Siirry pääsisältöön

Juhannusviikon treenit

Juhannusviikolla tasapainoilin juoksuinnon ja riittävän levon välillä. Juoksusäät olivat aivan erinomaiset, joten vähän harmitti vetää lonkkaa keskiviikon Mikkeli Trailin jälkeen. Lepopäiviä tuli viikkoon kuitenkin yhteensä kolme, juoksua 37,89 km.

ma:
ti: PK 5,31 km, jumppa 15 min
ke: VK 12,09 km (Mikkeli Trail) + PK 2,44 km
to:
pe:
la: PK 8,07 km, jumppa 15 min
su: PK (VK) 9,98 km


Tiistaiaamuna juoksimme 5,3 km lenkin koirien kanssa. Vauhti oli aamulenkille hyvä, 6:03 min/km. Illemmalla tein pikkuisen lihaskuntoa, keskivartaloa lähinnä.

Keskiviikkona osallistuin Mikkeli Trail -polkujuoksutapahtumaan. Kisailumielellä lähdin liikkeelle, mutta enpä jaksanut ollenkaan siihen malliin, mitä ajattelin. Reipas harjoitus kuitenkin, ja hienoa polkujuoksun tunnelmaa. Laajempi raportti tuolla.

Trailin jälkeen pidin juoksusta taukoa pari päivää. Matkustimme Kainuuseen juhannuksen viettoon torstain ja perjantain välisenä yönä, joten perjantain lepoon kuului univelan vuoksi ihan kunnon päiväunetkin.

Juhannuspäivä oli lämmin. Koirat irroittelivat aamu-ulkoilulla oikein kunnolla nauttien vapaudesta mökkitiellä ja rannassa, enkä siksi ottanut kumpaakaan mukaan aurinkoiselle aamupäivälenkille. Juoksin 8 km peruskestävyyslenkin. Keskivauhti 5:45 min/km ja keskisyke 136.


Sunnuntaina pääsin pitkästä aikaa porukkalenkille. Lähdin ystäväni ja hänen miehensä kanssa poluille ja pitkospuille juoksemaan kevyttä lenkkiä. Oli parikymmentä astetta lämmintä, mutta otettiinpa kuitenkin mukaan ihana puolivuotias jämtlanninpystykorva. Hienosti jaksoi nuori metsäkoira kesäisessä säässä! Ystäväni valitteli hidasta vauhtia, minulla livahti kyllä rasitus välillä vauhtikestävyyden puolelle. Keskimäärin mentiin siis tavoitteen mukaisesti. :D Kymppi juostiin muutamalla pysähdyksellä ja vaihdettiin samalla tärkeimmät kuulumiset.


Olipa kiva viikko, jossa oli mukavasti metsäjuoksua. Kevyemmällä harjoittelulla jatketaan vielä ensi viikolla, kun sitä seuraavalle viikolle on luvassa runsasta koiralenkitystä.

Kommentit

  1. Hienoja maisemia :) Täälläkin oli tällä viikolla kunnon kesäiset kelit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! :) Kyllä kelpaa juosta ja muistella esimerkiksi viime talven pakkasviikkoja. :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…