Siirry pääsisältöön

Maratonvauhtiin ja geeleihin totuttelua

Reilu kuukauden päästä, 15.5. starttaan Joensuussa maratonille. Ei siis puolikas, vaan kokonainen. Juoksu kulkee hienosti, joten kokonaiselle on kiva lähteä. Odotan kisaa kovasti, uusittu reitti on minun mielestäni tosi hyvä. Tänään kävin pitkän lenkin sijaan testaamassa maratonvauhtia ja totuttamassa vatsaa energiageeleihin 16 km lenkillä.

Geelit ovat viime vuodelta tuttuja. GU:n fantastisten makuvaihtoehtojen takia en käytä enää mitään muita geelejä. Juoksussa aion mennä viimevuotiseen tyyliin geelien ja glukoosipastillien voimalla, ei urheilujuomaa tälläkään kertaa. Tänään söin geelin puolen tunnin välein ja join reilusti vettä päälle eli vähän tiheämmin kuin mitä kisassa todennäköisesti, mutta glukoosipastilleja ei ollut mukana, joten tällainen välimuototankkaus tänään. Juomavyön pikkupulloja en viitsinyt alkaa etsimään, joten otin mukaan isomman, hiihtoon tarkoitetun juomavyön. Olipa huono ratkaisu: paras osa juoksusta alkoi viimeisen "juomapisteen" jälkeen, kun pääsin juoksemaan tyhjän pullon kanssa.

Ei näin! Hölskyy ja ärsyttää.

Vauhtisuunnitelma on suurin piirtein sama kuin viime vuonna Joutsenossa. Neljän tunnin alitus toteutuu keskivauhdilla 5:40 min/km, ja tuo vauhti on Joensuussakin tavoitteena. Viime vuonna pääsin tavoitevauhtiin vasta kymmenen kilometrin juoksun jälkeen, lisäksi 30-40 km välillä vauhti oli tavoitetta hitaampaa (5:53). Joensuussa pitäisi saada aiemmin vauhdista kiinni, lisäksi pitäisi jaksaa pitää vauhti loppuun saakka tai ainakin pitempään kuin viimeksi. Juomapisteet tietysti hidastavat juoksua jonkin verran, joten juoksussa yritän päästä 5:35-vauhtiin. Yksi iso haaste tulee olemaan se, että vauhti ei saisi mennä liian kovaksi ennen kolmeakymmentä kilometriä, täytyy varmasti asettaa jokin raja, jota kovempaa ei saa mennä. "Päivän kunto" tuntuu helposti ekan kympin ja kolmenkympin välillä aivan liian hyvältä, mikä kostautuu lopussa, jos erehtyy hurjastelemaan.

Tämän päivän lenkillä kokeilin siis tuota tavoitevauhtia sekä kisanaikaista tankkausta. Vauhti olikin yllättävän vaikea pitää yllä. Teki mieli mennä kovempaa tai hitaampaa, mutta eipä ihme: kevyet lenkit teen hitaammin ja kovat kovemmin, enhän ole tuolla tavoitevauhdilla juossut aikoihin. Lenkin keskivauhti oli 5:39 min/km melko tasaisesti juostuna, ihan aavistuksen verran kiihtyvästi.


Lenkin keskisyke oli 145. Tuntuu melko matalalta, mutta maratonilla syke nousee juoksun edetessä, vaikka vauhti pysyisi samana, lisäksi jännitys voi nostaa sykettä jonkin verran jo startista lähtien. Sykkeitä en tule maratonilla seuraamaan, jälkikäteen on toki kiva nähdä mitä ne ovat olleet.

Tänään ei olisi kulkenut maratonin verran, vaikka hyvä ja helpon tuntuinen lenkki olikin. Vauhdissa on kyllä vielä harjoittelemista.

Viime syksyn Joutsenon tunnelmiin pääset tästä.



Kommentit

  1. Huhhei, joko sitä kuukauden päästä ollaan toukokuussa! Mahtavaa! Kiva seurata valmistautumistasi maralle, tsemppiä!!:)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…