Siirry pääsisältöön

Kevyt viikko 10

Viikko alkoi kahden päivän levolla. Olin viime viikolla ollut jonkin verran väsynyt, lisäksi lauantain laturetki tuntui pitkään. Eipä nuo olosuhteetkaan mitenkään houkutelleet juoksemaan, koirakävelyillä sain ihan riittävästi tarpoa loskassa. Lepopäivän kavereita meiltä löytyy kyllä kivasti, välillä tuntuu, että koirat ovat aina sohvalla.


Viikon eka lenkki siis keskiviikkona. Peruskestävyyttä 8,5 km keskivauhdilla 6:04 min/km. Keskisyke 139. Luulen, että vähän reippaampaakin vauhtia olisi voinut mennä. Reitin mäkisyys teki kuitenkin tasaisesta juoksusta ja rasituksen arvioinnista hankalampaa.

Torstaina taas lepoa juoksusta.

Perjantain lenkki viivästyi, kun ystäväni piipahti yllättäen kylään. Sain kuitenkin kammettua itseni vielä illalla kahdeksalta ulos, vauhtikestävyystreeni mielessä. Yritin miettiä ahkerimmin aurattuja pyöräteitä, joissa voisi olla jo jonkin verran sulaa. Olikin ehkä 1/3 lenkistä asfalttia jalan alla! Harmittavasti myös sohjoa, mikä hidasti vauhti-ilotteluani. Verkkailin 3,5 km, jonka jälkeen 2 x 15 minuttia, tarkoituksena päästä lähemmäs viiden minuutin kilometrivauhtia. Kahden minuutin palautus välissä. Ensimmäinen 15 min 5:04-vauhdilla, toinen 5:07. Toisessa rasitus oli kyllä kovempi, mutta olin loppuvaiheessa jo keskustan tuntumassa ja jouduin jonkin verran kurvailemaan ja tekemään tienylityksiä, mistä varmaan johtuu tuo hitaampi vauhti. Sykkeet taas merkilliset: 15 minuutin keskisykkeet 153 ja 156. Rasitus tuntui hyvinkin reippaalta, kympin kisavauhdilta ehkä, miksi kummassa pumppu laiskottelee? Nuo olivat joskus pk-sykkeitäni. En oikein usko siihenkään, että juoksisin "vahingossa" liian hitaasti. Täytyy ehkä kokeilla vaikka 5 min vetojen harjoitusta. Ja se tasotesti, todellakin tarpeen.

Lauantaina ajattelin tehdä kuopuksen jalkapallotreenien aikaan loikkatreenin. Pojan harkat ovat kuplahallilla, jonka vieressä on jäähalli. Päätin käydä katsomassa, olisiko siellä olevalla lyhyellä juoksuradalla mahdollista tehdä loikkaharjoitus. No oli! Pikkuisen jouduin rataa etsiskelemään (mm. peili löytyi matkalla, hihi), mutta olipa löytö. Pitävää pintaa tossujen alla eikä ketään muita treenaamassa. Loikat on kivoja ja minun loikkaohjelmani löytyy täältä.


Sunnuntaina olisin voinut juosta vaikkapa puolitoistatuntisen kevyen lenkin, mutta oho: jos ei syö kunnolla, niin ei jaksa juosta. Se olikin sitten vain kevyt iltalenkki Ollin kanssa 7,4 km.

Tällä viikolla siis juoksua vain 26,6 km ja kolme lepopäivää.

ma:
ti:
ke: PK 8,48 km
to:
pe: VK 2 x 15 min + verkat yht. 10,68 km
la: loikkaharjoitus 30 min
su: PK 7,41 km

Mutta mitäs mieltä olette kainuulaislähtöisten urheilijoiden suorituksista tänä viikonloppuna? :) Kaisalle huikea mm-pronssi massalähdössä ja Matti Heikkiselle mc-osakilpailuvoitto 15 kilometrillä. Hienoa!!! Ja sellainen huomautus vielä, että vuosikerta on heilläKIN hieno 1983. Näihin suorituksiin nähden itsellä vähän alavireinen viikko.

Kommentit

Kuukauden luetuimmat

Uudenvuodenjuoksu: uuden harjoituskauden alku

Vuoden viimeinen päivä päätti vuoden 2018 juoksut ja samalla aloitti maratonharjoittelun kevättä varten. Takana on taas onnistunut, ehjä juoksuvuosi. Terveydestä olen tosi kiitollinen; koko vuosi on sujunut ilman harjoittelutaukoja, suunniteltuja kevyitä jaksoja toki on ollut. Tuloksellisesti vuoden kohokohtana oli uusi maratonennätys 3:43:57 lokakuussa Vantaalla. Maratonenkka on parantunut nyt useana peräkkäisenä vuotena, hieman meinaa nälkä kasvaa syödessä. Menneenä vuonna juoksin maratonin myös keväällä Helsingissä. Paljon jäi myös muita hauskoja muistoja vuodesta, erityisesti taputan itseäni selkään rohkeudesta lähteä kovempien juoksijoiden mukaan juoksemaan maantieviestejä Karhu-viestiin ja Kymijokiviestiin. Kisareissut olivat tosi kivoja.

Vuonna 2018 juoksukilometrejä kertyi 2659, josta poluilla 74 km ja matolla 27 km. Tänä vuonna en juossut yhdessäkään polkukisassa, toisin kuin viime vuonna, jolloin harjoittelin Vaarojen Maratonille ja juoksin poluilla melkein 450 km. Juoksuun …

Maratonharjoittelu, viikko 1

Loppuvuoden päämäärättömän hölkkäilyn jälkeen on taas ihanaa päästä harjoittelemaan kunnolla. Juoksen maratonin 19. toukokuuta Kööpenhaminassa, ja harjoittelu on käynnistynyt vuodenvaihteessa.

Ensimmäisellä viikolla juoksua kertyi 65,5 km. Crossfit-treenejä tein kaksi, lisäksi tunti kehonhuoltoa.


Maanantaina, uudenvuodenaattona juoksin Mikkelin uudenvuodenjuoksussa. Ok juoksu, jossa ensimmäinen kierros helpon tuntuisesti (4'45 min/km) ja toinen erityisesti viimeisen kilometrin hidastumisen vuoksi vaikeampi (4'51 min/km). Kisasta enemmän tuolla.
   MK 5,5 km 0:26'23, 4'48 min/km + verkat yht. 14,15 km

Tiistaina palauttelupäivä. Kevyt lenkki, jossa ensimmäiset 4 km koirien kanssa, loput yksin. Tosi lumiset, auraamattomat tiet hidastivat vauhtia ja laskivat koirien motivaatiota. Edellisen päivän kisailu tuntui jaloissa, kevyt juoksu teki tosi hyvää.
   PK1 8,42 km, 1:01'27, 7'17 min/km, keskisyke 116

Keskiviikkoaamuna juoksimme koirien kanssa kevyen puolituntisen.
Il…

Maratontreeni, viikko 2

Kova viikko 2/2. Viime viikon tapaan harjoittelu sujui hyvin. Viikonloppuna olo oli jo jonkin verran väsynyt, mutta ensi viikko onkin sitten reilusti kevyempi. Tällä viikolla juoksua 72,7 km, crossfit-harjoituksia kaksi.


Maanantaina palauttava aamulenkki koirien kanssa.
   PK1 5,06 km, 0:38'14, 7'33 min/km

Myös tiistaina oli niin mukavan lauhaa, että lenkitin koirat aamulla hölkäten. Päivän varsinaisena treeninä tasavauhtinen reipas. Tavoitevauhtina oli maratonvauhti tai hieman sitä reippaampi, pituus 8 km. Alkuverkassa koiran kanssa tuntui, että vauhtiin voi olla vaikea päästä, mutta se löytyikin helposti ja tuntui sopivan napakalta loppuun saakka. Pito ei ollut aivan optimaalinen lumisilla teillä.
   PK1 3,89 km, 0:29'10, 7'29 min/km, keskisyke 117
   VK2 8 km, 0:41'19, 5'09 min/km, keskisyke 151, max 165 + verkat 4,34 km

Keskiviikkoiltaan sain mahdutettua kaksi harjoitusta. Ensin kävin crossfitissä, jossa tehtiin maastavetoja perusvoimaharjoituksena 5 x 10 toi…