Viikko 27

Kovan harjoitusviikon hauskana käänteenä oli päätös lähteä Vaarojen Maratonille lokakuussa. Tästäkin saan kiittää ystäviä, kuten näköjään kaikista tämän vuoden kisoihin osallistumisista. Minua kuvaillaan joskus voimakastahtoiseksi, mutta kisaosallistumisissa termi ajopuu näyttää kuvaavan strategiaani paremmin kuin määrätietoisuus tai päättäväisyys. No, hauskempaahan se on innostua muiden innostamana.

Harjoittelun painopisteet siirtyvät hieman, mutta lopulta en ole aivan varma, millä tavalla minun kannattaisi polkumaratonille valmistautua. Korkeuseroja, polkuja ja pituutta lenkit tarvitsevat tietysti, mutta sen tarkemmin en ole vielä Koli-harjoittelua speksannut. Vajaa neljän tunnin katumaratonin sijaan juoksua on luvassa kuutisen tuntia poluilla, joten ihan merkityksetön muutos ei Vantaan vaihtaminen Vaaroihin ole.

Tällä viikolla
Juoksua 45,53 km (5:38 tuntia), josta poluilla 21,57 km
Kävelyä ja sauvakävelyä 31,72 km (2:56 tuntia)


Maanantaina lähdin lenkille vanhemman pojan kanssa. Nuorempaa harmitti kovasti, kun hän ei päässyt mukaan pyörän ollessa huollossa. Zade otettiin mukaan, ja se intoilikin kovasti mukana pyöräilevästä lapsesta. Lämmintä oli reilu parikymmentä astetta, mikä on koiralle paljon. Vajaa kymppi sai siis riittää, vaikka pyöräilevä seuralainen olisi toivonut pitempää lenkkiä. Oma kulku oli tahmeaa. Lenkistä tuli kevyempi kuin olin suunnitellut, kun pk2-vauhti ei tuntunut löytyvän ja pysähtelimme tavallista enemmän.
   PK1 9,45 km, 1:03:13, 6:41 min/km, keskisyke 124

Tiistai oli kesäisen lämmin, joten ulkoilutin koirat kävellen ennen omaa lenkkiä. Ajattelin, että kävelemme rivakkaa vauhtia, joka toimisi hyvänä lämmittelynä minulle, mutta erityisesti vanhempi koira kulki viimeiset kilometrit verkkaisesti kuin seniorikoira joko kuumuudesta tai nivelrikkovaivoista johtuen, joten eipä tuo merkittävästi parempivauhtinen kävelylenkki sitten ollutkaan. Juoksulenkin lämmittelyn jätin silti vain kilometrin mittaiseksi, vaikka juoksu tuntui edellisen päivän tapaan vaikealta. Vauhtikestävyyttä juostessa olo kuitenkin usein paranee, kun vain lähtee menemään. Näin oli tälläkin kertaa.
   PK1 kävely 4,15 km, 0:45:31, 10:57 min/km, keskisyke 91
   VK1 keskisyke 7 km, 0:37:45, 5:23 min/km, keskisyke 150 + verkat 8,73 km





Keskiviikkona juoksin Zaden kanssa pienen palauttelulenkin, jonka jälkeen tein lihaskuntoharjoituksen kotona. Yhtään pitemmälle lenkille ei ollut asiaa, edellisen päivän lenkki tuntui vielä.
   PK1 3,38 km, 0:23:42, 7 min/km, keskisyke 115
   Jumppa 30 min

Torstaina lähdin uusista tavoitteista innostuneena sauvarinteeseen. Vaarojen Maratonille treenatessa minun täytyy keskittyä lisäämään jalkojen voimaa, kun olen sen todennut heikoksi jo katukisoissa. Tein tällä kertaa harjoituksen niin, että kävelin ylöspäin ja juoksin alaspäin. Alamäkeen juokseminen ei ole mukavaa, mutta Kolilla on tietysti mäkeä molempiin suuntiin, joten vähitellen täytyy ottaa alamäkeäkin harjoituksiin mukaan. Ylöspäin menin aavistuksen rauhallisemmin kuin viimeksi. Syke käväisi mäen päällä hieman vauhtikestävyyden puolella, nousukertoja tuli yhdeksän.
   PK mäkiharjoitus 6,47 km, 1:10:47, 10:56 min/km, keskisyke 122

Perjantaina suunnittelin lähteväni pienelle lenkille, kunhan mies palaisi treeneistä, mutta olinkin niin väsynyt, että menin nukkumaan. Lepopäivä siis.


Lauantaiaamu oli kaunis ja aurinkoinen. Lähdin koirien kanssa lyhyelle metsälenkille. Lintujen pesimäaikaan koirat pääsevät vähemmän juoksemaan vapaana, mutta nyt mentiin. Meinasin itse juosta varvuissa piileskelevän rastaanpoikasen päälle ja huusin lähelläni juoksevat koirat reippaasti eteenpäin. Koiria ei onneksi tuntunut muu kuin kirmailu kiinnostavan, eikä metsän asukkeja vahingoitettu. Minäkin etenin juosten Vaarojen Maraton mielessäni. Metsässä juostessa joutuu katsomaan tarkemmin, mihin astuu ja lihakset työskentelevät monipuolisemmin. Kiva pieni lenkki.

Iltapäivällä lähdin ystävän kanssa polkulenkille. Juoksimme latupohjaa ja polkuja, jyrkimmät mäet mentiin kävellen. Rasitus hieman kovempi kuin aamulla, peruskestävyyttä silti.
   Aamu: PK metsälenkki 2,57 km, 0:28:17, 11:01 min/km, keskisyke 129
   Ilta: PK2 polkulenkki 5,72 km, 0:43:00, 7:30 min/km, keskisyke 136

Sunnuntain pitkän tein kävellen ja juosten. Tarkoitus oli pitää rasitus hyvin kevyenä ja tehdä lenkki riittävän pitkänä. Kävelin ensin koirien kanssa tunnin, jonka jälkeen juoksin poluilla puolitoista tuntia. Jyrkät mäet kävelin. Alun kävelyosuudelle en muistanut laittaa sykevyötä, mutta eiköhän se satasen pinnassa ollut. Lenkin loppupuolella väsytti jo jonkin verran, alkoi olla jo aika lämminkin puolenpäivän kieppeillä. Koko lenkin pituus 2,5 tuntia.
   PK1 kävely 6 km, 0:59:39, 9:56 min/km
   PK1 polkujuoksu 10,56 km, 1:30:25, 8:34 min/km, keskisyke 111

Kommentit

Kuukauden luetuimmat