Mäkiharjoitus-teaser

Sovittelin jälleen oman treenin keskelle muuta perhearkea. Ennen lenkkiä ulkoilutimme miehen ja kuopuksen kanssa koirat ja samalla saattelimme vanhemman pojan harjoituksiin. Lähdin samoilla lämpimillä tekemään lyhyttä mäkiharjoitusta. Olisi tehnyt mieli kunnon mäkeen, mutta ei ollut aikaa. Halusin saada jaloille kuitenkin jonkin verran kiipeilyä, joten lähdin läheiselle pikku nyppylälle tekemään "jotain".




Kevyt alkuhölkkä kesti kymmenen minuuttia. Ensin suuntasin jyrkempään, sorapintaiseen mäkeen, jota menin vartin verran kävellen ylös ja hölkäten alas. Pituutta ei mäellä ollut paljonkaan, joten jo lyhyen nousun jälkeen seurasi palautus. Toistoilla sai kuitenkin sykettä heräilemään ja lihaksiin happea. Syke nousi ylämäessä vauhtikestävyysalueelle ja palautui nopeasti pk-alueelle laskussa.

Seuraavaksi siirryin vielä lyhyempään ja loivempaan mäkeen, jossa tein kuusi minuuttia napakampia nousuja. Joka toisen nousun menin pitkillä loikilla ylös ja joka toisen kevyellä hölkällä. Alaspäin myös hölkäten. Hölkkänousujen tarkoitus oli pidentää loikkanousujen väliä hieman pidemmäksi, jolloin niihin oli helpompi ladata ilmavuutta ja keveyttä. Hermottavaa, mutta ei hapottavaa. Lopetin loikkimiset, kun voimia niihin riitti vielä hyvin. Samoin treeniaika alkoi loppumaan, halusin ehtiä ajoissa kentän reunalle.




Loppuverryttelynä juoksin poikaa vastaan treeneihin. Koko harjoitus kesti 40 minuuttia ja mittariin kertyi 4,4 km. Lenkki oli sopiva kevyemmälle päivälle, kun mieli kaipasi kunnon mäkitreeniä, mutta sellaiselle ei ollut aikaa. Välipalalla voi aina siirtää nälkää vähän eteenpäin.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat