Siirry pääsisältöön

Treenit viikolla 14

Kaksi edellistä harjoitusviikkoa ovat olleet tavallista tiiviimpiä, joten niiden jälkeen oli tarkoitus tehdä vähän kevyempi viikko. Maanantaina ja perjantaina pidin lepopäivät. Pitkää lenkkiä en tällä viikolla juossut ollenkaan, sen tilalla tein 16 km lenkin suunnitellulla maratonvauhdilla. Vähän yllättäen kilometrejä tällä viikolla kuitenkin 58. Jostain niitä salakavalasti kertyy.

Tiistaina peruskestävyyslenkki. Vein pojan treeneihin, sitten juoksin kuplahallilta vanhemman koiran kanssa kotiin (5,44 km) ja nuoremman koiran kanssa kotoa takaisin kuplalle (3,1 km). Sykevyötä en muistanut ottaa mukaan, joten juoksin rasitustuntuman mukaan. Keskivauhti 5:57 min/km ja kokonaismatka siis 8,54 km.

Vauhtikestävyyslenkkinä tällä viikolla 4 x 10 minuutin vetoja kahden minuutin palautuksilla. Ehdin keskiviikkona omalle lenkille vasta iltakahdeksalta, mutta ehdinpä kuitenkin. Tavoitteena oli aloittaa noin viiden minuutin vauhdilla ja juosta jokainen veto edellistä hieman kovempaa. Reitti ei ollut ihan tasainen, mikä oli hyvää vaihtelua. Keskivauhdit vedoissa 5:02, 4:55, 4:47 ja 4:44. Keskisykkeet 154, 158, 162 ja 165. Palautukset helpottivat juoksua huomattavasti, kun jokaisen vedon pääsi aloittamaan peruskestävyyssykkeillä. Neljännessä vedossa jouduin kyllä tiukille, kun viimeinen kilometri oli vastatuulta ja piti alittaa edellisen vedon keskivauhti... Korkein sykehavainto 171 tältä viimeiseltä vedolta. Lenkin kokonaismatka 11,9 km.

Torstaina koirille 8,3 km iltalenkki. Minulle olisi riittänyt lyhyempikin lenkki, mutta halusin lenkittää koirat kunnolla. Zaden juoksujen takia dallut ovat olleet kohtuullisen virkeitä viime päivinä. Ei taida Olli muistaa, että pallit lähti jo viime kesänä, ja Zadelle näyttää serkkupoika kelpaavan. Kotirauhan säilymisen vuoksi lenkitykset ja aivojumpat ovat nyt todellakin paikallaan, jotta pariskuntaa ei tarvitsisi jatkuvasti rauhoitella tai pitää erillään. Lenkkeilimme siis, rasitus palauttava. Sykettä kyllä nosti muutamat kurinpalautukset, jotka piti leikkimään kesken lenkin innostuneille touhottajille pitää.


Perjantaina lepoa.

Lauantain lenkille lähdin jotenkin väsyneenä. Juoksin Ollin kanssa ensin hyvin kevyesti, lähes 7 minuutin kilometrivauhtia 2,4 km. Sitten alkoikin kulkea paremmin, joten lenkin keskiosa (4,2 km) hieman reippaammin (6:04 min/km). Viimeinen vajaa pari kilsaa keskustan kautta kotiin taas kevyemmin. Illalla lauantain pidemmän urheiluruudun aikaan keskivartalojumppaa ja kyykkyjä.


Sunnuntaina testailin maratonvauhtia 16 km lenkillä. Kyllähän se sieltä löytyy, mutta vähän totuttelua vaatii. Tästä lenkistä postaus täällä. Ennen testilenkkiä juoksimme Ollin kanssa kevyen vitosen, jolla keskivauhti 6:27 min/km ja keskisyke 129.

ma:
ti: PK 8,54 km
ke: VK 4 x 10 min (8,21 km) + verkat yht. 11,9 km
to: PK 8,3 km
pe:
la: PK 8,5 km, jumppa 20 min
su: PK 4,85 km + marav. 16,26 km

Treeniviikko oli ihan hyvä, mutta viime viikkojen runsaamman kilsakertymän vuoksi jaksaminen ja palautuminen ovat tulevalla viikolla erityistarkkailussa.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…