Niiiiin kevyt viikko 33

Kevyestä viikosta tulikin superkevyt. Viikon ensimmäinen lenkki kulki niin tahmeasti, että päädyin lepäilemään oikein huolella. Jokin väsyttää nyt, ehkä aiempaa runsaampi vauhtiharjoittelu ja hieman vajaat yöunet. Oli syy mikä hyvänsä, niin eipä oikein ollut muuta vaihtoehtoa kuin löysätä tahtia. Tällä viikolla juoksua 27 km.

ma:
ti: keskivartalojumppa 15 min
ke: PK1 8,8 km
to:
pe: jumppa, hypyt yht. 30 min
la: PK1 3,03 km + PK2 5,29 km
su: VK2 3,88 km + verkat yht. 9,92 km


Viikon ensimmäinen lenkki kahden lepopäivän jälkeen keskiviikkona. Lähdin Zaden kanssa kevyelle lenkille, mutta syke oli selvästi tavallista korkeampi, eikä olo tuntunut kovin levänneeltä. 8,8 km juostiin vauhdilla 6:27 min/km. Keskisyke oli 134, kun kevyillä lenkeillä keskisyke on normaalisti alle 130, joskus reilustikin. Sykettä enemmän luotan kuitenkin tuntemuksiin, ja nyt ei ollut ihan ok meininki.

No sitten tietysti lepäsin. Perjantai-iltana pohdiskelin lenkille lähtöä, mutta epäselvässä palautumistilassa laitoin kuitenkin riittävät yöunet lenkin edelle, vaikka tietysti näin iltakävelyllä miljoonia auringonlaskuun hölkkääviä onnenpekkoja ja -pirjoja, jotka melkein saivat mieleni muuttumaan. Tein kuitenkin kahvakuulajumppaa ja lämmenneillä lihaksilla vähän hermottavia hyppyjä.


Viikon toinen lenkki lauantaina. Kevyt juoksu tuntui edelleen vähän oudolta, ei riittävän kevyeltä. Tosin huiliviikolla olo ei ole aina parhaimmillaan, joten saattoihan se johtua siitäkin. Syke ainakin oli parempaan päin, eka kevyempi 3 km jakso meni keskisykkeellä 126 ja vauhdilla 6:35 min/km. Lenkin loppuosan (5,29 km) juoksin aerobisella kynnyksellä, ja jopa alkoi maistumaan meno paremmalta. Keskivauhti 5:52 min/km keskisykkeellä 140. Lenkki kuulosti vähän niinkuin vanhalta opeliltani: 80 km/h -vauhdissa ratti tärisee, mutta kovemmassa vauhdissa kaikki ok. Tälläkin lenkillä oli koiraneiti seurana.


Sunnuntaina sujui jo onneksi paremmin. Pitkälle lenkille ei ollut asiaa, mutta kävin tekemässä lyhyen vauhtikestävyyslenkin. Hyvät, parinkymmenen minuutin lämmittelyt sujuivat ihan normaalisti: 3,21 km, 6:14 min/km, keskisyke 131. Vauhtikestävyyttä päätin tehdä 15-20 minuuttia suunnitellulla puolimaratonin kisavauhdilla. Kylläpä kulki! Väistin tarkoituksella mäkisen reitin isoimman nousun, jossa vaihtoehtoina olisi ollut maksimialueen sykkeet tai kävely. 20 minuutin osion matka 3,88 km, vauhti 5:07 min/km ja keskisyke 153. Vauhti tuntuu oikein sopivalta. Se on liian hidasta kympin kisavauhdiksi, mutta kuitenkin aika reipasta. Loppuverkka 2,83 km.


Kevyellä otteella mennään nyt kohti Kuopion puolikasta. Huolellinen lepo on kuitenkin tässä tilanteessa parempi kuin liian väsyttävä kilometreista nautiskelu.

Postauksen kuvat ovat erään perheen sunnuntaiselta pokémon-kävelyltä.

Kommentit

  1. Tukkoiselta on meno täälläkin tuntunut. Viime viikon vauhtiharjoitus kulki todella nihkeästi. Tämä viikko menee mulla kevyenä. Jospa ne sykkeet taas palautuisi normaaleiksi. Tsemppiä tulevaan koitokseen! Luota itseesi ja vauhtiisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset! On kiva lähteä kisaamaan. :) Tsemppiä sinnekin palautumiseen!

      Poista
  2. Olet fiksu, kun jaksoit ottaa rauhallisesti. Ihan kohtahan Kuopio jo onkin. Oikein hurjasti tsemppiä! Pidän peukut ojossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Onkin jo pitkä aika viimeisestä lappujuoksusta, mahtavaa päästä juoksemaan.

      Juu, jos väsyttää, niin levätään. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat