Treeniviikko 21

Viikolla 21 lenkit olivat lyhyitä, mutta pikkuhiljaa kuitenkin jo lähempänä normaalia. Maratonilta (15.5.) palautuminen on sujunut mukavasti. Henkinen toipuminen tapahtui hyvinkin nopeasti ja juoksuintoa on riittänyt. En ole levännyt "varman päälle", vaan lenkkeillyt fiiliksen mukaan. Alkuviikolla kovemmissa vauhdeissa käväiseminen tuntui vielä raskaalta, joten menin koko viikon aika lyhyillä lenkeillä. Tämä oli 52 kilometrin viikko.

ma: aamu: PK 4,67 km, ilta: PK/VL 6,36 km (sis. loikkia ja kiihdytyksiä)
ti:
ke: aamu: PK 4,9 km, ilta PK/VL suunnistus 4,34 km
to: jumppa 30 min
pe: PK 6 km
la: aamu: VK/MK 5 x 800 m, ilta: PK 4,99 km
su: PK 13,72 km


Maanantaiaamuna kävimme koirien kanssa kevyellä hölkällä (4,67 km, 6:39 min/km). Kuumina päivinä iltalenkit joudutaan tekemään kevyinä, joten koirien kanssa juokseminen onnistuu vain aamulla. Illalla vein lapset juoksuharjoituksiin ja kävin samalla tekemässä oman lenkin Kalevankankaan purtsilla. Nostin sykettä tekemällä loikkia ja juoksemalla ylämäet reippaasti. Ei irronnut ihan maratonia edeltäneellä herkkyydellä... Lenkin loppupuolella alkoi ihan oikeasti jo väsyttää. Korkein sykehavainto 170, keskisyke 141. Lenkin pituus 6,36 km.

Keskiviikon aamulenkkinä vajaa 5 km koiraseurassa. Vauhtia hieman enemmän kuin aamutöppöstelyillä yleensä (6:17 min/km). Keskiviikkoiltana pummasin iltarasteilla, kuitenkin seiskarastille asti onnistunut harjoitus. 4,34 km metsäetenemistä vaihtelevilla sykkeillä ja raksuttavilla aivoilla siis.

Torstaina puolen tunnin jumppa: keskivartaloa ja kyykkyjä.

Aamulenkkien sarja sai jatkoa perjantaina, kun hölkkäilimme koirien kanssa 6 km. Nyt kun Zade on jo isompi (9 kk), voidaan vapaammin ja useammin tehdä yhteislenkkejä juosten. Kesäaamuille ei ole olemassa mitään parempaa aloitusta kuin lenkki! Vauhti 6:36 min/km.

Lauantaina mies vei koirat aamulenkille ja minä kävin tekemässä Urskissa vetotreenin. Ajattelin juosta muutaman kerran 800 m ja sen jälkeen vähän kovempaa joitakin 400 metrin vetoja. Tein kuitenkin vain  5 x 800 m. Tarkoitus oli juosta jokainen veto edellistä kovempaa, kahden minuutin palautukset välissä. Aloitin lämmittelyjen jälkeen maltillisesti 5 minuutin kilometrivauhdilla, viimeisessä pääsin alle neljän minuutin vauhtiin. Kello näytti vetojen pituuksiksi 810-830 m.

   Vetojen vauhdit min/km: 4:59, 4:48, 4:31, 4:15, 3:56
   Ajat min/800 m: 4:07, 3:56, 3:43, 3:27, 3:12

Viimeinen oli jo tosi tiukka, varsinkin viimeiset 200 m. Vauhti ei kuitenkaan hyytynyt, mitä ehdin jo toisen kierroksen alussa vähän pelätä. Rasitus oli ainakin viimeisessä vedossa maksimialueella (keskisyke 167, max 176). Muut vauhtikestävyysalueella.


Lauantai-iltana kävimme koirien kanssa viiden kilsan palauttelulenkin. Vauhti 6:46 min/km ja keskisyke 116. Aamun vedot tai torstain kyykyt tai molemmat tuntuivat jaloissa lenkin alkupuolella, lopussa oli helpompaa.

Sunnuntaina ainoa hieman pitempi lenkki: Zaden kanssa 6,27 km + Ollin kanssa 7,45 = 13,72 km. Vauhti oli hyvin kevyttä (6:48 min/ km), kun ei oikein kellään ollut menopäivä. Olipa kuitenkin tosi kiva puolitoistatuntinen ulkoilu.

Kommentit

  1. Hei! Löysin blogisi juuri äsken. Itsellänikin on kaksi koiraa ja juokseminen on mielekäs harrastus. Oli mukava nähdä kuinka treenaat koiriesi kanssa ja niiden ehdoillaki. Sain inspiraatiota omiin treeneihini tästä postauksesta.
    idailonas.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! :) Joo, koirat on mulle kyllä tärkeitä treenikavereita! Ensinnäkin "aina" ehtii lenkille, koska koirat täytyy käyttää joka tapauksessa. Kuitenkin samalla ne tuo harjoitteluun rentoutta, koska koiralenkeillä täytyy mennä osittain niiden ehdoilla. Tekee mulle hyvää. :)

      Kävin kurkkaamassa blogissasi. Hyviä tekstejä ja ihana koira! :D Sinun ikäisenä minua kiinnosti lähinnä erilaisten juomien nautiskelu... Oot kyllä upea urheilullinen nuori nainen. Tsemppiä treeneihin ja opintoihin! :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat