Siirry pääsisältöön

Lenkkiviikko 46 kuvina

Maanantai klo 7:18. Kenkäveron pappila Mikkelin Pursialassa. Aamulenkille lähtö viivästyi, mutta onneksi päivä oli muutenkin tarkoitus aloittaa rennosti kotikonttorilla ennen palaveriputkea. Koiraseurassa 5,67 km kevyesti, 6:44 min/km. Hieno ilma, vain muutama aste pakkasta ja täysin tyyntä.


Tiistai klo 14:47 Saksalan rannassa. Matkalla työpaikan jumppatunnille, joka ilahduttavasti sopi tänäkin tiistaina aikatauluihini. Menomatka 5,27 km vähän reippaammin (6:10 min/km), kotimatka 2,23 km palautellen (6:42 min/km). Lämpötila oli vain hieman pakkasella, joten paksut hiihtohanskat olivat ehdottomasti liikaa, samoin kevyttoppaliivi. Juoksuhousujen alla lämmittivät vielä trikoot jumppaa varten, joten eipä palellut.


Keskiviikko klo 20:06 Moisio. Lenkkikaverini vilkaisee, mikä on syynä vauhdin hidastumiseen. Liukasta ja lauhaa, oikein hyvä lenkkisää. 10,18 km kehittävää peruskestävyyttä, 5:59 min/km, keskisyke 137.


Torstai klo 17:35, Pankalampi. Koirat tarkkailevat kauempana kulkevaa lajitoveria. Pysähdyimme odottamaan, jotta ei tarvitsisi ohittaa. Zadella on juoksut, ja yhteislenkeillä molemmat merkkailevat nyt rasittavan paljon. 5,23 km palautteluhölkkää, 6:33 min/km.


Perjantai klo 17:14. Kotiovella lähdössä lenkille. Mies vei koirat ulkoilulle, joten lähdin yksin. Peruskestävyyttä 8,21 km, piristyksenä nopeusvetoja 5 x 25-30 s. Keskisyke 137, keskivauhti 5:47 min/km. Tiet olivat enimmäkseen sulia. Vähän tuli vettä, mutta olipa ihanaa.


Lauantai klo 12:40 Rantakylässä. Kisahousut jalassa! Mikkelin talvijuoksusarja alkoi ja kävin juoksemassa kuuden kilsan matkan. Virallinen aika 0:28:55. Vauhti omasta kellosta 4:50 min/km, keskisyke 159 eli anaerobisella kynnykselläni, korkein sykehavainto 170. Kisakilometrien lisäksi marrasputken matkaa kerrytti alku- ja loppuverryttely yhteensä 5,49 km.


Sunnuntai klo 16:13 Lehmuskylässä. Olipa vaikeaa lähteä lenkille. Päivällä satoi räntää ja loskaiset tiet eivät houkutelleet yhtään. Motivaatiokuoppa oli noin kilometrin mittainen: sitten kun kengät olivat kastuneet, ei haitannut enää yhtään. Viikon pitempänä lenkkinä hyvin kevyt 14,5 km lähes 7 minuutin kilometrivauhdilla. Tässä ollaan koira nro 1:n kanssa reitin lyhyellä polkuosuudella Jyväskyläntien vieressä.


Kommentit

  1. Mukavan lumisia maisemia sinun kuvistasi vielä löytyy. Meiltä lumet ovat aika lailla täysin kadonneet, mutta yllättäen tänä iltana oli kuitenkin paikoin jäistä lenkkipolulla. Varovaisena saa siis olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä ole meilläkään enää tämän päivän vesisateen jälkeen lunta jäljellä, vaikka sunnuntaina saatiinkin maa valkoiseksi.

      Mietin tuossa lauantain testijuoksussa alamäessä, että onkohan tie märkä vai jäässä ja kuinkahan pahasti kävisi, jos kaatuisi... :S En onneksi liukastellut kuitenkaan.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…