Siirry pääsisältöön

Maratonviikon treenit

Joensuun maratonille valmistautuessa yritin varmistaa riittävän levon, mutta samalla pitää juoksutuntumaa yllä niin, että lähtöviivalla olo olisi mahdollisimman hyvä, vetreä ja levännyt. Onnistuin kyllä aika hyvin. Kisaviikolla tein muutaman pienen treenin, joista viimeisimmän, kevyen ja lyhyen hölkän, kisaa edeltävänä päivänä.

ma: PK suunnistus 4 km, lihaskunto: keskivartalo
ti:
ke: PK 4,34 km
to:
pe: flowjooga 1 h
la: PK 3,6 km
su: Joensuu maraton 42,3 km


Maanantaina kevyen fyysisen rasituksen ohella aivojumppaa, nimittäin suunnistusharjoitukset. Tämä on toistaiseksi edelleen ainoa suunnistustreenini tälle vuodelle, mutta nyt täytyy järjestää enemmän aikaa rastien etsimiseen: Jukola odottaa.

Keskiviikkona teimme koirien kanssa kevyen aamulenkin, 4,3 km. Keskivauhti oli 6:13 min/km. Keskiviikkona aloitin myös kolmepäiväisen tankkauksen, Dexal Heavyllä, kuten aina ennenkin.

Perjantaina oli kuopuksen päiväkodin järjestämä äitien ilta, joka alkoi tunnin mittaisella flowjooga-harjoituksella. Astetta vahvempi astangajooga on enemmän minun makuuni, mutta tekipä hyvää vähän liikutella ja venytellä jäseniä.

Lauantaina kevyt hölkkä koirien kanssa. Keskivauhti 6:29 min/km. Lauantai-iltapäivällä ajoin Joensuuhun, koska maratonin startti oli sunnuntaina jo 10:15.

Kisaviikon tavoite onnistui hyvin: maratonin ensimmäisillä kilometreillä ei ollut mitään vaikeuksia päästä tavoitevauhtiin, eikä jaksamisessa ollut koko matkalla ongelmia odotettua enempää (ennemminkin vähemmän). Maratonista kirjoittelin kisaraportin, jonka voit lukea täältä.


Kuluvalla viikolla on ohjelmassa lepoa ja kevyttä liikkumista, vähän sitä suunnistustakin onneksi.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…