Juoksuhaasteessa, osa 4

Juoksuhaaste on edennyt parin kuittauksen verran. Tämän viikon vaihtelevat talvisäät eivät ole houkutelleet lenkille, mutta kevään maratontavoite on kirkkaana mielessä, joten nyt on tietenkin aika harjoitella. Keskiviikkona pakkanen alkoi lauhtua ja lunta tuiskutti koko päivän. Torstaille oli luvassa vesisadetta, joten käytin hyväkseni keskiviikon puuterikelin talvisen haastekohdan suorittamiseen.




2. Juokse lumessa
Juu, tämän otin kirjaimellisesti. Lumessa juokseminen tarkoittaa mielestäni sitä, että juostaan lumessa, siis lumihangessa. Lumihankijuoksu on raskasta, mutta meillä oli siihen juuri keskiviikkona kohtuullisen hyvät olosuhteet. Uutta, pehmeää lunta oli satanut kymmenkunta senttiä ja se antoi lihaksille sopivasti vastusta. Sen alla kovempi hanki antoi periksi jonkin verran, mikä aiheutti juoksuun eniten rasitusta. Jalat upposivat vaihtelevasti suunnilleen pohkeeseen asti, mutta ei enempää.

Juoksin lämmittelyksi kuusi kilometriä koirien kanssa. Kotona vaihdoin kengät varrellisiin ja laitoin polvitaipeeseen ulottuvat säärisuojaimet jalkaan. Sitten kipaisin läheiselle mäelle, jossa on avonaista maastoa. Treenisuunnitelma oli yksinkertaisen kaunis: vartti hankihölkkää. Eteneminen osoittautui hyvin raskaaksi. Syke ei ehtinyt kiivetä kuin sataanviiteenkymppiin, kun jalat olivat jo aivan hapoilla. Lihakset olivat tiukilla, hengitys ei ollenkaan. En saanut sykettä korkeammalle koko hankirypistyksen aikana, kun vastus oli hapottanut jalat jo matalilla sykkeillä. Viidessätoista minuutissa hankeen oli tikattu siisti rivitys. Tämä harjoitus ei jää pysyvästi treeniohjelmaani, mutta olipahan hauska kokeilu.

   24.1.2018  PK + lihaskuntohölkkä 7,94 km, 1:00'25, keskisyke 119 (88-157)


17. Ota itsestäsi kuva kun juokset
Tämä kohta haasteesta yliviivataan nyt kehnolla talviotoksella. Otan juoksukuvia vaihtelevasti, talvella vähäisen valon vuoksi vähemmän kuin muina vuodenaikoina. Läheskään aina ei puhelin ole mukana lenkillä, mutta silloin kun on, ja jos kuvaustauko sopii lenkin luonteeseen, saatan ottaa muutaman ruudun. Kuvaan juoksukuvat puhelimen ajastimella, erillisiin kuvaussessioihin minulla ei ole aikaa eikä kiinnostustakaan. Kuvaus ajoittuu aina lenkin lämmittelyosioon, jossa pysähtely ei haittaa harjoituksen kulkua. Puhelin vain nojaamaan johonkin ja muutama edestakainen pyrähdys.

Tässä kuvassa olin lähdössä vauhtikestävyyslenkille, ja alkulämmittely oli noin puolivälissä. Oli jo sen verran lämmin, että pysähtyessä ei palellut, mutta lämmittelyä oli jäljellä vielä sen verran, että tauon jälkeen laskeneen sykkeen ehti hyvin nostaa riittävän ylös ennen vauhikestävyysalueelle nostamista.

   20.1.2018 VK1 + VK2 + verkat yht. 10 km

* * *

Tässä koko juoksuhaaste, yliviivattuna suoritetut kohdat:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. 
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa.
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi.
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. 
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. 
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa.
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. 
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan.
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat