Adidas Ultra Boost, 1000 km yhteistä taivalta takana

Kirjoitin viime kesänä hämmentyneen tekstin testattuani Adidas Ultra Boosteja, jotka hankin sillä ajatuksella, että ne voisivat korvata Asicsin Nimbukset peruskenkänä. Ultra Boostit olivat melko erilaiset Nimbuksiin verrattuna, lisäksi epäilin päällysmateriaalin kestävyyttä ja sitä, että harvan neuloksen vuoksi kengät olisivat talvella kylmät.

Ekan testilenkin jälkeiset tunnelmat tuolla.

Kengillä on nyt juostu vajaa 1000 kilometriä, mikä on aika monessa paikassa annettu ohje juoksukenkien käyttöiälle. Itse olen aina juossut kengillä pitempään, kestävyys on ollut yksi tärkeä kriteeri vakiokengässä. Jos kengät ovat pintapuolisesti kunnossa, eivätkä jalat kipeydy niillä juostessa, niin silloin annan mennä vaan. No, Ultra Boostit näyttäisivät olevan tässä suhteessa minulle sopivat. Kuten vastaavan ikäisissä Nimbuksissakin, ulkopohjassa näkyy kulumista ja päällisestä alkaa puskea varvas läpi, mutta vielä on yhteistä matkaa jäljellä. Kengät tuntuvat edelleen hyvältä jalassa, mitään muotoutumista tai boost-materiaalin väsymistä ei näy.


Olen tykästynyt tähän malliin ja juoksen näillä kyllä jatkossakin. Kengät ovat kestävät ja jalalleni oikein sopivat, eivätkä ne ole sen kylmemmät kuin muutkaan ei-talvijuoksuun suunnitellut lenkkarit. Nimbukset ovat näitä selvästi vakaammat kengät, mutta nähtävästi sillä ei ole minun jalalleni merkitystä, kun mitään ongelmia ei ole tullut. Ultra Boosteissa tykkään edelleen erityisen paljon niiden pehmeydestä. Jos nyt mietin paluuta Nimbukseen, niin vaaka kallistuu kyllä Ultra Boostien puoleen juuri tuon pehmeyden takia.


Löysin netistä 119 eurolla viimevuotisen mallin, joten sain uudet kengät odottelemaan nykyisten väsähtämistä, vaikka kyllä niillä ainakin 500 kilsaa vielä juostaan, ellei tuo päällisen reikä ala suurenemaan. Uudet ovat melko pinkit... En tiedä onko mielentilani ihan tämän värin mukainen, mutta ehkäpä se lähempänä pinkkiä on kuin mustaa. :D Värillä ei juurikaan ole väliä, hyvään hintaan sain kuitenkin kengät, joiden ovh menee lähelle 190 euroa.

Uudet kengät ovat vielä matkalla, joten en ole vielä päässyt vertaamaan uusia ja 1000 kilometrin verran juostuja Ultra Boosteja. Luultavasti juoksutuntumassa on eroja, joita en osaa nyt huomata, kun vain nuo vanhat kengät ovat arvioitavina. Joka tapauksessa peruskengän vaihtaminen Nimbuksista Ultra Boosteihin onnistui ja nyt mennään täysin Adidasten varassa.

Kuva: www.stadium.fi

Kommentit

  1. Mulla on tällä hetkellä neljät juoksukengät, joita vaihtelen lenkin mukaan, kolmet Asicsit ja yhdet Adidakset. Olen vannoutunut Asicsilla juoksija, mutta päätin myös antaa mahdollisuuden myös Addulle.

    Olen siirtynyt Nimbuksista Cumuluksiin, joissa on myös hyvä vaimennus, mutta tuntuvat vähemmän siltä, kuin juoksisin patjat jalassa. Cumuluksilla pääsen ts. huomattavasti ketterämmin. Lyhyille nopeille lenkeille ja kisoihin mulla on luottokenkänä DS Trainerit. Ties monennetkohan jo ovat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on näiden lisäksi vain vauhti-adidakset sekä nastakengät. Olin aiemmin "ikuinen Nimbus-juoksija", mutta ihastuin Adidaksiin viime kesänä. Adidaksista oli aiemmin huonoja muistoja, kun yhdet ostamani kengät palautin kauppaan jo vajaan sadan kilsan kohdalla, kun ulkopohja alkoi irrota. Tästä on aikaa, ja kylläpä on kehitystä tapahtunut todella.

      DS-trainerit on ehdottomasti parhaita kenkiä, mitä mulla on ikinä ollut, tuntuman vuoksi siis, mutta ne eivät valitettavasti ollenkaan sovi neutraalille jalalleni. Ilmeisesti ne olivat osasyylliset jalkapöydän rasitusmurtumalle vuonna 2005(ehkä), tosin isompi syyllinen olin minä itse, kun käytin niitä peruskenkinä, vaikka minun jalkani tarvitsevat melko paljon vaimennusta. Mutta DS-trainerit on tosi huiput, jos sopivat jalalle! :)

      Poista
    2. Jestas, kun aika kuluu... Rasitusmurtuman täytyi sittenkin olla vuonna 2004 tokan maratonin jälkeen.

      Poista
    3. Vinkki: DS-Trainereita saa myös neutraalina! Tilasin ensimmäiset neutraalit versiot (mulla myös neutraali jalka) Start Fitnessistä. Näköjään ainakin XXL myi viime kesänä neutraaliversioita.

      Mun nykyiset ovat normi-DS-Trainerit, mutta niissä pronaatiotuki on todella huomaamaton. Hassua kyllä, se tuntuu antavan lievästi ylimääräistä tukea maratonin viimeisillä kilometreillä. En tiedä onko todella näin, mutta siltä se tuntuu.

