Siirry pääsisältöön

Syksyinen treeniviikko 39


Tällä viikolla testasin kuntoa Cooperin testissä. Kisamieli nousi sen verran, että sunnuntaina olisi tehnyt mieli lähteä Pieksämäelle juoksemaan kymppiä, mutta miehen ja pojan pelien vuoksi ei ollut mahdollista mennä. Ehtisiköhän vielä tänä syksynä? Tällä viikolla juoksua 46,96 km.

ma: PK2 6,78 km
ti: Cooperin testi 2,73 km + verkat 3,98 km
ke: PK1 4,71 km, jumppa 15 min
to:
pe: PK2 10,39 km
la: PK1 4,23 km
su: PK1 14,14 km

Maanantaina käytin koirat ensin yhteiskävelyllä, sen jälkeen juoksin Zaden kanssa reippaan peruskestävyyslenkin. Samalla mentiin esikoisen treenejä seuraamaan. Lenkin pituus 6,78 km, keskivauhti 5:42 min/km. Keskisyke 139 eli lähes aerobisella kynnyksellä. Tämä on Zaden kanssa mukava juoksuvauhti, koiralle kevyt ja minulle hyvä perusvauhti.

Tiistaina pohdiskelin, jaksaisinko käydä Cooperin testissä. No jaksoin onneksi, eihän se niin paha ollutkaan, tai no oli tietysti, mutta kivaa silti. 2688 m sain juostua, 12 metriä jäi tottakai vähän vaivaamaan.

Keskiviikkona juoksin lyhyen palauttavan (4,7 km) koirien kanssa. Keskivauhti oli 6:40 min/km. Lisäksi tein vähän keskivartalojumppaa.

Torstaina vietin lepopäivää.


Perjantaina juostiin Zaden kanssa ihanassa aurinkoisessa ja tuulisessa syyssäässä reilu kympin lenkki kehittävää peruskestävyyttä. Cooper taisi vieläkin tuntua lihaksissa, vaikka muuten oli hyvä kulku. Keskivauhti 5:50 min/km ja keskisyke 139.

Lauantaina mies lähti esikoisen kanssa pelireissulle Kuopioon. Ehdittiin kuitenkin syödä porukalla aamupalaa, viikonlopun kiva rutiini. Pitkäksi menneen aamun päätteeksi käytin koirat vain lyhyesti aamuhölkällä (4,23 km).

Sunnuntaina oli minun vuoroni lähteä lasten kanssa peleihin, koska miehelläkin oli turnauspäivä. Hipsittiin jo viiden jälkeen aamu-ulkoilulle koirien kanssa. Onneksi ei usein tarvitse viikonloppuna nousta niin varhain. Kuopion reissun jälkeen oli hieman nuutunut olo, mutta pienen elpymishetken jälkeen lähdin kevyelle puolipitkälle. 14 km, 1:37:47. Rasitus oli hyvin kevyt, syke koko ajan alle 130. Yksin ei tarvinnut ihmisen syksyn hämärässä juosta: kaverina Zade 9 km ja Olli 5 km.

Kommentit

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…