Siirry pääsisältöön

Treenit viikolla 37

Viime viikolla juokseminen jäi vähälle. Illat olivat tavallista kiireisempiä lomareissuun liittyvien valmistelujen vuoksi, joten lepopäiviä juoksusta tuli kolme. Viikonlopun pienet pyrähdykset onkin juostu Sisilian lämmössä. Kilometrejä yhteensä 24,71 km

ma:
ti: PK1 4,69 km
ke: PK2 4,75 km + VL 6,28 km
to:
pe:
la: PK1 2,04 km + VK2 1,97 km
su: PK-VK 4,97 km

Tiistaina puolen tunnin aamulenkki koirien kanssa. On hirmu kivaa taas juosta molempien koirien kanssa. Toivotaan, että Ollin nivelrikko sallii pienet hölkät myöhemminkin. Vauhti oli kevyt ja pysähdyksiä tuli paljon.

Keskiviikkona lenkitin ensin lyhyesti koirat (4,75 km) ja lähdin sen jälkeen saattamaan pyöräilevää poikaa treeneihin. Kävin samalla tekemässä vauhtileikittelyharjoituksen mäkisellä pururadalla. Kovin usein en tee vauhtileikittelyharjoituksia, koska en tykkää niistä yhtään. Tuolle reitille vauhtileikittely sopi kuitenkin hyvin: ylämäissä rasitus nousi korkealle ja alamäet palauttivat mukavasti. Maksimisyke 169, mikä on jo aika lähellä maksimiani (174).

Torstaina pidin suunnitellun lepopäivän. Koirillakin oli kevyt päivä, kävimme kuitenkin tottelevaisuustreeneissä. Perjantaina vein koirat koirahoitolaan ja pakkasin, suunnitelmista huolimatta en ehtinyt juoksemaan.


Lauantaina olimme jo lomatunnelmissa Sisiliassa. Kävin illalla pikaisella hölkällä. Toteutus ei mennyt ihan ajatusten mukaisesti: katuvaloja oli vain noin puolet juoksemastani matkasta, joten kovin miellyttävää ei illan pimeydessä juokseminen ollut. Sain kuitenkin veren kiertämään mukavasti juoksemalla pari kilometriä kylän suuntaan ja sama takaisin ylämäkeen. Keskisyke 137, maksimi 159. Kesto oli vain 26 minuuttia, lenkin pituus neljä kilometriä.

Sunnuntaiaamuna kävin aamupalaa varten leipomoreissulla. Reitti oli sama kuin edellisenä iltana, mutta juoksin vain vähän pitemmälle. Menomatka kevyttä laskettelua, tulomatka tiukkaa nousua. Matka 4,97 km,  keskisyke 139, keskivauhti jyrkkien mäkien kävelypätkien vuoksi vain 8:49 min/km.


Aika ihanaa olla lomalla.

Kommentit

  1. Ah, rentouttavaa lomaa sinne Sisiliaan :)! Meilläkin koittaa reilu viikon päästä reissu Espanjan auringon alle, jihaa!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hanna! Kesän jatkot teilläkin siis tiedossa, hieno juttu. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…