Kevyt mäkiharjoitus

Lihasvoiman lisäämiseksi olen jumppatreenien lisäksi harjoitellut nyt vähän enemmän mäkisessä maastossa. Tänään ajoin laskettelurinteelle sauvakävelemään noin tunniksi. Sää oli loistava +15 eli juuri sopivan viileä. Harjoitus oli hyvin yksinkertainen: reilun tunnin verran kävellen rinnettä ylös ja alas.

Ensimmäiset pari nousua menin vähän hitaammin, koska olin lämmitellyt vain kevyesti. Kolmannesta noususta eteenpäin syke nousi aerobisen kynnyksen yläpuolelle jokaisessa nousussa ja treenin edetessä syke ei alaspäin tullessa enää laskenut alle sadan. Isommalle vaihteelle en kiihdytellyt, vaan menin koko ajan rennon kevyesti. Lihakset saivat mukavasti tekemistä kiipeillessä.


Kevyehköllä rasituksella harjoitus ei tuntunut kovin raskaalta. Alamäet palauttivat aina oikein hyvin ja tikuttelua olisi voinut hyvin jatkaa reilusti pitempäänkin. Viereisessä rinteessä oli myös treenaajia, ja katselin kaihoisasti heidän juomapullojaan, kun oma unohtui kotiin.

Harjoituksen kesto 1:10:30. Keskisyke 122 ei kerro juuri mitään: syke vaihteli paljon ollen laskujen lopuksi noin sata ja nousujen päällä parhaimmillaan päälle 150. Matkaa kertyi 4,5 km. Kellon korkeusmittarin luotettavuudesta en osaa sanoa, mutta se mittasi vertikaalinousua 370 m.


Alakroppaan jäi hyvä tunne tehdystä harjoituksesta. Ilmeisen vähän käytin ylävartaloa apuna kiipeillessä, kun käsissä ei väsymystä tunnu ollenkaan. Näin ne tottumattomalla ei-hiihtäjällä sauvat raahautuvat hyödyttöminä perässä...

Kommentit

Kuukauden luetuimmat