VK 10 min + 3 x 5 min + 10 min

Tämän päivän vauhtikestävyyslenkkinä tein harjoituksen, jossa on tarkoitus juosta helppoa vk:ta ja kovempaa vk:ta.  Lämmittelyjen jälkeen ensin 10 minuuttia rentoa juoksua ja kolmen minuutin palauttelu. Sitten kolme viiden minuutin vetoa lähellä anaerobista kynnystä, palautukset välissä. Lopuksi vielä 10 minuuttia rentoa vk:ta kuten aluksi.

Suunnittelin, että hidasvauhtisemmat kymmenminuuttiset voisivat mennä 5:20-5:25-vauhdilla. Viiden minuutin vetoihin ajattelin alle viiden minuutin vauhtia.


Viidentoista minuutin lämmittelyn jälkeen juoksin ensin kymmenen minuuttia rentoa vk:ta. Keskivauhti 5:24 min/km, keskisyke 153. Kolmen minuutin palauttelun jälkeen viiden minuutin vedot vauhdeilla 4:56, 4:57 ja 4:53. Eka viisiminuuttinen venähti puoli minuttia liian pitkäksi, en kovin usein juokse viiden minuutin vetoja, niin aika tulikin melko pian täyteen. Keskisykkeet näissä vedoissa 159, 158 ja 162. Keskityin erityisesti hyvään ja ilmavaan askeleeseen. Juoksu kulki ja vedoissa vauhti tuntui hirveän mukavalta: juoksu tuntui vauhdikkaalta, mutta tiesin, että pystyn pitämään vauhdin vedon loppuun saakka. Hankalinta oli viimeisessä, 10 minuutin mittaisessa vedossa, rasitukseltaan 5 min vetoja kevyemmässä. Harjoitus alkoi painaa jonkin verran, ja sattui pitkä suora vastatuuleen. Odotin, että viimeinen pitempi veto olisi tuntunut helpommalta. Vauhti 5:27 min/km, keskisyke 156. Lopussa vielä palauttelut. Kokonaismatka 12,5 km, aika 1:10:29.


Meillä oli satanut jonkin verran lunta, mutta se ei juurikaan haitannut juoksemista, paljon oli sulaakin tietä. Oikeastaan lumisade tähän väliin oli tosi hyvä juttu: katupölyä ei ollut ilmassa ollenkaan. 

Lenkkiä helpotti kellon asetukset, jotka värkkäsin vihdoin kuntoon vetoharjoituksia ajatellen. Laitoin juoksuasetusten kakkosnäytölle näkyville kierroksen keskivauhdin ja kierroskohtaisen ajan. Nämähän helpottivat juoksua tosi paljon: kierroksen keskivauhdista oli hyvä tarkistaa, että vauhti kierroksella oli tavoitteiden mukainen. Kierrosaika olikin ihan ehdoton juttu, kun ei tarvinnut enää muistella, että olikohan se 0:27:00 kun aloitin tämän kierroksen vai sittenkin 0:28:00... Tämän asetuksen olisi voinut vaikka vähän aiemminkin ymmärtää laittaa kelloon. Mutta nytpä toimii. Lenkillä kaipailin vielä jotain lukemaa kelloon näkyville, mutta nyt en enää muista mitä. Ehkä se ensi kerralla tulee mieleen.



Kommentit

  1. Kylläpäs lukemasi vaikuttavat hyviltä.
    Mulla on uudessa juoksukellossa ilmeisesti myös mahdollisuus säätää asetuksia, mutta en ole ehtinyt (lue: viitsinyt) niihin tutustua. Olisikin hauska kokeilla, miten asetusten avulla voisi tehdä harjoituksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olen nykyisellä kellolla "muutaman" vetotreenin tehnyt ja kyllä todella mietin eilen, että olisko voinut aiemmin säätää... Erityisesti tuo kierrosaika, voi morjens mitä kikkailua aikaisemmin. :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat