Suunnon huonompi päivä

Seuraan tarkasti juostua matkaa ja vauhtia. En ole juurikaan miettinyt sitä, minkä verran sykemittarin GPS:ssä voi olla mittausvirhettä. Mitään ongelmia en ole aikaisemmin edes huomannut, jos ei lasketa sitä, että joskus satelliittigeometria tai oma sijainti on ilmeisesti sen verran huono, että mittaus käynnistyy vasta muutamien kymmenien sekuntien päästä lähdöstä. Tänään tuli eteen ihan karkean luokan virhe matkan mittauksessa tai ohjelmassa.

Lähdin tekemään kiihtyvävauhtista lenkkiä ja klikkailin kelloon kierroksia 2 km välein. Jossain vaiheessa aloin ihmetellä kellon näyttämää keskivauhtia, joka oli viiden minuutin paikkeilla, vaikka en ollut juossut alle viiden minuutin vauhtia ollenkaan. Nappasin lenkin loppuverryttelyssä väliajan 10 km kohdalla. Kello näytti aikaa 0:49:49, mikä oli tosi hauskaa, mutta kovin epäilyttävää. Kymppi alle 50 minuutin!

Vauhtien perusteella selvisi, että virhe oli ensimmäisellä kahdella kilometrillä. Keskivauhti oli huikeat 4:23 min/km. Kierroksen lopun loiva alamäkikään ei voinut selittää tätä, ehkä voisin pudota jyrkänteeltä tuota vauhtia, mutta en juosta lämmittelykilometrejä. Mittasin matkan karttatyökalulla, ja sepäs olikin vain 1,5-1,6 km. Siis kello lisäsi tuolle matkalle lisää 30 %. Ensimmäisen kierroksen maksimivauhti on 4:45 min/km, ja se voi kyllä pitää paikkansa. Keskivauhti on kellon mukaan enemmän kuin maksimivauhti... Jos jotain matematiikasta muistan, niin tässä vähän ontuu. Laskentatapa kyllä selittää tämän: Suunnon ohjelmassa vauhti lasketaan ilmeisesti matkan ja ajan perusteella, kun taas minimi- ja maksimivauhti ovat pienin ja suurin tallennettu vauhtihavainto.


Seuraavat kierrosvauhdit ovat jo järkevämpiä ja näyttävät siltä miltä pitääkin. Kiihdyttelin vauhtia, ja siltä se kellonkin mukaan näyttää (5:13, 5:05, 5:01). Yksi kovempi juoksupätkä, jolla keskivauhti 4:35 min/km, tämäkin järkevyyden rajoissa.

Tarkastin kellon asetuksista, että GPS:n tarkkuus on valinnassa 'paras'. En toki arvellut, että tämä voisi olla huonoimmankaan asetuksen virhemarginaalin sisällä, mutta onpahan nyt tarkistettu tuokin.

Tässä on nyt minun suuri mittausvuoteni 2016 menossa, nyt voisi Suunto jatkossa ystävällisesti muistaa tämän.

Kommentit

  1. Mulle on käynyt pari kertaa SportsTrackerin kanssa niin, että sovellus näyttää tosi hurjia kilometrivauhteja. Selitys lienee siinä, että matka on mitattu väärin. Harmillista, kun itse kuitenkin haluaa pitää kirjaa sekä vauhdeista että matkoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, onneksi en ole koskaan aikaisemmin nähnyt näin pahoja virheitä tai ylipäätään epäillyt matkanmittausvirhettä millään lenkillä. En tiedä mitä tuossa on tapahtunut, tuskinpa se selviääkään. :)

      Poista
  2. Mulle kävi kanssa SportTrackerin kanssa, että mittasi esim 1,1km lenkkiä 800metrin pituiseksi. Jos juoksin lenkin postilaatikolta pihaan asti, (30m) niin stracket näytti 500 m pitempää matkaa. Näiden tapausten jälkeen aloin epäillä kokonaan koko systeemiä ja aloin etsiä sopiva urheilukelloa. Löysin Polar m400-kellon ja olen ollut tyytyväinen. Kilometrit löytyvät oikeilta paikoiltaan ja ominaisuuksia löytyy minulle tarpeeksi. =) Suosittelen. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta SportTrackerista mulla ei ole mitään kokemuksia. Kelloon olen kyllä muuten ollut tyytyväinen, Suunto Ambit S2 on siis tämä, jolla tuo virhe tapahtui. Toivottavasti eka ja vika kerta...

      Poista
  3. Kerran kun olimme juosseet lenkin kaverin kanssa, mulla Endomondo näytti kymmentä kilometriä, kaverilla SportsTracker yli tuplaten samaa. ST:n kulkema reitti kartalla oli vinhaa katsottavaa. Pelkkää siksakkia Kaivari pullollaan. Syy oli sillä kertaa ilmeisestikin kaverin kännykässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaaha, SportsTracker ei ole nyt saanut kovinkaan montaa suositusta. :D Pidän oikeasti tuon kellon matkanmittausta melko luotettavana, mulle on ihan sama heittääkö matka muutaman kymmenen metriä vai ei. Tuo eilinen virhe oli jo sitä tasoa, että varmaan on tapahtunut oikeasti joku ihan poikkeuksellinen virhe mittauksessa tai sen tallentamisessa.

      Poista
    2. Mulla on Suunto Ambit2 S ja radalla 30 min testiä juostessa olen huomannut, ettei se niin kamalan tarkka ole. Noin kuuden kilsan matkalla näyttää noin 100 metriä liian lyhyttä matkaa. Ei tietysti tunnu isolta erolta, mutta on se hyvä tietää, jos yrittää juosta viiden minuutin kilsoja, että kellossa pitäisi silloin näkyä vauhtina vähän alle.

      Poista
    3. Joo, tuo on minusta "normaali" mittausvirheen taso. Hankaloittaa tietysti juuri noita testijuoksuja, jos ei voi esim hyödyntää ratakierroksen pituutta, mutta tuollaisen epätarkkuuden kanssa voin elää ihan hyvin.

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat