Kaksiosainen vauhtilenkki

Tänään kävin tekemässä vauhtikestävyyslenkin, jonka sain vinkkinä ystävältäni. Hän teki samanlaisen lenkin eilen, tosin vaativammassa maastossa ja paljon pitemmällä loppuverkalla. Minun loppuverryttelyni oli lyhyt, koska treeniaika loppui samaan aikaan pojan jalkapalloharjoitusten kanssa, mutta varsinainen pihvihän tässä olikin se vauhtiosuus.


Alkuun juoksin lämmittelyksi kevyttä juoksua 5 km, 35 minuuttia. Keskivauhti lämmittelyssä 6:47 min/km ja keskisyke 132. Lämmittelylenkillä molemmat koirat olivat mukana, juoksimme siis jalkapallokentältä kotiin. Sieltä lähdin jatkamaan omaa lenkkiä.

Vauhtikestävyys jakautui kahteen osaan. Ensimmäinen 20 minuuttia vähän kevyempää vauhtikestävyyttä, tähtäsin viiden minuutin vauhtiin. Sen jälkeen muutaman minuutin palautus, jonka jälkeen 10 minuuttia ylä-vk:ta, anaerobisen kynnyksen tuntumassa. Kun en niitä omia kynnyssykkeitäni tiedä, niin toteutus meni ihan fiilispohjalta.

20 minuutin vedossa keskivauhti oli 4:56 min/km. Tämä oli arviolta hieman hitaampaa kuin kympin kisavauhti, tuskin kuitenkaan puolimaratonin vauhtia. Keskisyke 154. Juoksu oli kohtuullisen helppoa, tosin reittikin oli hyvin tasainen ja sisälsi vain muutaman pienen nousun. Palauttelin 4 minuuttia kevyesti hölkäten. Jälkimmäisen, 10 minuutin vedon keskivauhti oli 4:39 min/km ja keskisyke 163. Arvioin rasitusta siten, että hengityksen tuli olla jo hyvin tehokasta, mutta vauhdin kuitenkin sillä tavalla hallinnassa, että se pysyisi tasaisena kymmenen minuuttia, tai ei ainakaan alkaisi hidastumaan. Sai tuntua jo hieman pahalta, mutta ei överipahalta. Anaerobinen kynnykseni on jossain 170 tuntumassa ja niillä nurkilla tämän kymmenminuuttisen vedon lopulla mentiin.

Alla lenkin sykekaavio. Alkumatkasta näkyy korkeita, virheellisiä sykearvoja, mikä on ihan tyypillistä, kun ei pääse lähtemään heti sykevyön kastelemisen jälkeen. Keskellä lenkkiä näkyy koirien viennistä ja kenkien vaihdosta johtunut neljän minuutin tauko. Suunto näkyy muuten hieman päivittäneen Movescountin käyttöliittymää, meikä tykkää.


Lenkki oli onnistunut, ei liian kova, mutta kuitenkin sellainen, että tietää juosseensa. Kokonaispituus 12,54 km ja kesto 1:10:39. Vauhtikestävyysharjoittelu on kyllä kivaa.

Kommentit

  1. Sulla on hienosti kyllä vauhdit nousussa! Go girl!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisko ne? Oispa. :) Päivän kunto vaihtelee sen verran, että vähän hankala arvioida. Aika usein on kyse vain rohkeudesta, kun kuvittelen helposti, että joku tietty vauhti on liian kova. Alle vitosen vauhdit oli pitkään "kauheita", mutta eihän ne ole.

      Poista
    2. Tuossa on perää, että usein kyse on rohkeudesta tavoitella kovempia vauhteja! Pidän tämän mielessä, kun taas pääsen vauhtitreenien makuun :)

      Poista
    3. Juu, minä saan muistutella itseäni jatkuvasti... Tsemppiä - sulle ja mulle! :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat