Tasotestissä

Minulla on tämän vuoden juoksutavoitteena ollut mittaamisen kautta laadukkaampi harjoittelu. Olen ottanut vuosien tauon jälkeen sykemittarin taas käyttöön ja eilen kävin vihdoin maitohappomittauksiin perustuvassa tasotestissä, jonka tuloksena tiedän nyt omat harjoitusalueeni (sykkeet ja vauhdit). Kaikenlainen analysointi sopii luonteelleni hyvin, joten juoksemisesta voisi minulla helposti tulla hyvinkin tarkkaa puuhaa, innostuin tästäkin testipalautteesta ihan satasella. Kuitenkin tavoitteellisen harjoittelun toteuttaminen koiria ulkoiluttamalla asettaa sopivat rentouden raamit tekemiseen.

Testi juostiin Jyväskylän Hipposhallissa ja sen toteutti Sports Lab. Sain valita, juoksenko matolla vai radalla, ajattelin, että radalla juokseminen on tutumpaa. Perustietojeni pohjalta testin vetäjä Niina suunnitteli aloitusvauhdin ja vauhtien nostot niin, että jokaisen vauhtivedon jälkeen otettavien verinäytteiden maitohappoarvojen perusteella voitaisiin päätellä aerobinen ja anaerobinen kynnyssykearvo sekä harjoitusalueet. Juostava matka piteni testin edetessä niin, että ensimmäisellä, hitaimmalla vauhdilla se oli 600 metriä, sen jälkeen kahdella seuraavalla vauhdilla 800 m ja viimeisellä neljällä vauhdilla 1000 m. Siis 1 x 600 m, 2 x 800 m, 4 x 1000 m. Aloitusvauhtini oli 6:40 min/km ja lopetusvauhti 4 min/km.

Testin perusteella aerobinen kynnyssykkeeni on 140 ja vauhti 5:21 min/km. Anaerobinen kynnys 158, vauhti 4:42 min/km. Sykkeen maksimiarvoksi mitattiin 175. Sykkeet olivat siis suunnilleen sitä, mitä olin arvellutkin. Kynnysvauhdit tuntuvat melko reippailta, toki ne on juostu tasaisella radalla. Testin perusteella olen erittäin hyvässä kestävyyskunnossa (arvio ilahduttaa, siksi kirjoitin sen myös tähän), heikoin lenkki odotetusti tuo maksimikestävyyden alue (minähän jätin kovimmassa tonnissa viimeisen 200 m juoksematta kokonaan, väsytti, laiskotti, jne).



Minun harjoittelusykkeeni ovat seuraavanlaiset:

PK1:110-130 (rasva-aineenvaihdunnan kehittäminen)
PK2: 125-142 (kynnystä nostava syke)
  PK-alueen harjoitteluvauhti 7:21 - 5:16 min/km
VK1: 140-151
VK2 147-160
  VK-alueen harjoitteluvauhti 5:21 - 4:37 min/km
Tasatehoinen MK: 156-166
Intervalli MK: 158-170
  MK-alueen harjoitteluvauhti 4:37-4:22 min/km

Testipalaute sisälsi myös tehoalueiden kuvauksen ja harjoitteluohjeita. Suurin osa harjoittelusta tulee tapahtua peruskestävyysalueella. Vauhtikestävyysharjoittelua viikottain, maksimikestävyyttä silloin tällöin, jotta kynnyksillä olisi tilaa kehittyä.

Kommentit

  1. Kuulostaapa todella kiinnostavalta. Olen monesti miettinyt tasotestiin hakeutumista, mutta mietinnän asteelle tuo on ainakin vielä jäänyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin nuo on kiinnostavia ja hyödyllisiä tietoja. Pitäisi käydä talvella uudelleen, toivottavasti saan järjestettyä.

      Poista
  2. Vautsi vau, taas kerran! Olet kehittynyt todela paljon ja matkalla oikeaan suuntaan! Noi vauhdit on todella reippaita.. Sinähän paukuttelet uudet ennätykset tämän tästä.. hienoa!! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vauhdit on tosiaan reippaita, mutta ne pätee vain radalla. Tavallisilla lenkeillä saan kyllä sykkeet kynnyksille jo hitaammilla vauhdeilla. Mutta ehdottomasti nuo syketiedot on hyödyksi tulevissa treeneissä. :)

      Poista
  3. Testit on kyllä kivoja, kun saa vähän faktaa omasta kunnosta. Nuo eri treenialueet on myös hyvä olla tiedossa, niin voi paremmin suunnitella treenejä.
    Melko matala maksimisyke, tosin sykkeethän on hyvin yksilöllisiä. Mulla se huitelee varmaan välillä 190-200, joten muiden sykkeet tuntuu aina niin matalilta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, oli kiva, kun sain vihdoin käytyä!

      Joo, en tiedä onko tuo maksimi, mutta kyllä se reilusti alle 180 on. Jos saan sykkeen yli 170, niin siihenkin saa tehdä jo kunnolla töitä. :) Mutta aika mataliahan nuo alueet on muutenkin.

      Poista
  4. On sulla hitonmoiset vauhdit! 😃 Kiinnostaisi itseäkin mennä moiseen testiin mutta kun katsoin hintoja täällä Turussa niin pitää hieman säästellä ennen kuin voi mennä. Vaikka mielenkiintoista ja rahanarvoista varmasti on mutta nyt ei anna kukkaron nyörit myöden.

    Mulla maksimisyke mitattu 203 kuntotestissä joten todella alhaiset sulla kyllä on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vauhdit tosiaan pätee vain tasaisella, tavallisilla lenkeillä esim tuo aerobinen kynnys tulee vastaan jo viimeistään 5:30-vauhdilla. Kyllä tuosta testistä on ilman muuta hyötyä, jos tällaiset asiat kiinnostaa! Testi on melko simppeli eikä vie paljoa aikaa, tavallisen treenin verran tai vähemmän.

      Muistelen, että joskus 10 vuotta sitten olisin itselläni nähnyt sykearvoja lähellä 180, mutta matalilla sykkeillä siis silloinkin. Rasitustuntemus on silti ihan kunnollinen. :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat