Maratonvauhtiin ja geeleihin totuttelua

Reilu kuukauden päästä, 15.5. starttaan Joensuussa maratonille. Ei siis puolikas, vaan kokonainen. Juoksu kulkee hienosti, joten kokonaiselle on kiva lähteä. Odotan kisaa kovasti, uusittu reitti on minun mielestäni tosi hyvä. Tänään kävin pitkän lenkin sijaan testaamassa maratonvauhtia ja totuttamassa vatsaa energiageeleihin 16 km lenkillä.

Geelit ovat viime vuodelta tuttuja. GU:n fantastisten makuvaihtoehtojen takia en käytä enää mitään muita geelejä. Juoksussa aion mennä viimevuotiseen tyyliin geelien ja glukoosipastillien voimalla, ei urheilujuomaa tälläkään kertaa. Tänään söin geelin puolen tunnin välein ja join reilusti vettä päälle eli vähän tiheämmin kuin mitä kisassa todennäköisesti, mutta glukoosipastilleja ei ollut mukana, joten tällainen välimuototankkaus tänään. Juomavyön pikkupulloja en viitsinyt alkaa etsimään, joten otin mukaan isomman, hiihtoon tarkoitetun juomavyön. Olipa huono ratkaisu: paras osa juoksusta alkoi viimeisen "juomapisteen" jälkeen, kun pääsin juoksemaan tyhjän pullon kanssa.

Ei näin! Hölskyy ja ärsyttää.

Vauhtisuunnitelma on suurin piirtein sama kuin viime vuonna Joutsenossa. Neljän tunnin alitus toteutuu keskivauhdilla 5:40 min/km, ja tuo vauhti on Joensuussakin tavoitteena. Viime vuonna pääsin tavoitevauhtiin vasta kymmenen kilometrin juoksun jälkeen, lisäksi 30-40 km välillä vauhti oli tavoitetta hitaampaa (5:53). Joensuussa pitäisi saada aiemmin vauhdista kiinni, lisäksi pitäisi jaksaa pitää vauhti loppuun saakka tai ainakin pitempään kuin viimeksi. Juomapisteet tietysti hidastavat juoksua jonkin verran, joten juoksussa yritän päästä 5:35-vauhtiin. Yksi iso haaste tulee olemaan se, että vauhti ei saisi mennä liian kovaksi ennen kolmeakymmentä kilometriä, täytyy varmasti asettaa jokin raja, jota kovempaa ei saa mennä. "Päivän kunto" tuntuu helposti ekan kympin ja kolmenkympin välillä aivan liian hyvältä, mikä kostautuu lopussa, jos erehtyy hurjastelemaan.

Tämän päivän lenkillä kokeilin siis tuota tavoitevauhtia sekä kisanaikaista tankkausta. Vauhti olikin yllättävän vaikea pitää yllä. Teki mieli mennä kovempaa tai hitaampaa, mutta eipä ihme: kevyet lenkit teen hitaammin ja kovat kovemmin, enhän ole tuolla tavoitevauhdilla juossut aikoihin. Lenkin keskivauhti oli 5:39 min/km melko tasaisesti juostuna, ihan aavistuksen verran kiihtyvästi.


Lenkin keskisyke oli 145. Tuntuu melko matalalta, mutta maratonilla syke nousee juoksun edetessä, vaikka vauhti pysyisi samana, lisäksi jännitys voi nostaa sykettä jonkin verran jo startista lähtien. Sykkeitä en tule maratonilla seuraamaan, jälkikäteen on toki kiva nähdä mitä ne ovat olleet.

Tänään ei olisi kulkenut maratonin verran, vaikka hyvä ja helpon tuntuinen lenkki olikin. Vauhdissa on kyllä vielä harjoittelemista.

Viime syksyn Joutsenon tunnelmiin pääset tästä.



Kommentit

  1. Huhhei, joko sitä kuukauden päästä ollaan toukokuussa! Mahtavaa! Kiva seurata valmistautumistasi maralle, tsemppiä!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toukokuu on jo ihan ovella! :) Kiitos paljon tsemppauksesta!

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat