Siirry pääsisältöön

Minä niin tykkään tästä! Viikko 32

Kirjoitan tätä aika kohtuullisessa endorfiinihumalassa, kun olo on raukea ja elämän tarkoitus tuntuu olevan juokseminen. Tällä viikolla oli melko paljon kaikenlaista menoa, mutta harjoitukset onnistuivat suurin piirtein kuten olin ajatellut. Päätin jättää pitkän lenkin kokonaan pois, jotta sain mahdutettua alkuviikkoon kevyempiä päiviä ja perjantai-lauantain vapaaksi. Tämä oli 40 kilometrin viikko, josta näköjään jäi lihaskuntoharjoittelu puuttumaan kokonaan. Ensi viikolla jumpataan siis.

ma:
ti: PK2 9,06 km
ke: PK1 4,9 km
to: VK, MK mäkivetoja 6 x 300 m
pe:
la: PK1 4,1 km
su: VK1 9,92 km + verkat yht. 15,91 km


Tiistaina pääsin starttaamaan lenkin tavallisesta poikkeavasta paikasta, kun pojan harjoitukset olivat toisella puolella kaupunkia. Vähän uutta lenkkeilynäkökulmaa kotikaupunkiin siis! Teinkin ihmeellisen reittivirheen, kun sekoitin päässäni kaksi alikulkutunnelia. Juoksimme Zaden kanssa 9 km kehittävää peruskestävyyttä. Oli melko lämmintä, +19, mutta Zade ei ollut kiinnostunut juomisesta tai uimisesta, vaikka loppulenkistä pidettiin vähän taukoa. Keskivauhti 5:49 min/km ja keskisyke 135. Aerobinen kynnykseni on 140, joten sen puolesta olisi voinut vähän reippaamminkin mennä, mutta koiran kanssa uusissa maisemissa ei juoksu ole ihan tasaista.

Keskiviikkona lyhyt palauttava. Kokeilin Ollin kanssa kevyttä hölkkävauhtia vajaa 2 km, mutta vauhti ei selvästi ollut mieluinen. Pidimme pienen kävelytauonkin kesken lenkin. Hölkkäilyn kesto vain viisitoista minuuttia. Jatketaan siis edelleen rauhallista kävelyä Ollin kanssa. Zade oli mukana loppulenkin. Yhteenssä 4,9 km, 7:11 min/km. Nuorempi poika oli myös lenkkiseurana pyörällä.

Torstaina kävin tekemässä mäkivetoja laskettelurinteessä. Hieman repaleisen, pysähdyksiä ja taukoja sisältäneen alkuverryttelyn tein Ollin kanssa. Olli juoksi vapaana, tosin pidin sen käskyllä lähellä ja kielsin ryntäilyt. Viimeksi nousin rinteen viisi kertaa, tällä kertaa kuusi. Aloitin rauhallisemmin kuin viimeksi: ensimmäisessä nousussa syke ei käynyt anaerobisella kynnyksellä, sen jälkeen kyllä. Jokaisessa nousussa syke kipusi vähän edellistä korkeammalle. Viimeisessä vedossa maksimisykearvo oli 172 ja sehän on jo lähellä maksimiani (174). Verryttelyineen matka 6 km.


Perjantaina lähdimme Zaden kanssa kasvattajan kesäkotiin. Zade oli lähdössä muun junioriporukan kanssa lauantaiaamuna Raision näyttelyyn. Minua ei siellä tarvittu, joten jäin kotiin jäävien koirien kanssa viettämään leppoisaa loppukesän päivää. Lauantai-iltana ajelimme kotiin Mikkeliin. Olin ajamisesta ja valvomisesta väsynyt ja nuutunut, joten kävin yhdeksän jälkeen lyhyellä elpymislenkillä. 4,1 km, 6:42 min/km. Sykettä en mitannut, tällä lenkillä ei ollut harjoittelun kanssa mitään tekemistä, halusin vain rauhoittua reissun jälkeen.


Sunnuntaina tein pitemmän vauhtikestävyyslenkin. Juoksin yhden vakiolenkeistäni (16 km), josta 8-10 km oli tarkoitus juosta reippaasti. Alkuverryttely oli aika pitkä, 4 km (0:25:35, 6:18 min/km). Vauhtikestävyysosuuden aloitin rauhallisesti 140-145 sykkeillä, jolloin vauhti oli noin 5:20-5:25. Juoksun edetessä askel keveni niin, että lopulta keskivauhti oli 5:13 min/km ja keskisyke 147. Kestoa reippaalla juoksulla 9,92 km, 0:51:53. Loppuverkka vajaa pari kilometriä. Ei haitannut sade eikä pimeä ilta.

Kommentit

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…