Viikko 34

Kova viikko 2/2. Vaarojen Maratonille saakka harjoittelen 2 kovaa 1 kevyt viikko -rytmityksellä. Tämä viikko oli hieman tavallista tiukempi töiden suhteen, joten harjoittelua piti välillä keventää. Viikonloppuna oma harjoittelu solahti mainiosti muu perheen aikatauluihin ja kokonaisuudesta tuli ihan hyvä.

Juoksua 53,88 km (6:17 h), josta poluilla 14,62 km, (2 h)
Kävelyä 12,15 km (1:57 h)


Maanantaina lepopäivä.   

Tiistaina satoi. Koirat pitäytyivät pikaulkoiluissa, joten lähdin juoksemaan yksin ja samalla saattelin poikaa treeneihin. Juoksin reittiä, jota vähän harvemmin menen, ja jälleen muistin miksi. En ihan osaa selittää, miksi tuo kaupunginosa on minusta niin kovin tylsä, mutta taas olin tyytyväinen, kun lenkin jälkeen se jäi taakse. Lenkki sujui ihan kohtuullisesti, mutta päivän vauhdissa ei ollut kehumista, jos ei reitissäkään. Lenkin pituus 13,6 km.
   PK1 1,88 km, 0:12:33, 6:40 min/km, keskisyke 114
   PK2 11,72 km, 1:11:36, 6:07 min/km, keskisyke 142

Keskiviikkoiltana lyhyt koiranulkoilutushölkkä ja palauttelu edellisen päivän pitemmältä pk-lenkiltä.
   PK1 4,11 km, 0:29:10, 7:05 min/km, keskisyke 115

Torstaina juoksin Zaden kanssa polkulenkin harkkakuskausreissulla. Aikaa olisi ollut pitempäänkin lenkkiin, mutta väsymyksen vuoksi jätin lenkin 7 kilometriin. Olin tehnyt edellisenä yönä töitä yhteen saakka, enkä ole vajaa viiden tunnin yöunilla aivan parhaimmillani. Meno oli siis kovin tahmeaa, mutta metsässä oli silti kiva käydä. Lenkin alkupuoli kevyemmin ja loppu reippaammin. Kun vauhdinnosto ei parantanut oloa, oli parempi jättää lenkkeilyt siltä päivältä.
   PK1 polkujuoksu 2,53 km, 0:20:00, 7:54 min/km
   PK2 polkujuoksu 4,53 km, 0:30:47, 6:48 min/km
   Jumppa 10 min


Perjantaina työviikko painoi jo todella. Pidin iltapäivällä tunnin tauon töistä ja kävin lasten kanssa asioilla. Jatkoin töitä vielä seitsemään. Olo oli kehno, väsytti ja päätä särki. Tiesin, että nukkumaan en pienesti ylikierroksilla käyvänä pystyisi, mutta lenkkihän se toimii aina. Lähdin tekemään mäkitreeniä. Kävelysauvat olivat mukana ja tällä kertaa tein juosten koko lenkin. Alkuun hieman lämmitellen kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen laskettelurinnettä ylös ja alas, kunnes tunti oli täynnä. Ihmeparantuminen oli tapahtunut jo vartissa: pääkipu oli poissa ja olo paljon virkeämpi. Hölkkänousuissa syke nousi nopeasti maksimialueelle, mutta se tuntui hyvältä. Tarvitsin nimenomaan kunnon treenin.
   MK mäkitreeni 7,56 km, 1:08:44, 9:05 min/km, keskisyke 144, max 168




Lauantaina oli riskit kohdallaan. Pojalla oli useamman tunnin jääharjoitukset toisella paikkakunnalla eli minulle oivallinen tilaisuus juosta pitkä lenkki uusissa maisemissa. Mutta mutta, raskaan työviikon päätteeksi olin tehnyt perjantai-iltana kovatehoisen mäkiharjoituksen. Myös perjantain syömiset olivat kevyehkot pitkää harjoitusta ajatellen, eikä edeltävän päivän huonoja syömisiä ehdi paikkaamaan saman aamun pikatankkauksella. Optimistina lähdin silti toteuttamaan suunnitelmaa. Ja eipä siinä, lenkkihän sujui mainiosti. Kahdenkympin kieppeillä olo tuntui juosseelta, mutta sai se siinä vaiheessa jo tuntuakin. Lenkin jälkeen nautin toppatakki päällä alkoholitonta olutta kaukalon reunalla ja tajusin, että taidan näyttää sprorttimutsin sijasta spurgumutsilta.
   PK1 21,55 km, 2:23:37, 6:40 min/km, keskisyke 123

Sunnuntaina otin päivään vauhtia katsomalla elokuvan heti aamulla. Pojat (omat ja lainassa olevat) touhusivat omiaan, joten sain päivällä tehtyä kolme tuntia pihatöitä. Pitkästä lenkistä väsyneet jalat tykkäsivät liikkeellä olosta, joten tein viikonlopulle toisen pitkän lenkin, hyvin kevyenä tosin. Molemmille koirille tunti kävelyä, latupohjia ja tavallisia kaupunkireittejämme.
   PK1 kävely 12,15 km, 1:57:15, 9:39 min/km, keskisyke 100

Kommentit

  1. Hyvän kuuloinen viikko, kaikkinensa! 👍🏻

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Salla! :) Vähän tasapainoillen mentiin, mutta lopputulos ihan hyvä. Tätähän se arki on. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat