Siirry pääsisältöön

Kevyen viikon treenit

Menneellä viikolla harjoittelu oli kevyttä. Vain yksi lenkki oli yli 10 kilometriä ja kaikki muut reilusti lyhyempiä. Torstaina kävin tasotestissä, josta saikin tulevaa harjoittelua ajatellen hyödyllistä tietoa. Erityisesti pystyn nyt parantamaan vauhtikestävyysharjoittelua. Viikon juoksukilometrit 35,29.

ma:
ti:
ke: PK1 5,35 km
to: tasotesti 6 km
pe: PK2 5,17 km
la: PK1 10,86 km, jumppa 15 min
su: VK1 7,91 km


Maanantaina ja tiistaina pidin lepopäivät. Tarvitsin lepoa sunnuntain vauhtilenkin jälkeen ja halusin tietysti olla tasotestissä hyvävoimainen.

Keskiviikkona lenkitin lyhyesti juosten nuoremman koiran. Molemmat lapset olivat pyörällä mukana, ja Zadella ei meinannut pysyä homma kasassa, kun se oli niin innoissaan näistä seuralaisista. Tempoilevan junnunartun vuoksi juoksu ei ollut mitenkään rentoa ja mukavaa, mutta ainakin lapsilla oli hauskaa. Hyvin kevyt (7:08 min/km) 5 km lenkki, välillä taukoja mm. puuhun kiipeilyn vuoksi.

Tasotestistä voit lukea täältä.

Perjantaina testasin "uutta" kehittävän peruskestävyyden vauhtia, Zaden kanssa jälleen. Aerobinen kynnys 140 oli juuri siinä, missä olin itsekin sen arvioinut olevan, mutta yritin nyt juosta niin, että syke ei laskisi juurikaan alle 130:n. Vauhti oli Zadelle juuri hyvää ravivauhtia, joten tavoiterasitus oli helppo pitää. Keskivauhti 5:41 min/km ja keskisyke 136. Lenkin pituus vain hieman yli 5 km.

Lauantaina kävimme Zaden kanssa kiertämässä Urpolan kympin kevyellä vauhdilla, isot ylämäet mentiin kävellen. Keskivauhti 7:06, keskisyke 124. Matkaa kertyi 10,8 km.


Sunnuntaina kävin kokeilemassa vauhtikestävyyslenkkiä VK1-rasituksella (syke n. 140-150). Tämä oli minulle uusi vauhti, olenhan pitänyt peruskestävyyslenkeillä sykkeen alle 140:ssa ja vk-lenkeillä vähintään 150:ssa, varmuuden vuoksi, kun en ole tarkkaa aerobista kynnystäni tiennyt. Tämä VK1-alue on kuitenkin se, jolla voin tehdä pitemmät tasavauhtiset vk-lenkit. Olipa mukava vauhti! Vajaa kahdeksan kilometrin lenkki sujui rennosti. Alkulämmittelyä en tehnyt ollenkaan, vaan nostin vauhdin jo vajaan kilometrin jälkeen vk:n puolelle ja siitä pikkuhiljaa ylemmäs. Keskisyke 145 ja keskivauhti 5:27 min/km, kesto 43 minuuttia.

Harjoittelu on nyt tasotestin jälkeen tosi mielenkiintoista. On helpottavaa, kun omien arvioiden sijasta voin käyttää hyödyksi testin tietoja.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…