Siirry pääsisältöön

Viikon 31 treenit

Olemme palailleet pikkuhiljaa arjen rutiineihin. Lasten treenit ovat alkaneet pyöriä, joten illat rytmittyvät miehen harjoitusten lisäksi niiden mukaan. Minä tykkään arjesta ja aikatauluista, ehkäpä myös sen takia loppukesä ja syksy on minusta niin mukavaa aikaa. Tämä oli hyvä juoksuviikko. Onnistuin ripottelemaan kehittävät harjoitukset tasaisesti pitkin viikkoa, niiden väliin kevyttä ja palauttavaa. 44,86 kilometrin viikko.

ma:
ti: PK2 5,41 km + VK2 3,19 km
ke: PK1 5,07 km
to: VK1 8,94 km + loppuverkka 0,96 km
pe:
la: PK1 3,02 km (metsälenkki)
su: PK1 18,27 km, jumppa 15 min


Juoksuviikko käynnistyi lepopäivällä maanantaina.

Tiistaina olin Zaden kanssa harkkakuskina, lenkkeilimme siinä samalla. Harmitti jättää nivelrikkoinen Olli taas kotiin, mutta poikkeuksellisesti treenit kestivät vain 70 minuuttia, joten Ollin käppäilylle ei ollut siinä aikaa. No, me tytöt käytiin siis. Alkuun peruskestävyyttä 5,41 km. Pikkuisen kevyempi alku näkyy keskisykkeessä, joka oli 131. Vauhti 5:50 min/km. Kevyen osuuden jälkeen Zade odotteli autossa, kun juoksin kovemman vauhtikestävyysvartin: 3,19 km, 4:52 min/km, keskisyke 155. Koko lenkin pituus 8,6 km. Aikaa oli vain lyhyelle, viiden minuutin palautteluhölkälle, sitä en kelloon tallentanut.

Keskiviikkona viiden kilometrin palauttelulenkki Zaden kanssa. 33 minuuttia, 6:37 min/km. Keskisyke 121. Jaloissa tuntui mukavasti edellisen päivän lenkki.

Pitempää vauhtikestävyyslenkkiä odottelin monta päivää. Torstaina lähdin innokkaasti juoksemaan sitä pojan treenien aikaan, mutta eipä kulkenut mitenkään hyvin. Ensin syytin välipalaa, jonka söin tuntia ennen lenkkiä, mutta taisin sittenkin olla vain väsynyt. Olihan perjantai ja takana oli pari yötä liian vähillä unilla. Lyhensin lenkkiä hieman, verryttelyjen kanssa kokonaispituus oli 9,9 km. Vauhtikestävyyttä vajaa 9 km keskivauhdilla 5:21 min/km. Keskisyke 150. Loppuverkka oli lyhyt. Harmitti! Reippaita lenkkejä on mukava tehdä, paitsi silloin, kun meno on tahmeaa. Nyt oli.

Torstain huonon lenkkipäivän vuoksi perjantain tuomiona oli lepopäivä, ja lauantainakin tein vain pienen 3 km metsälenkin Zaden kanssa. Juoksimme enimmäkseen polkuja, mutta hieman myös umpimetsää. Keskivauhti olikin varsin metsäinen 8:45 min/km, kesto 0:26:27.

Sunnuntaina juoksin parin tunnin pitkän lenkin. Kulki hyvin, joten olisi tehnyt mieli venyttää lenkkiä vielä reilusti, mutta pidin pään kylmänä ja menin kotiin. Puolimaratonille treenatessa olen lisännyt vauhtikestävyysharjoittelun määrää, joten kokonaiskuormituksen vuoksi täytyy pitkät lenkit pitää kohtuullisen mittaisina, varsinkin nyt, kun väsymyksen merkkejä on jo ollut näkyvissä. Lenkin pituus 18,27 km, keskivauhti 6:37 min/km ja keskisyke 124 Lenkin loppuvaiheilla kävin juomassa vettä ja otin Zaden mukaan, viimeinen 5 km menikin iloisessa koiraseurassa. Lenkin päälle lyhyt keskivartalojumppa.

Kommentit

  1. Olipa kiva löytää blogi missä on koirajuoksua.:) Itse aloitin juoksemisen vuosi sitten ja mukana menee kans koira. Jotain juoksujuttuja kirjaan myös blogiin, mut en tälleen viikottain. Vois ehkä alkaa enemmän kirjottelemaan aiheesta. Tällainen viikkokatsaus vois olla ihan kiva myös muistiinpanona itselle.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiva kun löysit! :) Kävin pikavilkaisulla blogissasi, täytyy lukea ajan kanssa lisää! Ihana koira!!

      Joo, viikkokatsaukset sopii minun luonteelle. :) Kirjoitan harjoitustuntemukset ja pohdin samalla tulevaa viikkoa, tykkäänhän suunnitella ja analysoida. Olen harjoittelusta ihan yleisesti kiinnostunut ja luen viikkokatsauksia tosi mielelläni myös toisten blogeista.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…