Viikko 5

Treeniviikko oli tasapainoinen. Kovemmat ja kevyemmät harjoitukset vuorottelivat sopivasti. Lepopäivä oli tällä kertaa keskiviikkona. Viime viikon tapaan tein osan pk1-harjoituksista kävellen. Juoksua 49,6 km.


Maanantaina visioin tekeväni yhdistelmälenkin kahdella koiralla. Työpäivä venähti kuitenkin niin, että olin vasta puoli kuuden maissa kotona. Mies oli huolehtinut lapsia harjoituksiin ja aloitellut koirien iltapäivälenkkejä. Lähdin siis treenaamaan vain yhdellä koiralla. Lenkki oli kuitenkin suunnitelman mukainen. Aluksi reipasta kävelyä Ollin kanssa. Yritin pitää vähän parempaa vauhtia kuin yleensä koirakävelyllä. Kävelystartilla halusin herätellä rasva-aineenvaihduntaa ennen varsinaista harjoittelua, jolloin tämäkin treeni mahdollisesti tukisi sen kehittämistä.
   PK1 kävely 3,24 km, 0:28:39, 8:50 min/km, keskisyke 103
   PK2 8,05 km, 0:48:32, 5:59 min/km, keskisyke 135

Tiistaina oli melko raskas päivä, joka kääntyi kuitenkin mainioksi juoksuillaksi. Olin nukkunut katkonaisesti sairastavan lapsen vuoksi ja herännyt työreissulle viiden jälkeen. Lepopäivä olisi ollut paikallaan, mutta koska keskiviikkona lenkkiaika olisi todella tiukassa, sopi lepopäivä aikataulujen puolesta paremmin siihen. Otin pienet torkut sillä aikaa, kun mies kävi jäällä juoksuttamassa koirat. Myöhemmin kävin lasten kanssa urheilukaupassa pyörimässä virkistäytymistarkoituksessa. Siinäpä se fiilis sitten nousikin, ja iltauutisten aikaan lähdin lenkille. Starttiin tein reilu parin kilometrin lämmittelyn hyvin kevyesti (vauhti 6:46 min/km, keskisyke 115). Sen jälkeen 6,8 km vauhtikestävyyttä. Erityisesti vauhtiosion alussa juoksu oli todella helpon tuntuista ja vauhdikasta. Loppuun lyhyt verryttely.
   VK1 6,86 km, 0:36:43, 5:21 min/km, keskisyke 149 + verkat yht. 9,8 km

Keskiviikkona oli lepopäivä. On sitä arkihässäkkää muillakin: hain töiden jälkeen ystäväperheen lapset päiväkodista meille, kun molemmat vanhemmat palasivat työmatkoilta vasta myöhemmin. Sen hauskempi meille, oli ihana päivä!


Torstaina tein kaksiosaisen lenkin. Ensin juoksin Ollin kanssa erittäin kevyen 25-minuuttisen, sen jälkeen Zaden kanssa reippaamman peruskestävyyslenkin. Sykkeiden puolesta olisi voinut mennä varsinaisella lenkillä vähän kovempaakin, mutta höntsäilin menemään ja seurasin sykkeitä vain silloin tällöin.
   PK1 3,55 km, 0:25:40, 7:40 min/km, keskisyke 116
   PK2 8,44 km, 0:50:13, 5:57 min/km, keskisyke 132

Perjantaina kävin hieman väsyneenä vain lyhyellä hölkällä Ollin kanssa. Sen jälkeen puolen tunnin lihaskuntoharjoitus keskivartalolle ja jaloille.
   PK1 4,85 km, 0:34:50, 7:11 min/km
   Jumppa 30 min

Lauantaiaamuna tein viimeviikkoiseen tapaan pitkän ja kevyen lenkin metsäkävelynä. Metsässä rämpiminen on kivaa ja pari tuntia menikin nopeasti. Rasitus oli hyvin kevyt, mutta vaihteleva maasto ja lumi laittoi isot lihakset töihin, kuten pitikin.
   PK1 5,81 km, 1:58:31, 20:24 min/km, keskisyke 108


Sunnuntaina kävin aamulla koirien kanssa kevyellä puolen tunnin lenkillä. Oli tarkoitus jatkaa koirien ulkoilutuksen jälkeen lenkkiä yksin, mutta meille tulevien vieraiden aikataulu olikin aikaistunut, joten jätin lenkin siihen. Lähdin myöhemmin tekemään varsinaista lenkkiä, vauhtikestävyysvetoja. Tein lämmittelyn jälkeen viisi viiden minuutin vetoa vk2-rasituksella (minulla 153-163), palautuksena 2 minuuttia kevyttä juoksua. Vauhti pysyi suurin piirtein samana jokaisessa vedossa, viimeisen juoksin vähän kovempaa ja siinä sykkeet olivat lopussa maksimialueella. Ensimmäisessä vedossa sykkeet jäivät vielä suunniteltua matalammalle. Vauhti tuntui tosi hyvältä ja harjoitus olisi voinut olla muutaman vedon verran pitempikin.
Vetojen vauhdit: 5:01, 5:00, 5:03, 5:02, 4:56 min/km
Keskisykkeet: 151, 155, 155, 156, 159
   Aamu: PK1 4,52 km, 0:32:21, 7:09 min/km, keskisyke 118
   Iltapäivä: VK2 5 x 5 min + verkat yht. 10,34 km 0:59:57

Kommentit

Kuukauden luetuimmat