Siirry pääsisältöön

Niiiiin kevyt viikko 33

Kevyestä viikosta tulikin superkevyt. Viikon ensimmäinen lenkki kulki niin tahmeasti, että päädyin lepäilemään oikein huolella. Jokin väsyttää nyt, ehkä aiempaa runsaampi vauhtiharjoittelu ja hieman vajaat yöunet. Oli syy mikä hyvänsä, niin eipä oikein ollut muuta vaihtoehtoa kuin löysätä tahtia. Tällä viikolla juoksua 27 km.

ma:
ti: keskivartalojumppa 15 min
ke: PK1 8,8 km
to:
pe: jumppa, hypyt yht. 30 min
la: PK1 3,03 km + PK2 5,29 km
su: VK2 3,88 km + verkat yht. 9,92 km


Viikon ensimmäinen lenkki kahden lepopäivän jälkeen keskiviikkona. Lähdin Zaden kanssa kevyelle lenkille, mutta syke oli selvästi tavallista korkeampi, eikä olo tuntunut kovin levänneeltä. 8,8 km juostiin vauhdilla 6:27 min/km. Keskisyke oli 134, kun kevyillä lenkeillä keskisyke on normaalisti alle 130, joskus reilustikin. Sykettä enemmän luotan kuitenkin tuntemuksiin, ja nyt ei ollut ihan ok meininki.

No sitten tietysti lepäsin. Perjantai-iltana pohdiskelin lenkille lähtöä, mutta epäselvässä palautumistilassa laitoin kuitenkin riittävät yöunet lenkin edelle, vaikka tietysti näin iltakävelyllä miljoonia auringonlaskuun hölkkääviä onnenpekkoja ja -pirjoja, jotka melkein saivat mieleni muuttumaan. Tein kuitenkin kahvakuulajumppaa ja lämmenneillä lihaksilla vähän hermottavia hyppyjä.


Viikon toinen lenkki lauantaina. Kevyt juoksu tuntui edelleen vähän oudolta, ei riittävän kevyeltä. Tosin huiliviikolla olo ei ole aina parhaimmillaan, joten saattoihan se johtua siitäkin. Syke ainakin oli parempaan päin, eka kevyempi 3 km jakso meni keskisykkeellä 126 ja vauhdilla 6:35 min/km. Lenkin loppuosan (5,29 km) juoksin aerobisella kynnyksellä, ja jopa alkoi maistumaan meno paremmalta. Keskivauhti 5:52 min/km keskisykkeellä 140. Lenkki kuulosti vähän niinkuin vanhalta opeliltani: 80 km/h -vauhdissa ratti tärisee, mutta kovemmassa vauhdissa kaikki ok. Tälläkin lenkillä oli koiraneiti seurana.


Sunnuntaina sujui jo onneksi paremmin. Pitkälle lenkille ei ollut asiaa, mutta kävin tekemässä lyhyen vauhtikestävyyslenkin. Hyvät, parinkymmenen minuutin lämmittelyt sujuivat ihan normaalisti: 3,21 km, 6:14 min/km, keskisyke 131. Vauhtikestävyyttä päätin tehdä 15-20 minuuttia suunnitellulla puolimaratonin kisavauhdilla. Kylläpä kulki! Väistin tarkoituksella mäkisen reitin isoimman nousun, jossa vaihtoehtoina olisi ollut maksimialueen sykkeet tai kävely. 20 minuutin osion matka 3,88 km, vauhti 5:07 min/km ja keskisyke 153. Vauhti tuntuu oikein sopivalta. Se on liian hidasta kympin kisavauhdiksi, mutta kuitenkin aika reipasta. Loppuverkka 2,83 km.


Kevyellä otteella mennään nyt kohti Kuopion puolikasta. Huolellinen lepo on kuitenkin tässä tilanteessa parempi kuin liian väsyttävä kilometreista nautiskelu.

Postauksen kuvat ovat erään perheen sunnuntaiselta pokémon-kävelyltä.

Kommentit

  1. Tukkoiselta on meno täälläkin tuntunut. Viime viikon vauhtiharjoitus kulki todella nihkeästi. Tämä viikko menee mulla kevyenä. Jospa ne sykkeet taas palautuisi normaaleiksi. Tsemppiä tulevaan koitokseen! Luota itseesi ja vauhtiisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset! On kiva lähteä kisaamaan. :) Tsemppiä sinnekin palautumiseen!

      Poista
  2. Olet fiksu, kun jaksoit ottaa rauhallisesti. Ihan kohtahan Kuopio jo onkin. Oikein hurjasti tsemppiä! Pidän peukut ojossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Onkin jo pitkä aika viimeisestä lappujuoksusta, mahtavaa päästä juoksemaan.

      Juu, jos väsyttää, niin levätään. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…