Syötäskö vähän jotain?

Olen syömisen suhteen tylsä ja laiska. En noudata mitään ruokavaliota (onko sekin muuten ruokavalio, kaikkea ja paljon?) enkä jaksa hirveästi innostua ravitsemukseen liittyvistä asioista. Pitäisi ehkä, onhan ruualla hyvinvointiin iso merkitys. Kuitenkin aina, jos joku kirjoittaa ruokapäiväkirjaa, luen mielenkiinnolla. En muista koskaan ajatelleeni, että kylläpä kirjoittaja vetää mahdottomat määrät ruokaa, mutta joskus hämmästelen päivittäisen syömisen vähyyttä. Viimeksi Healthy Style of Living -blogin Susannan kirjoitus viikon syömisistä herätti: syönkö minä oikeasti paljon vai tuntuuko se vain siltä? Asiasta täytyi tietysti tehdä seurantatutkimus. Tässä postauksessa onkin tarkastelussa yhden kuntoilijan syömiset muutaman päivän ajalta.

Olen aamupainotteinen syöjä, ehkä siksi, että olen aamuihminen muutenkin. Syön ensimmäisen kerran viiden ja kuuden välillä, aina ennen aamulenkkiä. Toisen aamupalan syön töissä yhdeksältä. Lounaallakin on vielä kova nälkä, mutta puolenpäivän jälkeen tilanne kääntyy iltaan ja nälkä vähenee. Syön kahviaikaan jotain, sitten illemmalla ennen lenkkiä lounaan tai välipalan, viimeisenä noin kahdeksan aikaan illalla iltapalan tai iltaruuan. En pysty illalla syömään kovin paljon, jos olen väsynyt. Nukun vatsallani, ja silloin nälkäisenäkin on helpompi nukkua kuin täydellä mahalla.

Olen 33 vuotias, 166 cm pitkä ja painan n. 58 kg. Liikun ehkä 6-8 tuntia viikossa pääasiassa juosten, lisäksi kevyttä koirakävelyä ja välillä muutakin liikuskelua kuuluu jokaiseen päivään. Olen normaalipainoinen ja terve. En ole hirveän kiinnostunut ulkoisista asioista (mikä varmaan näkyy jo blogini kuvista), ja minulle on ihan sama, mitä muut ajattelevat reisieni paksuudesta tai takapuoleni leveydestä. En koskaan puhu julkisesti siitä, että toivoisin olevani vähän kevyempi, koska se tulkitaan poikkeuksetta toiveeksi olla ulkoisesti erilainen tai että en viihtyisi kropassani, minähän viihdyn. Täällä juoksublogissa uskallan sen kuitenkin sanoa, uskon, että te ymmärrätte. Onhan ihan selvä asia, että kevyempänä juokseminenkin olisi kevyempää. Olisi kiva kokeilla, miten juoksisin 55-kiloisena, oletan, että kovempaa. Toisaalta uskon siihenkin, että liikunnalla ja normaalilla syömisellä paino asettuu sopiviin lukemiin. Tuntuisi jotenkin hölmöltä pyrkiä tässä tilanteessa pienempään massaan, kun juoksussa tavoitteet ovat pääasiassa tasoa "voisinpa juosta seuraavat 50 vuotta". Syön siis hyvin vapaasti ruokaa, jolla jaksan ja josta tulee hyvä olo.

Pitempää seurantajaksoa kuin muutama päivä en viitsinyt, mutta nämä olivat tavallisia päiviä, yksi viikonlopulta ja muut arjesta. Tässä siis ruokapäiväkirjaa kolmelta päivältä.

Ensimmäinen seurantapäivä oli sunnuntai. Olimme kylpyläreissulla, joten pääsimme aloittamaan päivän hotelliaamupalalla. Iltapäivällä ajelimme kotiin Mikkeliin ja ehdin hyvin tekemään pitkän lenkin illemmalla.
  • Aamupala klo 8: 2 viipaletta sekaleipää+voita+kinkkua+juustoa+salaattia+tomaattia, 2 kananmunaa, lautasellinen jugurttia+marjoja+pähkinöitä+siemeniä, ananaspaloja, appelsiinimehua, kahvia
  • Välipala klo 12: smoothie 2,5 dl, banaani, irtokarkkeja 100 g, vichyä
  • Välipala klo 14: juustosämpylä, vettä
  • Lounas klo 14:30: lohipastaa, kasviksia, vettä. Jälkkäriksi kahvia.
  • Välipala klo 19:45: (lenkin jälkeen): mukillinen maitoa
  • Iltapala klo 20: kaksi kauraleipää+voita+chorizoa+juustoa+salaattia+tomaattia, appelsiini, skyr-rahka, maitoa            

Maanantaina oli tavallinen työpäivä. Aamulla koirakävely ja iltapäivällä lenkki. Tämä päivä oli loistavan ihana siksi, että saimme kotiin esikoisen, joka oli ollut Itävallassa seuraamassa ampumahiihdon mm-kisoja. Saatiin siis herkutella iltaruuan jälkeen tuliaissuklailla.
  • Aamupala klo 5:30: 2 kauraleipää+voita+juustoa+salaattia+kurkkua, viili+mysliä+kiivi, hevi-shot, kahvia, vettä
  • Aamupala nro 2 klo 9:20: sämpylä+voita+juustoa+kinkkua+salaattia, omena, kahvia
  • Lounas klo 12: savumuikkusalaattia, 1 maalaisleipäviipale+voita, vettä
  • Välipala klo 14:30: kahvia (ei ollut aikaa taukoon)
  • Välipala klo 16:10: kupillinen kefir-jugurttia, appelsiini, vettä
  • Välipala klo 18:30 (lenkin jälkeen): lasillinen maitoa
  • Päivällinen klo 19: jauhelihapastaa, salaattia, vettä. Jälkkäriksi konvehteja (3?) ja kahvia.            

Tiistaina oli töissä asiakaspalaveri. Lähdin toimistolle seitsemän jälkeen, mutta toisaalta pääsin kotitoimistolle jo kolmelta. Muuten peruspäivä: aamulla reilu puolen tunnin kävely ja illemmalla lenkki.
  • Aamupala klo 5:10: 2 kauraleipää+voita+juustoa+kurkkua, viili+vehnänorasjauhetta, appelsiini, kahvia, vettä
  • Aamupala nro 2 klo 9: poropasteija, kahvia
  • Välipala klo 10:30: ruisleipä+voita+kinkkua+juustoa+salaattia+tomaattia, vettä
  • Lounas klo 11:45: tonnikalalasagnea, salaattia, vettä
  • Välipala klo 14: laskiaispulla, kahvia, vettä 
  • Päivällinen klo 18:30 (lenkin jälkeen): jauhelihapastaa, salaattia, vettä 
  • Iltapala 19:30: omena+kiivi+raejuustoa, vettä

Mitä tästä jäi käteen? Huomaan, että paljon syöminen ei ainakaan omasta mielestäni ollut pelkkää kuvittelua. Erityisesti aamupäivisin näyttää maistuvan, mutta kevyet illat varmaan selittävät aamupäivien nälkää. Tämä syömisrytmi toimii minulla hyvin, koska useimmiten harjoittelen illalla. Syön samalla tavalla riippumatta siitä, millainen on päivän lenkki tai onko lepopäivä. Poikkeuksena pitkän lenkin päivät: jos teen pitkän lenkin jo aamulla, yritän syödä edellisenä iltana riittävästi. Pitäisiköhän yrittää syödä suositusten mukaan vain viisi kertaa päivässä hampaiden terveyden takia? Minulla ei ole kyllä koskaan ollut reikiä hampaissa, saisinkohan sillä vapautuksen suosituksista... En ole edes ajatellut aiemmin, että syön aika monta kertaa päivässä jotain. Mutta puolustaudun: aina nälkää vasten!

Vaikeampaa onkin arvioida ravitsemuksellista hyvyyttä. Olen ollut lievästi alhaisen hemoglobiinin vuoksi rautakuurilla viime syksynä, ja syömisiä kirjatessa tuli mieleen, että puolet rautatableteista on vielä syömättä. Jatkan kuurin loppuun alkaen tänään! En käytä lisäravinteita säännöllisesti, olisikohan se tarpeen? Oma asiantuntemus (tai kiinnostus) ei riitä arvioimaan asiaa.

Ei tällä ehkä hammaslääkäriltä tai ravitsemusterapeutilta saa aplodeja, mutta ainakin virtaa riittää koko päiväksi.

Kommentit

  1. Heh, ihanaa, että on muitakin jotka syö paljon!! :D Mä olen myös sellainen! Mutta kun syö pääasiassa terveellisesti ja liikkuu niin voi kyllä syödäkin aika paljon ilman, että paino heilahtaa mihinkään suuntaan. Ravitsemusjutut ovat mielenkiintoisia, mutta mielestäni on pääasia, että löytää itselle sen sopivan ruokavalion ja ateriarytmin jne, kuten sä olet selkeästi löytänyt. Mitä siitä sen enempiä silloin stressaamaankaan! :) Aika paljon omasta ruokavaliosta kertoo se millainen on yleisfiilis, jaksaminen, miltä treenit tuntuu, turvottaako, väsyttääkö jne? Toki näihin vaikuttaa muutkin asiat, kuten vaikkapa uni ja stressi. Joten jos sulla on hyvä "yleisolo" niin muutoksille tuskin on tarvetta. Tosin noihin lisäravinteisiin liittyen: d-vitamiinilisästä tuskin on haittaa etenkin talvella, kun auringonvaloa on niin vähän. Mä olen jo kauan sitten luopunut siitä ajatuksesta, että pitäisi tähdätä super terveelliseen ruokavalioon. En koe, että se on terveellistä vaan mielummin hyvä balanssi! :) Kivaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, ihanaa Karoliina! Syömisen soulmate. :D Näin on kyllä hyvä, joten sen puolesta ei ole aihetta muutoksiin, vaikka ihan suositusten mukaan tässä ei mennä. Ehkä se on tosiaan sivuseikka, jos olo on hyvä ja on terve. D-vitamiini voisi kyllä tulla tarpeeseen. Täytyy alkaa käymään lasten nappipurkilla! Kiitos vinkistä!

      Poista
  2. No mutta mun mielestähän tuo sun ruokavalio näyttää oikein mallikkaalta! Tavallista kotiruokaa, säännöllisesti. Sellainenhan se rungon pitäisikin olla ilman mitään ihmeellisyyksiä! :) Ja samoihin ajatuksiin voin samaistua,mitä Karoliinakin kirjoitti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näin on Satu, luulen minäkin, että ruuan laatu on pääsääntöisesti kohdallaan. Ateriavälit on kyllä välillä tosi lyhyitä, mutta ehkä se sopii mulle. Tai ehkä kovin pitkät välit ainakaan eivät ole ok. :D

      Poista
    2. No ehkä pienempi ateriaväli jopa parempi kuin pitkä :) Tosin tietty, jos vähän syö enemmän esim sillä sun kakkosaamupalalla, niin pärjää lounaaseen asti :)

      Poista
  3. Mielenkiintoista katsoa mitä muut syö.:) Toi painoasia on vähän hankala varmaan jos on jo normaalipainossa. Itse olen vähän ylipainoinen ja haaveena on laihtua ihan tän juoksemisen takia. Toki ylipaino ei ole koskaan hyvä asia, mutta pelkkä ulkonäköseikka ei mua motivoi yhtä paljon kuin paremmat juoksutulokset. Kuinkahan paljon se vaikuttaa juoksutuloksiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Jenni! Vaikutat olevan reilusti juoksukoukussa. :D

      En tarkalleen tiedä, kuinka suuri painon vaikutus on. Tässä artikkelissa on esimerkki hapenottokyvyn muutoksesta kymmenen kilon painoerolla:

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01038

      Kunto-plussan sivuilta löytyi laskuri, jolla voi arvioida painon vaikutusta juoksutuloksiin. Laskentamalli on tietysti melko yksinkertainen, mutta tuon mukaan minulla kolme kiloa vaikuttaisi maratonaikaan viisi minuuttia. Se kuulostaa paljolta!

      http://kuntoplus.fi/laihdutus/laskuri-painon-ja-nopeuden-suhde

      Toisaalta asia ei ole täysin yksinkertainen. Muutaman kuukauden takaisessa Juoksija-lehdessä oli juttua terveen kuntoilijan painonpudotuksesta, lähinnä sen haitoista siis. En nyt tietenkään muista artikkelin punaista lankaa, mutta joka tapauksessa siinä suositeltiin ennemminkin keskittymään syömään riittävästi ja terveellisesti, jos on tarkoitus harjoitella kovaa.

      Poista
    2. Kiitos näistä linkeistä, pitää lukaista läpi!:) Pitää nyt ottaa kunnolla itseä niskasta kiinni ja pudottaa vaikka edes se vitonen ennen ensimmäistä puolimaratonia, se ainakin olisi realistinen painotavoite.:)

      Poista
    3. Tsemppiä! Ja malttia myös. Kasvaahan se kulutuskin, kun kilometrimäärät nousee. Muista nauttia juoksusta kuitenkin jo nyt, se ei ole painosta kiinni! :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat