Treenit viikolla 14

Kaksi edellistä harjoitusviikkoa ovat olleet tavallista tiiviimpiä, joten niiden jälkeen oli tarkoitus tehdä vähän kevyempi viikko. Maanantaina ja perjantaina pidin lepopäivät. Pitkää lenkkiä en tällä viikolla juossut ollenkaan, sen tilalla tein 16 km lenkin suunnitellulla maratonvauhdilla. Vähän yllättäen kilometrejä tällä viikolla kuitenkin 58. Jostain niitä salakavalasti kertyy.

Tiistaina peruskestävyyslenkki. Vein pojan treeneihin, sitten juoksin kuplahallilta vanhemman koiran kanssa kotiin (5,44 km) ja nuoremman koiran kanssa kotoa takaisin kuplalle (3,1 km). Sykevyötä en muistanut ottaa mukaan, joten juoksin rasitustuntuman mukaan. Keskivauhti 5:57 min/km ja kokonaismatka siis 8,54 km.

Vauhtikestävyyslenkkinä tällä viikolla 4 x 10 minuutin vetoja kahden minuutin palautuksilla. Ehdin keskiviikkona omalle lenkille vasta iltakahdeksalta, mutta ehdinpä kuitenkin. Tavoitteena oli aloittaa noin viiden minuutin vauhdilla ja juosta jokainen veto edellistä hieman kovempaa. Reitti ei ollut ihan tasainen, mikä oli hyvää vaihtelua. Keskivauhdit vedoissa 5:02, 4:55, 4:47 ja 4:44. Keskisykkeet 154, 158, 162 ja 165. Palautukset helpottivat juoksua huomattavasti, kun jokaisen vedon pääsi aloittamaan peruskestävyyssykkeillä. Neljännessä vedossa jouduin kyllä tiukille, kun viimeinen kilometri oli vastatuulta ja piti alittaa edellisen vedon keskivauhti... Korkein sykehavainto 171 tältä viimeiseltä vedolta. Lenkin kokonaismatka 11,9 km.

Torstaina koirille 8,3 km iltalenkki. Minulle olisi riittänyt lyhyempikin lenkki, mutta halusin lenkittää koirat kunnolla. Zaden juoksujen takia dallut ovat olleet kohtuullisen virkeitä viime päivinä. Ei taida Olli muistaa, että pallit lähti jo viime kesänä, ja Zadelle näyttää serkkupoika kelpaavan. Kotirauhan säilymisen vuoksi lenkitykset ja aivojumpat ovat nyt todellakin paikallaan, jotta pariskuntaa ei tarvitsisi jatkuvasti rauhoitella tai pitää erillään. Lenkkeilimme siis, rasitus palauttava. Sykettä kyllä nosti muutamat kurinpalautukset, jotka piti leikkimään kesken lenkin innostuneille touhottajille pitää.


Perjantaina lepoa.

Lauantain lenkille lähdin jotenkin väsyneenä. Juoksin Ollin kanssa ensin hyvin kevyesti, lähes 7 minuutin kilometrivauhtia 2,4 km. Sitten alkoikin kulkea paremmin, joten lenkin keskiosa (4,2 km) hieman reippaammin (6:04 min/km). Viimeinen vajaa pari kilsaa keskustan kautta kotiin taas kevyemmin. Illalla lauantain pidemmän urheiluruudun aikaan keskivartalojumppaa ja kyykkyjä.


Sunnuntaina testailin maratonvauhtia 16 km lenkillä. Kyllähän se sieltä löytyy, mutta vähän totuttelua vaatii. Tästä lenkistä postaus täällä. Ennen testilenkkiä juoksimme Ollin kanssa kevyen vitosen, jolla keskivauhti 6:27 min/km ja keskisyke 129.

ma:
ti: PK 8,54 km
ke: VK 4 x 10 min (8,21 km) + verkat yht. 11,9 km
to: PK 8,3 km
pe:
la: PK 8,5 km, jumppa 20 min
su: PK 4,85 km + marav. 16,26 km

Treeniviikko oli ihan hyvä, mutta viime viikkojen runsaamman kilsakertymän vuoksi jaksaminen ja palautuminen ovat tulevalla viikolla erityistarkkailussa.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat