Juoksuhaasteessa, osa 3

Juoksuhaasteen suorittaminen jatkuu. Tässä vaiheessa haasteesta on vielä helppo napsia yliviivattavaa, kun suurin osa kohdista on tekemättä.

20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä

   17.1.2018 PK 17,9 km, 1:49'42, 6'07 min/km, keskisyke 135

Tämä kohta juoksuhaasteesta oli mielenkiintoinen. Olin useasti lukenut eri lähteistä, että juostessa askeltiheyden olisi hyvä olla 170-180 askelta minuutissa. Juoksukelloni mittaama kadenssi kertoo tuon saman asian askelpareina tai yhtä jalkaa kohti, jolloin sen arvo saisi olla 85-90 rpm. Liian matalalla askeltiheydellä juostessa juoksutekniikassa on todennäköisesti parantamisen varaa.

Laiskuuttani tein asian yksinkertaisella tavalla. Otin vertailukohdaksi Movescountista muutaman lenkin tammikuulta, kaikki peruskestävyysharjoituksia. Niistä sain arvion askeltiheydestä, jolla tavallisesti juoksen pk-lenkkejä: 83-85 rpm. Sitten lähdin lenkille. Paransin tietoisesti ryhtiä, huolehdin siitä, että polvi nousee hieman tavallista reippaammin joka askeleella ja terävöitin askelkontaktia. Lopputuloksena oletin askeltiheyden nousevan lähemmäs suositusta. Juoksu tuntui hyvältä, tosin nastakengät olisivat olleet tarpeen. Tein kesken lenkin kenkien vaihdon, kun vein koiran kotiin, ja tavallisten lenkkareiden pito ei joka kohdassa riittänyt. Askeltiheydeksi tuli 87 rpm. Se on enemmän kuin mitä se minulla on aiemmin ollut, ja solahtaa suositusten raameihin.


Myös pari ei suoraan juoksuun liittyvää kohtaa on kuitattu.

25. Lue ja kommentoi juoksublogia

Tässä olen vähän laiska! Lueskelen blogeja esimerkiksi iltaisin nukkumaanmennessä, viikonloppuaamuisin tai muuten joutoaikoina. En voi sanoa, että lukisin mistään seuraamastani blogista jokaisen tekstin. Varsinkin, jos lukemattomia tekstejä on kertynyt paljon, saatan valita otsikoiden tai kirjoittajien perusteella kiinnostavimmat. Joissakin blogeissa kiinnostavaa on vaikka kirjoittajan harjoittelu tai taitava suomen kielen käyttö. Erityisesti analyyttiset, harjoitteluun liittyvät tekstit kiinnostavat minua. Muiden blogitekstejä kommentoin tavallisimmin silloin, kun olen itse julkaissut jotain, siis silloin, kun olen koneella kirjautuneena. Joskus kommentoin onnitellakseni vaikka onnistuneesta kisasta, joskus haluan kommentillani osoittaa, että tykkäsin tekstistä ja se herätti ajatuksia. Aina en kyllä kommentoi, vaikka pitäisi. Viimeisimmät blogikommentointini ovat koskeneet bloggaajan harjoittelua, kuten varmaan useimmiten.

Moni bloggaaja pitää kommunikaatoita lukijoiden kanssa hyvin tärkeänä osana kirjoittamista. Ilahdun kommenteista itsekin, mutta ensisijaisesti kirjoittaminen on minulle omien ajatusten purkamista, kirjoittamista itselleni. Kirjoittaisinko, jos kukaan ei lukisi tai kommentoisi? No kyllä. Kirjoittamisprosessi on vähän kuin juokseminen itse: matka on päämäärä.


38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan

Tämäkin kohta on suoritettu, viikkopäiväkirjat olen kirjoitellut tähän blogiin. Tykkään kirjoittaa ja myös lukea harjoituspäiväkirjoja. Omaan juoksupäiväkirjaani kirjoitan harjoituksen kulusta ja siitä, oliko (koira)seuraa mukana, ja mikä oli olotila. Harjoituksella on tavallisesti jokin tavoite tai tarkoitus, jonka toteutumista arvioin tekstissä.

Muiden juoksupäiväkirjoja seuraan erityisen mielelläni, jos tiedän bloggaajan harjoittelevan johonkin juoksutapahtumaan. Mietin, olisinko itse toteuttanut harjoittelua jotenkin eri tavalla ja nappailen hyviä harjoitusvinkkejä itselleni. Innostun toisten harjoittelusta, onnistuneista lenkeistä tai treeniviikoista. Toisten harjoittelu tuntuu jauhavan iloa minullekin, mitä kovemmat vauhdit tai törkeämmät kilometrimäärät, sitä enemmän hymyilyttää: nyt on iso vaihde päällä. Joskus jätän muiden juoksupäiväkirjojen kohdalla kommentit kirjoittamatta. En halua, että ihmettelyt tai kysymykset tulkitaan arvosteluksi, vaikka usein vain kiinnostaisi tietää, onko kirjoittaja tehnyt jonkin minun mielestäni erikoisen ratkaisun tietoisesti, siis erityisesti, jos hänellä on jokin tavoite mielessään. Ehkäpä minunkin harjoituspäiväkirjassani on ihmeteltävää, joka jätetään kirjoittamatta. Tai onhan siinä toki, mutta kynnys kyseenalaistaa toisen ihmisen harjoittelun järkevyyttä blogin kommenttiboksissa on varmaan suuri. Whatsup kyllä laulaa senkin edestä, jos ystävillä on kehitysehdotuksia...

* * *

Tässä koko juoksuhaaste, yliviivattuna suoritetut kohdat:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. 
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa.
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi.
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. 
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. 
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa.
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. 
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan.
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

  1. Kiva oli lukea ajatuksiasi blogin kommenteista ja mitä tykkäät lueskella. Itse aika harvakseltaan kirjoittelen treenipäiväkirjaa blogiin, kun mietin kiinnostaako ketään :D Mutta ehkä sua ainakin. Hehe :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä! :D Olen ymmärtänyt, että ne ovat yleensä vähemmän kiinnostavia, mutta minä luen mielelläni juuri niitä. Mitä enemmän faktoja ja lukemia, sitä parempi! Joskus mietin, että jos hakisin Suunnon Movescountista muiden tallennettuja treenejä katsottavaksi, mutta kun niistä puuttuu kaikki fiilikset, ajatukset ja perustelut.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat