Siirry pääsisältöön

Viikko 17

Tämä viikko oli viimeinen tavallinen treeniviikko ennen maratonkeventelyä. Tosin tälläkin viikolla otin jo rauhallisemmin: vauhtikestävyyslenkin tilalla vain mäkivetoja ja lyhyempi pitkä lenkki. Juoksua 56 km.

ma: PK 6,58 km
ti: PK 5,71 km
ke:
to: PK 7,59 km + mäkivetoja 10 x n. 80 m
pe: PK 4,78 km
la: aamu: hyppyjä, loikkia, kyykkyjä; ilta: marav. 11,65 km
su: lihaskunto: keskivartalo. PK 17,86 km

Maanantaina tein lenkin sillä aikaa, kun lapset olivat Mikkelin Kilpa-Veikkojen juoksukoulussa. Olipa kylmä tuuli! Peruskestävyyttä 6,6 km keskivauhdilla 5:50 min/km. Lenkin keskisyke 139.

Tiistaina lähdin kevyelle hölkälle kuplahallilta. Oli tarkoitus ottaa koirat mukaan, mutta reipas mies olikin lenkittänyt koirat jo aiemmin. Satoi vettä, lähdin silti Kalevankankaan poluille. Aika harvoin tulee juostua noilla poluilla, vaikka niitä risteilee kivoissa maisemissa tuolla alueella tosi paljon. Lenkin pituus 5,7 km, rasitus palauttava.


Mikkelin Kalevankankaalla järjestetään taas juhannusviikolla polkujuoksutapahtuma, jossa tänä vuonna matkat 12 km ja 24 km, mahdollisesti myös joku lyhyempi matka valittavissa. Tapahtumasta ei taida olla vielä virallista infoa, minä seuraan Antin Tallia facebookissa ja nämä tiedot on sieltä. Viime vuonna yllätin tasaiselle tottuneet jalkani 17 km matkalla. Odotan innolla tämän vuoden juoksua. Veikkaan, että raskasta tulee olemaan.


Torstaina juoksin peruskestävyyslenkin koirien kanssa. Keskisyke 138, mutta vauhti kaikenlaisen säätämisen takia vain 6:15 min/km. Lenkin päälle mäkivetoja, 10 kertaa noin 80 m veto. Ensimmäiset viisi rennosti, loput kovempaa. Viimeisissä vedoissa syke oli mäen päällä 166, kävelypalautuksilla uuteen vetoon lähtiessä aina alle 130.

Perjantaina palauttava 4,8 km iltalenkki Ollin kanssa. Keskivauhti 6:47 min/km.

Lauantaiaamuna kävimme kolmen nuoren futaajan kanssa tekonurmella pelailemassa jalkapalloa. Tein samalla loikkatreenin ja vähän kyykkyjä. Illalla maratonvauhtinen lenkki 11,65 km. Vauhti tavoitteen mukainen 5:35 min/km, mutta oli kyllä alkumatkasta vaikea pitää tasaista vauhtia. Lenkin loppupuolella sitten taas huomattavasti helpompaa. Keskisyke vain 138 eli sama kuin torstain pk-lenkillä, jossa vauhti oli paljon hitaampaa (torstaina siis koirat mukana ja siksi juoksua hidasti kaikenlainen oheistoiminta). Vauhti tuntui aluksi työläältä, mutta loppupuolella oikein hyvältä. Luulen, että maratonilla on turha jännittää vauhdin nostoa suoraan tavoitevauhtiin, kuten viime vuonna tein. Vauhtiin tottuminen vie muutamia kilometrejä, mutta sen jälkeen luultavasti sujuu itsestään. Lauantaina oli mahtavan lämmintä, +15 astetta, ja juoksinkin ilman takkia ensimmäistä kertaa tänä vuonna.


Vapunpäivän aamuna teki mieli lähteä pitkälle lenkille. Kello näytti edellisillan lenkistä palautumisaikaa vielä muutaman tunnin ja olin syönyt illalla vain kevyesti, joten en  kuitenkaan lähtenyt juoksemaan. Mietin vielä eteisessä koirien hihnat kädessä, että jos sittenkin juoksuvyö ja trikoot... Aamukävelyllä jaloissa tuntui kyllä edellisen päivän kyykyt ja loikat, mutta kyllä parin tunnin pitkän olisi hyvin voinut juosta. No, pitkä siis vasta iltapäivällä. Koirat mukana vuorotellen: Ollin kanssa juostiin 10,3 km ja Zaden kanssa 7,6 km. Tällä viikolla pitkä siis vain vajaa 18 km.

Nyt pitäisi sitten malttaa kevennellä, vaikka juoksusäät ovat parhaimmillaan: Joensuu maraton juostaan kahden viikon päästä.

Kommentit

  1. Sulla on kunnioitettavat viikkojuoksulukemat. Kun edes kerran vuodessa pääsisin samaan ;)

    Onko se Mikkelin polkutapahtuma sama, josta näin joitain vuosia sitten noston Facessa: Polkuja tampataan juoksemalla esiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! En usko, että on sama tapahtuma. Viime vuonna Mikkeli White Night Trail järjestettiin ensimmäistä kertaa. Nyt nimi on ainakin facebookissa lyhentynyt, olisko se vaikka Mikkeli Trail 2016 tai jotain sinne päin. Viime vuoden reitti oli joiltakin osin hankalasti seurattava, toki kun ensimmäistä kertaa juostaan, niin pienkikin katkos merkkauksessa aiheuttaa sen, että helposti moni menee harhaan. Tälle vuodelle reitiltä on karsittu muutamat koukut pois, jotta eksyneiden määrä olisi vähäisempi. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…