Siirry pääsisältöön

Pääsiäisviikon treenit

Ihan nappiviikko! Tärkeimmät harjoitukset onnistuivat suunnitellusti. Viikko oli tasapainoinen ja onnistuin tekemään poikkeuksellisesti kuusi juoksuharjoitusta: vauhtikestävyyttä, pitkän lenkin, kaksi peruskestävyyslenkkiä ja kaksi palauttavaa pk-lenkkiä. Aina näyttää kuitenkin jostain falskaavan: nyt jäi lihaskuntoharjoittelu melko olemattomaksi. Juoksua 62 km, mikä on tämän vuoden viikkokilsaenkat.

ma:
ti: PK 12 km
ke: PK 4,95 km
to: VK vetoja yht. 6,89 km + verkat yht. 12,44 km
pe: jumppa 15 min, PK 4,27 km
la: PK 8 km
su: PK 20,43 km


Tiistaina peruskestävyyslenkki lähellä aerobista kynnystä. Molemmat koirat olivat mukana 6,7 km, loppulenkki yksin.  Yhteensä 12 km, keskivauhti 6 min/km, keskisyke 140. Tiet olivat jo lähes täysin sulat! Oli hyvä juosta. Lenkki tuntui kohtuullisen paljon samana iltana, ehkä tuo matka venähti turhan pitkäksi.

Keskiviikkoaamun koirakävelyllä väsymystä ei enää tuntunut juurikaan. Illalla juoksimme Ollin kanssa lyhyen, vajaa 5 km palauttavan. Olimme pojan säbätreenien vuoksi toisella puolella kaupunkia, ja Olli nuuskutteli innoissaan vieraita hajuja. Keskivauhti oli uutteran tiedustelutoiminnan vuoksi lähes 7 min/km, joka sopi minulle oikein hyvin.

Torstain erilaisesta vauhtikestävyyslenkistä kirjoitin jo aiemmin, lukaisepa se täältä, jos kiinnostaa. Lenkille lähtö oli meille tyypillistä säätämistä. Koirien ulkoilutus venähti niin, että en ehtinyt viemään esikoista jalkapalloon, vaan mies lähti viemään. Minun oli tarkoitus tehdä oma lenkki pojan treenien aikaan, mutta olinkin siis kuopuksen seurana kotona. Mietin jo lepopäivää tai lyhyttä kevyttä lenkkiä, mutta kävikin niin, että miehen treenit peruuntuivat ja pääsin juoksemaan suunnitelman mukaista lenkkiä. Touhukkaasta ihmis-koira-laumasta on joskus haastavaa päästä karkaamaan reiluksi tunniksi, nyt oli vähän tuuria mukana.


Perjantaina olimme puolestapäivästä lähtien pelastuskoiratreeneissä. Hakuharjoitus molemmille koirille, hyvät onnistumiset. Koirat olivat todella väsyneitä loppupäivän. Kävimme kuitenkin kevyellä iltalenkillä (4,27 km), joka toimi minulle palauttavana edellisen päivän vauhtitreenistä. Jossain välissä tein vähän vatsoja ja kyykkyjä.

Sunnuntaille oli suunnitelmissa pitkä lenkki, joten vähän arvoin lauantain lenkin kanssa. Kävimme illalla koirien kanssa kevyellä puolentoista tunnin kävelyllä, en halunnut viedä niitä juoksemaan. Vanhempi koira ei oikein tykkää juosta hiekoitussoralla, jota on nyt teiden sulamisen jälkeen kadut täynnä, ja nuorempi oli koiranäyttelypäivästä uuvuksissa. Lähdin kuitenkin itse juoksemaan ulkoilutuksen jälkeen, silläkin riskillä, että kuudes perättäinen juoksupäivä tuntuisi väsymyksenä sunnuntaina. Juoksin 8 km keskivauhdilla 5:57 min/km, keskisyke oli 135. Kehittävää, "parempaa" pk:ta siis.

Pitkän juoksin sunnuntaina kolmessa osassa. Ensin Zaden kanssa 6,7 km, sitten Ollin kanssa 6,2 km ja lopuksi yksin 7,5 km. Koirien kanssa vauhti oli hitaampaa kuin yksin juostessa, keskivauhti oli koko lenkillä 6:28 min/km. Sykettä en mitannut. Lenkki parani loppua kohti, eikä ongelmia jaksamisen kanssa ollut ollenkaan, vaikka sitä vähän edellisenä päivänä pelkäsin. Nyt olisi ollut hyvä päivä jatkaa lenkkiä pitempäänkin, mutta oli jo pikkuisen kiire kotiin. Hyvä päätös kuitenkin onnistuneelle treeniviikolle.


Kommentit

  1. Hieno viikko!! Täälläkin tiet jo sulat, tällä viikolla kevät on edennyt vauhdilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt oli tähdet kohdallaan. :) Joo, vielä hiekat pois niin kyllä kelpaa painella menemään. :)

      Poista
  2. Vautsivau!

    Onpa todellakin onnistunut viikko ja mitkä kilometrimäärät. Kunhan pysyt terveenä ja paikat kunnossa, niin varmasti ennätykset tänän vuonna menevät rikki, jos niin haluat. Nauti mahtavasta viikosta! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, nyt onnistui hyvin. Aika usein joutuu taipumaan arjen kiireelle tai väsymykselle, mutta tällä kertaa ei. :) Enkat kelpais todellakin! :D

      Hyvää viikkoa sinullekin! :)

      Poista
  3. Oho, mahtava kilometrimäärä yhdelle viikolle! Ihanaa, kun tiet alkavat olla sulia, kyllä juokseminen on aivan erilaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mukavasti sain levättyä kun vapaita oli enemmän ja treeniviikon rytmitys onnistyi hyvin, joten helposti kertyi matkaa. Todellakin sulat tiet innostaa juoksemaan ja tuntuma on erilainen. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…