Tavoitteita Kuopion puolimaratonille

Kuopion puolikkaalle on nyt reilu kaksi viikkoa aikaa. Puolikas on jännittävä matka, on hieman hankala arvioida, mitä vauhtia pystyn pitämään. Juoksen Kuopiossa (muistaakseni) neljännen puolikkaani, mutta silti perustan tavoitteeni osittain viimeisimpään maratoniin, jonka juoksin toukokuussa Joensussa. Minun täytyy aina tehdä vauhtisuunnitelma etukäteen, tavoitteellisena projekti-ihmisenä selkeät suunnitelmat rauhoittavat minua... Tavoittelen Kuopiossa 1:50 alitusta, jolloin keskivauhdin tulisi olla noin 5:10 min/km, kun otetaan huomioon, että matkaa tulee aina kymmeniä-satoja metriä ekstraa.

Joensuun maratonilla tavoittelin neljän tunnin alitusta ja sehän alittui reilulla viidellä minuutilla yllättävän ystäväjänispalvelun ansiosta. Olin etukäteen päättänyt vauhtitavoitteen, mutta juoksun kulkiessa hyvin (puoliväliin asti 5:36 min/km), mentiin toinen puolikas kireämpää vauhtia (5:17 min/km). Kokeneet jänikset vaikuttivat juoksun onnistumiseen todella merkittävästi. Raportti löytyy tuolta.


Kuopion reitillä on nousua noin 90 metriä 21 km matkalla, suurin piirtein saman verran siis kuin Mikkelin reitillä, jossa olen juossut kaksi kokonaista ja yhden puolikkaan. Mäkisyyden vuoksi aikatavoite on todennäköisesti melko tiukka, vaikka nousua ei tuota enempää olekaan. Luulen, että pystyisin kympillä pitämään 4:50-5:00-vauhtia, jolloin 5:10 min/km puolikkaalle vaatii töitä. Toisaalta tasaisella Joensuun maratonilla jälkimmäisen puolikkaan vauhti on ollut 5:17 min/km ja siinähän on jo yksi puolikas alla, joten Kuopion tavoite ei tunnu mahdottomalta. Vauhtiin pääseminen vaatii hyvät lämmittelyt, joten klo 11 lähtöä varten tulisi olla kymmenen jälkeen kisapaikalla verkkailemassa. Lämmittelyistä huolimatta luulen, että ensimmäinen kymppi tulee olemaan jälkimmäistä hitaampi. Ensimmäiset kilometrit voivat olla hankalia ennen kuin alkaa kulkemaan.

Vauhti ei saisi tuntua kovalta, varsinkaan alkumatkasta. Kisassa en seuraa sykettä, mutta rasitustuntuman tulisi kuitenkin olla sopiva. Lähden siis liikkeelle rennon reippaasti ja yritän vähitellen hivuttaa vauhdin mahdollisimman lähelle tavoitetta (5:05-5:15) niin, että keveys juoksussa säilyy. Tavoitevauhti on samalla maksimivauhti ensimmäiselle kympille. Jos on tosi hyvä päivä, voin loppumatkasta yrittää mennä kovempaa. On kyllä kiva lähteä kokeilemaan!

Syketietojen hyödyntäminen kisassa olisi periaatteessa houkuttelevaa, teenhän niin harjoituksissakin, mutta se on aivan poissuljettu vaihtoehto. Muutama viikko sitten kävin tasotestissä, jossa aerobinen kynnykseni määritettiin arvoon 140 ja anaerobinen kynnys arvoon 158. Näillä tiedoilla Joensuun maratonin sykkeet näyttävät suorastaan hurjilta. Olen todennäköisesti juossut koko matkan vauhtikestävyysalueella, hyvä, näinhän sen pitääkin mennä. Mutta loppupuolen sykkeet näyttävät menevän kauttaaltaan yli anaerobisen kynnykseni. Toki näin ei todellisuudessa ole, enhän missään tapauksessa pysty juoksemaan maksimialueella pitempään kuin muutaman kilometrin, ja maratonin mittaisella matkalla maksimeissa hulluttelu lopettaisi juoksun lyhyeen. Sykkeet ovat korkealla kilpailusta ja matkan kestosta johtuen, anaerobisella alueella en ole juossut varmaan ihan yksittäisiä piikkejä lukuunottamatta, jos silloinkaan. Tämä kuitenkin vahvistaa sen, että syke on ihan sama pitää piilossa kilpailun aikana. Hyydyn henkisesti heti, jos näen yli 160 sykkeitä ruudulla... Syke on hyvä harjoituskaveri, mutta ei sillä kisassa tee mitään.


Enkkaa hakemaan siis! Toivon, että aiempaa vauhtipainotteisempi harjoittelu on tuottanut tulosta ja selviän epämukavuusmatkasta hyvin. Jännityksissäni jo mietin, että jos sittenkin vaihtaisi tutummalle maratonille tai vaikka kympille... En minä nyt kuitenkaan mitään vaihda. Itsetunnon kadottaminen on selvin merkki siitä, että kisa lähestyy. 

Kommentit

  1. Jännää, jännää! Mahtavaa suunnittelua! Ja samaa mieltä olen sykkeen tarkkailusta kisoissa; valmentajakin erikseen vannotti, että enhän ota sykevyötä kisoihin. Se painaa turhaan, ja sykkeen pitää joka tapauksessa olla kisoissa maksimi = pistän parastani. Tsemppiä kisan odotteluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se on, tosin saatan laittaa sykkeen mittauksen päälle. Olisihan se kiva jälkikäteen katsoa miltä näyttää. Kiitos! :) Jännittää jo nyt, mutta se on ihan hauskaa. :D

      Poista
  2. Kuulostaa hyviltä suunnitelmilta! Toivottavasti juoksu kulkee hyvin. Miten lämmittelet ennen kisaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, toivotaan. :)

      Luultavasti ajan kisapaikalle vasta aamulla, joten minulla on siinä parin tunnin automatka takana. Senkin takia pitkä verkka! Aluksi kävelyä ja hölkkää, lähempänä starttia lyhyitä, rentoja kiihdytyksiä ja hyppelyä. Tarkoitus on saada lihakset kunnolla lämpimäksi ja elimistö virkeäksi, jotta tavoitevauhtiin olisi mahdollista päästä mahdollisimman varhain. Minulla käy usein niin, että tavallaan lämmittelen vielä kisan aikana, joten yritän päästä siitä pois. Kevyellä verryttelyllä ei kuitenkaan voi saada itseään väsytettyä liikaa, sitä on turha pelätä.

      Poista
  3. Tsemppiä! Taidan tulla tänä vuonna vain juoksureitin varrelle kannustamaan ellen saa extempore-päähänpistoa ja asetu starttiviivalle. Tsempit valmistautumiseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset! No ehkäpä nähdään sitten! Olet liian vauhdikas jänis mulle, mutta toivotaan bongausta lähdössä tai maalissa, tai sitten reitillä. :)

      Poista
  4. Minäkin olen pohtinut Kuopiota.. Olen vaan saanut päähäni juosta siellä.. Taitaa olla ihan tyhmä ajatus kun en tiedä kunnostani ja jalkani kunnosta mitään.. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, rohkeammat voi juosta ilman suunnitelmiakin! :D Tuu ihmeessä. :)

      Poista
  5. Todella kiinnostavaa analyysiä, kiitos siitä. Odotan jo nyt kisaraporttiasi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Suunnittelu ja pohdiskelu on jotenkin niin minua... Yksi suurimmista tämän harrastuksen nautinnoista on oikeasti tuo miettiminen! :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat