Siirry pääsisältöön

Treenit kisaviikolla

En suunnitellut kisaviikon treenejä mitenkään erityisesti. Pari kevyttä lenkkiä oli tarkoitus tehdä, tunnustella vähän vointia ja pitää jonkinlaista juoksuvirettä yllä. Tällä viikolla Olli oli mukana kahdella lenkillä, onhan se nyt viime viikkoina ollut virkeämpi kuin aikoihin.

Pientä ja kevyttä oli siis juokseminen lauantain puolikasta lukuunottamatta:

ma:
ti: PK1 4,38 km
ke:
to:
pe: PK1 3,41 km + VK1 1,18 km
la: Kuopio puolimaraton
su: PK1 4,84 km


Tiistaina kävin kokeilemassa, kestäisikö Ollin vointi puolen tunnin kevyen lenkin. Molemmat koirat olivat siis mukana. Hyvin meni, en huomannut kipuoireita ollenkaan ja Olli liikkui virkeästi. 4,38 km, keskivauhti 6:36 min/km. Sykettä en mitannut.

Kisapäivän aattona juoksin pienen lenkin Zaden kanssa. Ensin kolme kilometriä kevyesti, sitten reilu kilsa vähän reippaammin (5:23 min/km) ja loppuun vielä vähän kevyttä juoksua. Reipas juoksu ei tuntunut mitenkään hyvältä, mutta se on ihan tyypillistä minulle silloin, kun olen juossut pitemmän aikaa vähän vähemmän. Ja kas, taas unohtui sykemittari kotiin.

Lauantaina puolimaraton Kuopiossa. En päässyt tavoitteeseeni, mutta silti tuo juoksu oli nopein juoksemani puolikas.


Kisoista palautumisen kannalta olisi hyvä päästä kevyesti liikkumaan samana päivänä ja seuraavina päivinä. Lauantai-iltaa vietinkin liikuskellen ja puuhaillen, mutta sunnuntaina istuin autossa heti aamusta 2,5 tuntia, kun ajelimme Zaden kanssa Riihimäelle koiranäyttelyyn ja sama tietysti toiseen suuntaan iltapäivällä. (Esitin kyllä taas niin onnettoman huonosti! ERI SA kuitenkin ja junnunarttujen kakkonen sisko Nopan jälkeen.) Runsaan autoilun vuoksi lähdin näyttelyreissun jälkeen hölkälle koirien kanssa. Taas vain puoli tuntia, sehän on Ollin maksimi tällä hetkellä. 4,84 km kevyesti (6:38 min/km). Ei syketietoja taaskaan, nyt kyllä lipsuu siltä osin. Loppumatkasta Olli oireili polvea tekemällä terveellä jalalla voimakkaamman potkun ravatessa. Ehkä se myös ontui etupäätä kevyesti, en ole ihan varma. Näistä huolimatta Olli meni reippaasti eteenpäin, ei mitään himmailua. Ensi viikolla Ollilla on fysioterapia, onneksi. Saan luultavasti suosituksia säännölliseen kivunhoitoon.

Mitähän sitten kehittelis? En ole katsellut olisiko jotain pikkukisaa, johon voisi osallistua, vai joko laitan tähtäimen ensi kevääseen. Tekisi mieli ainakin nostaa vähän määriä tämän viikkoja kestäneen keventelyn jälkeen.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…