Mattotesti

Sanotaan, että kisapäivät ovat juoksijan juhlapäiviä. Vähintään yhtä suuria juhlapäiviä minulle on testipäivät. Ehkä tiedättekin, että tykkään analysoida ja suunnitella harjoitteluani käytettävissä olevan tiedon perusteella.

No eilenpä sitten juhlittiin oikein kunnolla, kun kävin maksimaalisen hapenottokyvyn testissä Sports Labilla / KIHU:lla Jyväskylässä. Samassa paikassa minulle tehtiin tasotesti viime heinäkuussa. Tasotestiin olin menossa nytkin, mutta vaihdoin kuitenkin testin tarkemmaksi, kun se oli mahdollista. Testipäivä oli kohtuullisen kiireinen: pääsin 15:55 lähtemään päivän neljännestä palaverista, neljältä olin ajelemassa Jyväskylää kohti, ja ennen kuutta jo juoksemassa.

Maksimaalisen hapenottokyvyn testissä juostaan juoksumatolla maski naamalla. Testissä lisätiin vauhtia kolmen minuutin välein, ja kolmeminuuttisten välissä otettiin sormenpäästä verinäyte maitohappoarvoja varten. Hengityskaasujen analysointi jatkui testin alusta loppuun. Minun kohdallani suunniteltiin kilometrivauhteja seitsemästä minuutista neljään minuuttiin, kuten tasotestissäkin.


Testin tulokset eivät ihan suoraan ole vertailukelpoisia tasotestiin. Tyypillisesti matolla vauhdit ovat hitaampia. Kuitenkin hengityskaasujen analysointimahdollisuuden vuoksi on mahdollista saada tietoa siitä, mitä osa-alueita olisi syytä harjoittaa nykyistä enemmän, millä tasolla on juoksun taloudellisuus ja maksimaalinen hapenottokyky.

Maskin kautta hengittäminen tuntui ihan hyvältä testin alkuvaiheessa, mutta kovimmissa vauhdeissa tuli tunne, että maski estää hapensaantia, lisäksi maskin sisälle valunutta hikeä ei saanut pyyhittyä pois ja tuntui, että posket ovat rutussa maskin sisällä... Testissä pidetyt valjaat eivät juuri haitanneet juoksua. Kovin rentoon juoksuun en matolla päässyt, tottumattomuutta sekin. Viimeistä vauhtia eli neljän minuutin vauhtia en lähtenyt juoksemaan ollenkaan, vaikka se oli tavoitteena kovimmaksi kuormaksi. En olisi pystynyt juoksemaan sitä kovin pitkään, olin edellisessä jo aika puhki. (Tässä tulee ensimmäinen analyysi: urheilijan mieli ei olisi antanut periksi tuossa vaiheessa, vaan testi olisi jatkunut siihen saakka, kunnes testattava roikkuu pökertyneenä valjaissa. Minun mielestäni ei ollut enää kivaa, joten lopetin.) Sykkeen maksimiarvoksi testissä jäikin 172.

Testin sanallinen palaute kertoo, että ensimmäiseksi mattotestiksi meni ihan mukavasti. Eri osa-alueet ovat melko hyvässä tasapainossa. Maksimaalisen hapenottokyvyn arvo on 50 ml/kg/min. Arvo ei ole kummoinen, mutta kansainvälisessä kuntoluokituksessa sillä pääsee erinomaiseen luokkaan, millä voi hieman itseään lohduttaa.

Harjoittelusykkeet ovat hieman muuttuneet heinäkuisista:

    PK1   108 - 133   (110 - 130)
    PK2   128 - 148   (125 - 143)
    VK1   138 - 153   (140 - 151)
    VK2   153 - 163   (147 -160)
    MK tasateh.  154 - 167   (156 - 166)
    MK vedot     159 - 171   (158 -170)

Erikoisen laaja mielestäni tuo kymmenen pykälän mittainen päällekkäinen alue pk2-vk1, kun vk1 alkaa 138:sta ja pk1 päättyy 148:an. Aerobinen kynnykseni on 143 (aiemmin 140) ja anaerobinen kynnys 159 (aiemmin 158). Aerobisen kynnyksen nousua osasin odottaa heinäkuun tasotestin jälkeisen harjoittelun perusteella. Erilainen testaustapa voi jonkin verran vaikuttaa näihin tuloksiin, mutta joka tapauksessa harjoitusvauhdit nyt hieman nousevat.



Hengityskaasujen analysoinnin perusteella testi kertoi, että rasva-aineenvaihdunta voisi käynnistyä nopeammin. Tästä lähtien on pidettävä huoli siitä, että ohjelmassa on säännöllisesti kaikista kevyimpiä harjoituksia. Maksimikestävyysharjoittelu on selkeästi ollut vähäistä, ja niinhän se on. Ei edes talvi selitä sitä, enhän ole tehnyt maksimiharjoittelua enempää muinakaan vuodenaikoina. Tässä siis kaksi selkeää kehityskohdetta: ääripäät.

Juoksun taloudellisuutta kuvaava arvo (RE-arvo, ml/kg/km) on minulla n. 220. Tuo lukema ei kerro minulle mitään, mutta juoksun taloudellisuus on sitä parempi, mitä alhaisempi tuo arvo on. Huippukestävyysjuoksijoilla arvo on alle 180.

Mitäs luulette, lisäsikö testi harjoittelumotivaatiotani erittäin paljon vai jopa vieläkin enemmän? :)
Heinäkuun tasotestistä teksti täällä

Kommentit

  1. Ihan ymmärrettävää, ettet halunnut joutua roikkumaan tiedottomana valjaisiin. Fiksusti puhalsit pelin poikki.

    Musta nämä testitulokset ovat tosi kiehtovaa luettavaa. Varsinkin, kun on jo aikansa seurannut toisen treenausta ja/tai kisoja. Taisit jo innokkaana odotella testin jälkeen koska voit taas mennä lenkkipolulle, eikö vaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin nämä on parasta, kun saa jotain palautetta tehdystä harjoittelusta! :D Samalla tavalla kiinnostaa muiden tekemiset ja pohdinta, mistä mikäkin johtuu.

      Osittain tulokset olivat sitä mitä ajattelinkin, mutta olihan yllätyksiäkin. Nyt on kova into korjata harjoittelua oikeaan suuntaan :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat