Kevyen viikon treenit

Menneellä viikolla harjoittelu oli kevyttä. Vain yksi lenkki oli yli 10 kilometriä ja kaikki muut reilusti lyhyempiä. Torstaina kävin tasotestissä, josta saikin tulevaa harjoittelua ajatellen hyödyllistä tietoa. Erityisesti pystyn nyt parantamaan vauhtikestävyysharjoittelua. Viikon juoksukilometrit 35,29.

ma:
ti:
ke: PK1 5,35 km
to: tasotesti 6 km
pe: PK2 5,17 km
la: PK1 10,86 km, jumppa 15 min
su: VK1 7,91 km


Maanantaina ja tiistaina pidin lepopäivät. Tarvitsin lepoa sunnuntain vauhtilenkin jälkeen ja halusin tietysti olla tasotestissä hyvävoimainen.

Keskiviikkona lenkitin lyhyesti juosten nuoremman koiran. Molemmat lapset olivat pyörällä mukana, ja Zadella ei meinannut pysyä homma kasassa, kun se oli niin innoissaan näistä seuralaisista. Tempoilevan junnunartun vuoksi juoksu ei ollut mitenkään rentoa ja mukavaa, mutta ainakin lapsilla oli hauskaa. Hyvin kevyt (7:08 min/km) 5 km lenkki, välillä taukoja mm. puuhun kiipeilyn vuoksi.

Tasotestistä voit lukea täältä.

Perjantaina testasin "uutta" kehittävän peruskestävyyden vauhtia, Zaden kanssa jälleen. Aerobinen kynnys 140 oli juuri siinä, missä olin itsekin sen arvioinut olevan, mutta yritin nyt juosta niin, että syke ei laskisi juurikaan alle 130:n. Vauhti oli Zadelle juuri hyvää ravivauhtia, joten tavoiterasitus oli helppo pitää. Keskivauhti 5:41 min/km ja keskisyke 136. Lenkin pituus vain hieman yli 5 km.

Lauantaina kävimme Zaden kanssa kiertämässä Urpolan kympin kevyellä vauhdilla, isot ylämäet mentiin kävellen. Keskivauhti 7:06, keskisyke 124. Matkaa kertyi 10,8 km.


Sunnuntaina kävin kokeilemassa vauhtikestävyyslenkkiä VK1-rasituksella (syke n. 140-150). Tämä oli minulle uusi vauhti, olenhan pitänyt peruskestävyyslenkeillä sykkeen alle 140:ssa ja vk-lenkeillä vähintään 150:ssa, varmuuden vuoksi, kun en ole tarkkaa aerobista kynnystäni tiennyt. Tämä VK1-alue on kuitenkin se, jolla voin tehdä pitemmät tasavauhtiset vk-lenkit. Olipa mukava vauhti! Vajaa kahdeksan kilometrin lenkki sujui rennosti. Alkulämmittelyä en tehnyt ollenkaan, vaan nostin vauhdin jo vajaan kilometrin jälkeen vk:n puolelle ja siitä pikkuhiljaa ylemmäs. Keskisyke 145 ja keskivauhti 5:27 min/km, kesto 43 minuuttia.

Harjoittelu on nyt tasotestin jälkeen tosi mielenkiintoista. On helpottavaa, kun omien arvioiden sijasta voin käyttää hyödyksi testin tietoja.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat