ja pakarat. Alamäissä pulkka liukui itsestään, ylämäissä vastus tuntui reilusti. Tasaisella juoksu oli varsin mukavaa. Rasitus tuntui hyvältä ja askel reippaalta. Edellisen päivän vauhtikestävyysharjoitus ei yllätyksekseni painanut, vaan jalat tuntuivat vetreiltä ja napakoilta. Syke nousi vähitellen, vaihtelua siihen toi reitin ylä- ja alamäet. Viimeisessä nousussa ylittyi anaerobinen kynnys.


Loppuverryttelykaverina oli vanhempi dalmis Olli. Parina edellisenä päivänä sen juokseminen on taas ollut huono näköistä, sitä se oli nytkin alkumatkasta. Juoksimme vain kaksi kilometriä kevyesti.

Lenkin kokonaismatka 8,83 km, 0:57'18.
Voimajuoksuosuuden matka 3,31 km, 0:20'08, keskisyke 151 (max 164).



Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…