      Aikanaan sain Kayanoilla jalkani hajalle. En ymmärtänyt niihin aikoihin muuta lenkkareista kuin että ne laitetaan jalkaan ja tärkeintä, että näyttävät hyvältä ;) Ylipronaatio oli sanahirviö, jota en ollut kuullutkaan.

      Poista
    4. Ai saa?! :O No nyt kun sanot, niin jotain tuttua tuossa on, olisko Juoksijassa joskus ollut juttua neutraaleista DS-trainereista? Mutta houkutteleva tieto! Täytyy käydä joskus sovittelemassa jossain ja sitten kyttäillä alennuksia. Olis kiva päästä kokeilemaan. :) Mratonille tarten tukevammat kengät, mutta vauhtilenkeille.

      Kenkäasiat on hankalia, kun aika usein joutuu harmittavasti toteamaan kantapään kautta, että ei ollu hyvät... Vasta kun on jonkin verran kokemusta, niin alkaa hahmottua ne omalle jalalle parhaiten sopivat ominaisuudet.

      Poista
  2. Mä tykkään myös Ultra Boosteista peruslenkkien kenkänä! Istuvuus on parempi mun jalkaan kuin esimerkiksi Supernova Glide seiskoissa, joista mun kengät on vieläpä puoli numeroa liian suuret. Niitä käytän vaan ihan verkkaillessa. Minkälaiset vauhtiaddut sulla on? Mulla on adizero adios boost kakkoset ja ne on kyllä ihan mun suosikkikengät kautta aikojen :) Eilisissä mäkitreeneissä niihin tuli reikä, mutta onnekseni olen löytänyt myös viime vuoden mallin hyvään hintaan, kun nuo vanhat lopullisesti uuvahtavat. Nyt aion kokeilla ihan uudenlaista aluevaltausta, kun olen ajatellut hankkia New Balancen Vazee Rushit, joista olen kuullut paljon kehuja. Ja niiden lähtöhinta on myös paljon edullisempi puhumattakaan tarjouksista, joten isosta investoinnistakaan ei ole kyse :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mullahan on nuo adizero adios boost 2:t myös. :) Ja on tosi hyvät! Juoksuttaa-blogista taisin lukea ekat suositukset niistä. Hyvä on ollut mäkitreeni, jos on kenkään tullut reikä! :D Ei työvälineet kestä kovassa vauhdissa. :)

      Kirjoittelehan jossain vaiheessa kokemuksia uusista kengistä. New Balancet ei ole mulle tutut kengät.

      Poista
  3. Hienot kilometrimäärät ovat kengät jo saavuttaneet. Itse olin aiemmin vannoutunut Asicsin käyttäjä, mutta nykyään suosin Adidasta. Ne tuntuvat istuvan Asicseja paremmin jalkaani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin olin minäkin ihan tyystin Asics-tyttöjä. :) Ja voisin kyllä olla vieläkin, mutta Adidaksen vauhtikenkien vuoksi kiinnostuin myös näistä peruskengistä. Ja kyllä tykkään!

      Poista
  4. Asicsin kengistä olen tykännyt todella paljon, mutta nyt alkoi Adidas kiinnostaa. Pitäisikin käydä tutustumassa. Saan jalkani aika helposti kipeiksi, joten pehmeys voisi olla minull sopiva ominaisuus. Noissa Asicsin kengissäkin on aika kivasti pehmeyttä ja tukea ainakin, kun vertaa aiempiin Niken lenkkareihini.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ultra Boostit on kyllä todella pehmeät. Ne oli alkuun niin erilaiset Nimbuksiin verrattuna, että epäilin, mahtaako niistä minun kenkiä tulla ollenkaan. Eniten oudoksutti se, kun Ultra Boostit eivät niin voimakkaasti ohjaa jalan asentoa, Nimbuksethan tekee juuri niin. Asicsit on kyllä tukevat, voisin hyvin juosta tyytyväisenä Nimbuksilla edelleen. :)

      Mulla on joskus ollut talvijuoksukenkinä Niket, ennen nastakenkiä siis, jostain Niken mallista (Pegasus?) karkeampipohjainen ja paremmalla päällysmatskulla oleva kenkä, ja muistelen, että ne olisivat olleet melko kovat ja jäykät myös.

      Poista
  5. Minä vaihdoin juoksukenkäni Adidaksista Nikeen ja Asicseen ja valitettavasti alkaa tuntua, että nuo kengät eivät sovi jaloilleni. Ne ovat kummatkin aivan mahtavan pinkin väriset, mutta nyt pohjeeni ovat aivan jumissa ja jalkateriin sattuu, joten iskunvaimennus ei toimi minulle sopivalla tavalla. Millaiset ne Nimbukset olisi? Onko ne neutraalit kengät? Minun täytyy rueta etsimään uusia Adidaksia..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi! Toivottavasti löydät sopivat kengät, ellei jalat ajan kanssa totu noihin, mitkä olet hommannut. Nimbukset on hyvin tuetut ja vakaat kengät, neutraalit ne on tosiaan. Minulle ne sopii hyvin, mulla on löysät nivelet ja muutaman fysioterapeutin mukaan minun jalka tarvitsee hyvin vaimennetut kengät. En tiedä voisinko totuttaa jalat kevyempiin kenkiin, ei oikein kiinnosta kokeilla, kun nyt on mennyt monta vuotta ilman ongelmia. Nimbukset voivat olla (ainakin) vauhtilenkeille turhankin tuetut ja jämäkät, mutta jos tykkää käyttää erillisiä vauhtikenkiä, niin problem solved. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kuukauden luetuimmat