Viikon 31 treenit

Olemme palailleet pikkuhiljaa arjen rutiineihin. Lasten treenit ovat alkaneet pyöriä, joten illat rytmittyvät miehen harjoitusten lisäksi niiden mukaan. Minä tykkään arjesta ja aikatauluista, ehkäpä myös sen takia loppukesä ja syksy on minusta niin mukavaa aikaa. Tämä oli hyvä juoksuviikko. Onnistuin ripottelemaan kehittävät harjoitukset tasaisesti pitkin viikkoa, niiden väliin kevyttä ja palauttavaa. 44,86 kilometrin viikko.

ma:
ti: PK2 5,41 km + VK2 3,19 km
ke: PK1 5,07 km
to: VK1 8,94 km + loppuverkka 0,96 km
pe:
la: PK1 3,02 km (metsälenkki)
su: PK1 18,27 km, jumppa 15 min


Juoksuviikko käynnistyi lepopäivällä maanantaina.

Tiistaina olin Zaden kanssa harkkakuskina, lenkkeilimme siinä samalla. Harmitti jättää nivelrikkoinen Olli taas kotiin, mutta poikkeuksellisesti treenit kestivät vain 70 minuuttia, joten Ollin käppäilylle ei ollut siinä aikaa. No, me tytöt käytiin siis. Alkuun peruskestävyyttä 5,41 km. Pikkuisen kevyempi alku näkyy keskisykkeessä, joka oli 131. Vauhti 5:50 min/km. Kevyen osuuden jälkeen Zade odotteli autossa, kun juoksin kovemman vauhtikestävyysvartin: 3,19 km, 4:52 min/km, keskisyke 155. Koko lenkin pituus 8,6 km. Aikaa oli vain lyhyelle, viiden minuutin palautteluhölkälle, sitä en kelloon tallentanut.

Keskiviikkona viiden kilometrin palauttelulenkki Zaden kanssa. 33 minuuttia, 6:37 min/km. Keskisyke 121. Jaloissa tuntui mukavasti edellisen päivän lenkki.

Pitempää vauhtikestävyyslenkkiä odottelin monta päivää. Torstaina lähdin innokkaasti juoksemaan sitä pojan treenien aikaan, mutta eipä kulkenut mitenkään hyvin. Ensin syytin välipalaa, jonka söin tuntia ennen lenkkiä, mutta taisin sittenkin olla vain väsynyt. Olihan perjantai ja takana oli pari yötä liian vähillä unilla. Lyhensin lenkkiä hieman, verryttelyjen kanssa kokonaispituus oli 9,9 km. Vauhtikestävyyttä vajaa 9 km keskivauhdilla 5:21 min/km. Keskisyke 150. Loppuverkka oli lyhyt. Harmitti! Reippaita lenkkejä on mukava tehdä, paitsi silloin, kun meno on tahmeaa. Nyt oli.

Torstain huonon lenkkipäivän vuoksi perjantain tuomiona oli lepopäivä, ja lauantainakin tein vain pienen 3 km metsälenkin Zaden kanssa. Juoksimme enimmäkseen polkuja, mutta hieman myös umpimetsää. Keskivauhti olikin varsin metsäinen 8:45 min/km, kesto 0:26:27.

Sunnuntaina juoksin parin tunnin pitkän lenkin. Kulki hyvin, joten olisi tehnyt mieli venyttää lenkkiä vielä reilusti, mutta pidin pään kylmänä ja menin kotiin. Puolimaratonille treenatessa olen lisännyt vauhtikestävyysharjoittelun määrää, joten kokonaiskuormituksen vuoksi täytyy pitkät lenkit pitää kohtuullisen mittaisina, varsinkin nyt, kun väsymyksen merkkejä on jo ollut näkyvissä. Lenkin pituus 18,27 km, keskivauhti 6:37 min/km ja keskisyke 124 Lenkin loppuvaiheilla kävin juomassa vettä ja otin Zaden mukaan, viimeinen 5 km menikin iloisessa koiraseurassa. Lenkin päälle lyhyt keskivartalojumppa.

Kommentit

  1. Olipa kiva löytää blogi missä on koirajuoksua.:) Itse aloitin juoksemisen vuosi sitten ja mukana menee kans koira. Jotain juoksujuttuja kirjaan myös blogiin, mut en tälleen viikottain. Vois ehkä alkaa enemmän kirjottelemaan aiheesta. Tällainen viikkokatsaus vois olla ihan kiva myös muistiinpanona itselle.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiva kun löysit! :) Kävin pikavilkaisulla blogissasi, täytyy lukea ajan kanssa lisää! Ihana koira!!

      Joo, viikkokatsaukset sopii minun luonteelle. :) Kirjoitan harjoitustuntemukset ja pohdin samalla tulevaa viikkoa, tykkäänhän suunnitella ja analysoida. Olen harjoittelusta ihan yleisesti kiinnostunut ja luen viikkokatsauksia tosi mielelläni myös toisten blogeista.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat