Maratontreenit käyntiin

Kevään maratonin ja puolimaratonin jälkeen olen viimeisen kuukauden ajan harjoitellut hyvin kevyesti. Kun tammi-maaliskuussa kuukausikilometrit olivat 250-270, tuli huhti- ja toukokuussa kilometrejä vain 175-190, osittain kisoista johtuen toki. Kesäkuu on juuri nyt puolivälissä, eikä tässä kuussa ole juostuja kilsoja kuin 65. Kesä on siis alkanut laiskasti.

Mutta nyt lähtee. Syksyyn on aikaa vielä kuukausikaupalla, joten vaikkapa lokakuun maratoneille ehtii tekemään monen monta hyvää harjoitusviikkoa. En ole vielä päättänyt, missä juoksen, mutta esimerkiksi lokakuun puolivälissä juostava Vantaan maraton kiinnostaa. Katsotaan nyt, keväällä tähtäsin Joensuun maratonille, mutta päädyinkin juoksemaan Wieniin kolme viikkoa aiemmin.


Höntsäharjoitteluun tulee nyt enemmän suunnitelmallisuutta ja olen todella innoissani. Otan viikkorytmityksen käyttöön, tällä kertaa kaksi kovaa ja yksi kevyt, kun keväällä treenasin rytmityksellä kolme kovaa + yksi kevyt. Muutos johtuu ihan kalenterista: heinäkuun puoliväliin sopisi kevyt viikko, joten kaksi kovaa settiä ehtii ennen sitä juoksemaan. Ainakin heinäkuu menee vielä runsaalla peruskestävyysharjoittelulla ja lihasvoimaa kasvatellen. Vauhtikestävyysharjoituksia tulee viikkoon vain yksi. Juoksupitkät painottuvat syksyyn, kesällä pyrin tekemään enemmän erittäin kevyitä vaellustyyppisiä pitkiä lenkkejä.



Tämän päivän lenkki oli viikon todennäköisesti ainoa vauhtikestävyyslenkki. Tykkään tehdä vk-lenkit tasavauhtisina, mutta nyt tein pitkästä aikaa kilsan vetoja parin minuutin hölkkäpalautuksilla. Ekat kaksi tuntui tosi hankalilta ja teinkin ne kevyempinä kuin seuraavat. Pyrin juoksemaan suunnilleen vk2-alueella (minulla 153-163), anaerobisen kynnyksen alapuolella. Yhteensä 8 vetoa.

Vetojen vauhdit min/km: 5:08, 5:10, 5:13, 5:01, 5:18, 5:15, 5:21, 5:37. Reitti oli jonkin verran mäkinen, joten vetojen vauhdit vaihtelivat aika paljon. Viimeisin veto sattui kokonaan loivaan ylämäkeen.

Ensimmäisessä keskisyke vain 146, lopuissa 158-166. Syke lipsahti kahdessa vedossa liian korkeaksi. Suunnossa on nyt pari kertaa ollut sellaista häikkää, että lenkillä se näyttää jonkin aikaa todella korkeita lukemia, mutta sovellukseen talletetussa harjoituksessa näkyy ihan todelliset sykkeet. Nyt tuo häröily sattui lenkin puoliväliin ja siitä johtui tuo sykkeiden lipsahdus kovan puolelle. Arvelin kyllä juostessakin, että rasitus on ehkä liian kova, mutta kun vauhti oli niin onnettoman hidasta...

Hyvillä lämmittelyillä lenkin pituus 13,65 km. Loppuverkan jätin lyhyeksi, kun lähdin heti lenkin päälle käyttämään koiria iltakävelyllä.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat