Viikko 10

Tämä oli hyvä perusviikko. Maratontreenin vuoksi tavallinen harjoitusviikko on nyt aika mietitty ja aikataulut täytyy pohtia tarkemmin kuin yleensä. Perhetiimimme onnistui tällä viikolla hienosti ja kaikki treenasivat tyytyväisinä.

Maanantaina vietin lepopäivää palautellen sunnuntain pitkästä lenkistä.

Tiistaina juoksin tasavauhtisen reippaan. Lähdin tavallisilla lenkkareilla, mikä oli väärä valinta, kun tiet olivat enimmäkseen ihan jääpinnalla. Lenkki oli pituutensa vuoksi melko kuormittava. Rasitus nousi vähitellen: alkupuolella olin juuri aerobisen kynnyksen yläpuolella, mutta lopulla syke oli jo vk2-alueella, vaikka ei oikeastaan ollut tarkoitus. Olo oli erittäin hyvä.
   VK1 12 km, 1:06:12, 5:28 min/km, keskisyke 150 + verkat yht. 14,86 km


Keskiviikkoilta oli kohtuullisen kiireinen. Käytin koirat kevyellä lenkillä ennen harrastuskuskausta ja reissuun lähtöä. Lyhyt ja palauttava lenkki, jollaisella vanhempi, nivelrikkoinen koirakin voi olla mukana. Arkipalapeli oli viimeisen päälle hiottu, ja mies ehti käydä puntilla ennen lähtöäni.
   PK1 5,55 km, 0:37:32, 6:53 min/km, keskisyke 114

Torstaina juoksin aamulenkin Tampereella, jossa olin työmatkalla. Alkulenkin menin hyvin kevyesti ja lopun pitkässä nousussa syke käväisi vauhtikestävyysalueellakin. Uusissa maisemissa juokseminen oli tosi virkistävää!
   PK 6,06 km, 0:38:20, 6:20 min/km, keskisyke 129

Perjantaina lenkkeilin koirien kanssa. Ensin kävin Ollin kanssa kävelemässä ja sen jälkeen juoksin Zaden kanssa. Juostessa mentiin ilmeisesti Zadelle mieluisaa vauhtia, kun se mukautui poikkeuksellisen hyvin vauhtiin ja liihotteli vierellä tai etuviistossa aivan kuin narua ei olisi välissämme ollut ollenkaan. Oikea dallu! Oli kiva katsella sen kaunista ravia.
   PK1 kävely 2,58 km, 0:25:17, 9:48 min/km, keskisyke 100
   PK2 8,19 km, 0:47:34, 5:48 min/km, keskisyke 132


Lauantaina juoksin vetoja. Tällä kertaa päädyin kymmmenen minuutin vetoihin, joita juoksin kolme. Palautukset 2 minuuttia. Jostain syystä sykkeen mittaus hyytyi jo lämmittelyssä, joten juoksin rasitustuntuman mukaan. Vedot menin anaerobisen kynnyksen alapuolella vk2-rasituksella. Viimeisen vedon lopulla anaerobinen kynnys ylittyi. Vetojen vauhdit: 5:00, 4:59, 4:53 min/km.
   VK2 3 x 10 min (yht 6,06 km) + verkat yht. 12,09 km, 1:09:43

Sunnuntaina lähdin pitkälle heti aamulla. Ajankohta sisälsi pientä riskiä, koska olin tehnyt vetoharjoituksen edellisenä iltana. Aloituksena tein metsäkävelyn koirien kanssa. Hanki kantoi osittain ihan hyvin, mutta jätin lenkin kolmeen varttiin, koska rikkoutuva kova hanki repii helposti koirien tassut rikki. Lämpötila oli muutaman asteen verran pakkasella, kun lähdimme metsästä. Jatkoin lenkkiä juosten. Olo oli väsynyt, kuten vähän oletinkin. Päätin juosta rauhalliset parikymppiä ja totuttaa vatsaa energiageeleihin lenkin loppupuolella. Kun lenkkiä oli kulunut 2 tuntia 15 minuuttia (josta juoksua 1,5 tuntia), otin ensimmäisen geelin. Toisen imaisin parikymmentä minuuttia myöhemmin. Koko lenkin kesto reilu kolme tuntia.
   PK1 metsäkävely 2,5 km, 0:44:12, 17:41 min/km
   PK1 20,21 km, 2:19:17, 6:53 min/km, keskisyke 119
   Jumppa 20 min (keskivartalo)


Ensi viikolla vielä samaan malliin, sitten on vuorossa kevyt viikko.

Kommentit

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat