Pitkä lenkki vuosimallia 2017

Torstainen mattotesti osoitti, että tarvitsen enemmän harjoittelua tehoalueiden ääripäissä. Erityisen kiinnostava huomio oli se, että rasva-aineenvaihdunnan toiminnassa on parantamisen varaa. Tämä on osa-alue, jonka luulin olevan kunnossa omassa harjoittelussani, teenhän paljon kevyttä juoksua. Minä olen ajatellut, että peruskestävyyteni on vahva ja heikointa osa-aluetta olisi kovemmat tehoalueet, mutta se on kuulkaas niin, että peruskestävyyharjoittelu vaatii nyt korjausta eniten. Mutta eipä hätää, nyt kun asia on tiedossa, osataan sille tehdä jotain. Sain asiantuntevaa tulkkausapua testituloksiini, joiden perusteella en olisi itse osannut muuttaa harjoitteluani tähän suuntaan. Jos haluan pystyä juoksemaan enemmän tai kehittyä, on perustan oltava kunnossa. Olen niin innoissani tästä, että en tiedä miten päin olisin!

Tänään lähdin aamulla koirien kanssa pitkälle lenkille. Tai "pitkälle", kokonaismatka oli lopulta 4,5 km.


Rasva-aineenvaihdunnan toimimisella on merkitystä kestävyyslajeissa. Jos rasvaa pystytään tehokkaasti hyödyntämään energianlähteenä, on siitä pitkässä suorituksessa valtavasti etua. Minun rasva-aineenvaihduntani käynnistymistä yritetään nyt saada kehitettyä matalatehoisilla, pitkillä lenkeillä, jolloin lihasten hiussuonisto ja aineenvaihdunta kehittyisivät oikeaan suuntaan. Aiempien kevyiden ja pitkien juoksulenkkien rinnalle tarvitsen harjoituksia, jossa isot lihakset joutuisivat tekemään kunnolla töitä ja lihasten voimantuotto olisi hitaampaa kuin juoksussa. Tehot on silti pidettävä alhaalla, nyt on kyse sykkeen puolesta juuri kevyimmistä harjoituksista.


Tänään toteutustapa oli metsäkävely mäkisessä maastossa ja kevyessä hangessa. Eteneminen oli varsin hidasta mäkien ja välillä lumenkin vuoksi, mutta isot lihakset tekivät kunnolla hommia kokonaisrasituksen ollessa kuitenkin kevyt. Oli upean kaunis talviaamu. Lähdettiin koirien kanssa hämärässä tarpomaan metsään ja aurinkoinen aamupäivä valkeni siinä reippaillessa.

Lenkin kesto 1:45:03, matka 4,5 km, vauhti 23:37 min/km.

   "If you change nothing, nothing will change." 


Kommentit

  1. Mielenkiintoisia tuloksia ja oivalluksia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eikö! Vähän piti nieleskellä tosiasioiden edessä, mutta näin se nyt vaan on. Jännää touhua. :D

      Poista
  2. Tämä on kyllä niin mielenkiintoista tämä juoksemisen harrastaminen! Olen taas itsekin viikkokilometrien kasvaessa ja kevyen määrän lisääntyessä havahtunut siihen, miten tärkeää on, että perusta on kunnossa. Ennen, vaikkapa äitiyslomalla tai hoitovapaalla liikuntaa tuli paljon enemmän ihan huomaamattaan. Kävin parin tunnin kärrykävelyillä päivittäin, ja näiden lenkkien päälle vielä juoksin. Opiskeluaikoina pyöräilin tai kävelin joka paikkaan. Ennen viime syksyä olin ehkä pahimmassa lamassa hyötyliikkumiseni suhteen. Kaikki liikunta oli oikeastaan treenaamista. Kun kävelee aamulla autolle ja ajaa 13 kilometrin matkan töihin istumaan, sitä saisi treenata ihan hullun määrän ihan vaikka vaan kävelemistä, jotta saisi perustan kuntoon. Tämä on nyt onneksi muuttunut elämäntilanteen muutoksen ansiosta, mutta tuollainen makaamasta istumaan ja takaisin siirtyminen on kyllä yksi pahimmista kauhukuvista, miten elämän voi tuhlata! Jännittävää oli sekin, että eilen, kun olin illalla kaverin kanssa parin tunnin kävelylenkillä, jalat tulivat jotenkin väsyneemmiksi kuin juoksemisesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa ajattelua! Jälkikäteen mietittynä ihan selkeitä juttuja, mutta kiireen keskellä ei välttämättä huomaa, miten asiat muuttuu.

      Joo, minä ajattelin ilman muuta, että perusta on kunnossa. Tuleehan mulla juoksemisen lisäksi koirien kanssa kävelyä vähintään kolme varttia päivittäin. Mutta se on tyypillisesti lyhyttä ja erittäin kevyttä, palauttavana ja huoltavana liikuntana varmasti tarpeellista, mutta kehittäväksi pk1-harjoitukseksi ei riitä. Kaikenlainen arkiaktiivisuus on tietysti terveyden kannalta hyvä asia. Todellakin, on mielenkiintoista! :)

      Poista
  3. Onpa siinäkin haastetta, kun yrittää saada rasva-aineenvaihduntaa heräteltyä. Ei ole juokseminen yksinkertaista. Mutta kyllä kuulostaa ihanalta tuo aamulenkki!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli tosi ihana lenkki. :)

      No niin minäkin ajattelin, että johan on monimutkaista, mutta tarkemmin ajateltuna eipä olekaaan. Perusjuttua, johon en ole riittävällä vakavuudella suhtautunut. Olin kuvitellut, että juuri pitkät ja hitaat juoksulenkit kuittaavat rasva-aineenvaihdunnan kehittämisen, mutta en voi väittää testituloksille vastaan. :D Ja nyt korjataan tilannetta.

      Poista
  4. Todella mielenkiintoinen aihe. En ole tullut ajatelleeksikaan, etteivät pitkät ja hitaat lenkit automaattisesti edistä rasva-aineenvaihduntaa.

    Taas kerran sulla on mielettömiä kuvia. Lenkkimaisemasi ovat juuri nyt täysin erilaiset, kuin mitä näen ikkunasta. Räntäsade tanssii siellä katuvalojen lomassa. Tulisi jo kevät!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! Minä olin sitä mieltä, että olen varmasti tehnyt kaiken ihan oikein, ovathan pitkät lenkit olleet todellakin kevyimpiä harjoituksia ja ehdottomasti pk-alueella. Mutta tämä on silti tilanne. Uusi harjoittelu on vasta muotoutumassa, täytyy jotenkin ratkaista se, että tarvitsen erittäin kevyiden ja pitkien pk-lenkkien lisäksi myös harjoituksia, joilla jalat tottuvat useamman tunnin juoksuun. Työajan lyhentäminen tuli tietysti ensimmäisenä mieleen. :D

      Ei ole täälläkään lauantain jälkeen aurinko näyttäytynyt. Tuo lenkki jää varmaan mieleen käännekohtana harjoittelussa osittain juuri hienon auringonnousun vuoksi. Aivan, kevät saisi tulla jo!

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat