Loikkia, kyykkyjä ja porrastreeniä

Aamu oli upean aurinkoinen. Kävin koirien kanssa aamukävelyllä ja ilma tuoksui aivan samalta kuin meren rannalla, ehkä tuuli kävi Saimaalta. Kotiin palatessa muu väki nukkui vielä, joten lähdin Urheilupuistoon tekemään voimaharjoitusta jaloille.




Asumme muutaman sadan metrin päässä Urskista, jossa on tosi kiva treenata. Lyhyen matkan vuoksi käymmekin siellä aika usein. Kentän ylätasannetta kiertää kunnostettu hiekkatie, jolloin ei tarvitse välttämättä pyöriä juoksurataa ympäri. Jonkinlaiset portaatkin sieltä löytyy, kovin lyhyet tosin. Hölkkäsin lämmittelyksi ja mietiskelin, mitä tekisin. Lopulta harjoitus koostui loikista portaissa ja mäessä, porrasnoususta ja erilaisista kyykyistä. Juoksupalautusten pituus vaihteli, välillä juoksin palautellen useamman minuutin ja välillä tein monta sarjaa putkeen ilman hölkkätaukoa.

Loivaan huoltotien ylämäkeen oli hyvä tehdä loikkia. Jyrkkyys oli sopiva, eikä reiluun kymmeneen loikkaan pitkää mäkeä tarvitse.



Tavallisten askelkyykkysarjojen lisäksi tein kolmen yhdenjalan kyykyn liikettä, jossa ensimmäinen kyykky tehdään eteen, toinen sivulle ja kolmas jalkaterää sivulle kääntäen takaviistoon. Kolmen kyykyn liikkeessä tulee esille oikean jalkani askellusvirheestä johtuva heikkous: lihaksissa on aivan kuin kuolleita kohtia, jolloin erityisesti sivulle ja taakse suuntautuvissa kyykyissä liike ei ole koko ajan hallinnassa. Treeniä, treeniä...

Portaissa tein erityyppisiä nousuja: kaksi askelmaa kerrallaan, tasajalkaponnistus, nopeasti tikuttaen. Pikkuisen pitemmät saisivat nuo portaat olla, mutta useammalla peräkkäisellä toistolla sai noissakin tunnelman nousemaan.



Verryttelyt ja palautushölkät tekivät yhteensä 5,2 km. Harjoituksen kesto oli noin kolme varttia. Olipa mitä parhain kesäaamun treeni!

Kommentit

Kuukauden luetuimmat