Keventelyviikko

Viimeiset viikot ennen maratonia ovat minulle usein melko haastavia, henkisesti siis. En ole ihan varma, minkä verran harjoittelua kannattaisi keventää, ja vähäisemmästä harjoittelusta seuraa joka tapauksessa epämääräisen nuutunut olo. Joinakin kertoina olo on ollut melko väsynyt maratonia edeltävinä viikkoina, joten olen lepäillyt tosi reilusti. Todennäköisesti tämän seurauksena juoksu maratonilla on tuntunut ensimmäisten kilometrien aikana omituiselta ja raskaalta, sopivaa vauhtia ei ole tuntunut löytyvän ja mieleen on hiipinyt epäilys, olenko koskaan edes käynyt lenkillä. Olen mieluummin levännyt varman päälle sen sijaan, että olisin pikku riskillä treenannut vähän enemmän. En tiedä, onko ratkaisu paras tai edes sinne päin.

Tänä vuonna viikkorytmitys on onnistunut hyvin ja olen melko lailla ehtinyt harjoitella ja levätä niin kuin olen halunnut. Kokonaisrasitus on tuntunut sopivalta ja juoksuintoa on riittänyt. Tällä kertaa maratonviimeistelyssä suunnitelmanani on keventää harjoittelua kunnolla, mutta kuitenkin säilyttää juoksutuntuma juoksemalla myös viimeisellä viikolla pari kevyttä lenkkiä. Tavoitteena on startata tutulla vauhdilla, levänneenä, mutta kuitenkin hyvällä tuntumalla.

Viikolla 18 juoksin neljä lenkkiä, yhteensä 19,8 km. Yksikään lenkki ei kestänyt tuntia pitempään, mikä ei ollut aivan suunniteltu juttu, vaan meillä sattui olemaan todella ohjelmapitoinen viikko. Lisäksi halusin nauttia aurinkoisista ilmoista ulkoilemalla paljon lasten kanssa. Olenkin hävinnyt aika monta rankkarikisaa viime päivinä.


ma:
ti:
ke: PK 4 km
to: VK + verkat 5,23 km
pe:
la: PK 5,3 km, lihaskunto: keskivartalo
su: PK 5,31 km

Keskiviikkona juoksimme vanhemman poikani kanssa kevyen 4 km polkulenkin. Alkukesällä metsässä liikkuminen on tosi mukavaa, kun aluskasvillisuutta ei vielä ole, eikä mitään ötököitäkään (paitsi punkkeja on jo paljon). Muutaman hämmästyneen ajatuksen ehdin myös miettiä lenkin aikana: miten aika kuluukin niin nopeasti, että nyt käyn lapseni kanssa juoksemassa...

Torstaina juoksin lyhyen vauhtikestävyyslenkin pururadalla. Alkuun 15 minuutin lämmittelyt jossain vauhtikestävyyden ala-alueella (5:47 min/km, keskisyke 149), jonka jälkeen pari kilsaa reipasta juoksua (4:58 min/km, keskisyke 160). Viiden minuutin loppuverkka. Kokonaismatka siis vain 5,23 km.

Lauantaina tein puolen tunnin peruskestävyyslenkin ihanan viileässä alkukesän illassa. 5,3 km, 5:57 min/km.

Sunnuntaina ajoin illalla Vantaalle hakemaan Zaden, joka oli ollut viikonlopun Virossa näyttelyreissulla. Otin kyytiin myös Zaden siskopuolen, tuoreen Eestin muotovalion, jonka palautin yhden aikoihin yöllä Kouvolaan. Yöllistä ajomatkaa ajatellen kävin Vantaalla myöhäisillan lenkin ennen lähtöä, jotta jaksaisin valvoa ratissa. Ensin kevyttä juoksua 3,68 km, jonka jälkeen loppu 1,63 km suunnitellulla maratonvauhdilla. Myöhäislenkeissä on kyllä oma tunnelmansa! Ja ajomatka sujui ihan hyvin. Neljän tunnin yöunet eivät ihmiselle riitä, mutta täytyy paikkailla univajetta alkuviikon aikana.



Kommentit

Kuukauden luetuimmat